Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Analyse

De top 10 van SchipholWatch over 2023

top 10

foto: csk via Pixabay

4.7
(84)

2023 was een bewogen jaar voor omwonenden van vliegvelden. Schiphol zou gaan krimpen en toen weer niet. De ontwikkelingen volgden zich in hoog tempo op. Wat waren de best gelezen artikelen van SchipholWatch?

Deel op XDeel op Linkedin

positieberichtlezers
1.Schiphol plots verdwenen uit lijst van piekbelasters stikstof173.604
2.Glashard bewijs dat meeste stikstofuitstoot luchtvaart wordt weggerekend146.294
3.Amerikaans onderzoek maakt gehakt van hinderberekeningen Schiphol136.176
4.‘Ik ben misschien een beetje anders, maar heb ik daarom geen recht op een normaal leven’131.691
5.Luchtvaart stoot meer broeikasgassen uit dan complete landbouw125.634
6.Impact luchtvaart op Natura 2000-gebieden ruim vijf keer hoger dan voorgespiegeld113.364
7.Alarm: kankerverwekkende uitstoot vliegverkeer duizenden keren boven industrienorm112.011
8.Schiphol mag gevaarlijke PFAS-fabriek bouwen zonder milieu-effectrapportage110.216
9.Polderbaan mogelijk niet ingezet vanwege laksheid luchtverkeersleiding109.964
10.Hoogste tijd om KLM het predicaat ‘koninklijk’ te ontnemen109.321
Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 84

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bourree

    Herinnert u zich deze nog? 2023 met columns van Bourree

    ꧁•⊹٭Column de Bourree٭⊹•꧂

    Eénzijdige Offers

    Dominee Swets preekt zijn laatste preek.Voor mij ligt een zwart-wit foto van de hervormde kerk in het prachtige dorpje Rijk. Bij de uitgang, beteuterde droevige gezichten van goedgelovige kerkgangers die de laatste kerkdienst meemaakten. Het is 22 november in het jaar 1959. Aan de eettafels, in de nog overgebleven huizen, wordt “het laatste avondmaal” opgediend. De tomeloze groei van Schiphol zorgt voor veel frustratie bij omwonenden in de omliggende woongebieden. Na de oorlog is het vliegveld volledig verdwenen door bombardementen en sabotage door vluchtende Duitse soldaten. De politiek wil het vliegveld snel weer opbouwen. Ondanks de protesten is het hele dorp onteigend en uitgekocht door de provincie. De inwonenden van het buurtschap Rijk moeten wijken voor de nieuwe startbanen van Schiphol. Het afscheid valt zwaar. Zware bulldozers rollen de straten in.

    De bewoners zijn “verplaatst” naar omliggende dorpen en in 1960 was de Kaagbaan klaar voor gebruik. Ook de nieuwe wijk Buitenveldert komt onder een vliegroute terecht en ondervindt plotseling veel hinder. De uitspraak: “Dan had je er maar niet moeten gaan wonen” wordt vaak gebruikt door voorstanders van de vliegindustrie. Een triest misleidend en weinig inhoudelijk argument in een poging de gedupeerden van de overlast van Schiphol weg te zetten. Voor de luchthaven, die wij nu in deze vorm kennen, hebben bewoners van mooie dorpen en prachtige boerderijen in de omgeving plaats moeten maken voor de geluidsoverlast en uitbreiding van het vliegveld. Zij zijn ongevraagd opgeofferd! Hoe ver wil je gaan? De grootste wereldluchthaven in het kleinste en dichtstbevolkte landje van Europa? Drie of vier provincies woest aantrekkelijk uitkopen? Bewoners wegjagen? Hoe heb je het ooit kunnen bedenken? Niet alles kan, en zeker niet hier! De offers van de omwonenden voor Schiphol vraagt nu offers van Schiphol voor de omwonenden. En dan begint het luide spartelen!

    Tot op heden geeft de luchtvaart alleen nog papieren berekende schijnoplossingen! Een “volksvertegenwoordiger” maakt honderdduizenden schrijnende meldingen, met misplaatste argumenten belachelijk tijdens het luchtvaartdebat en probeert hiermee af te leiden van de inhoud en de werkelijke overlast. Om de ridder van het paard te stoten, val je de voeten van het paard aan. Wat een niveau. Huidige omwonenden moeten maar leren leven met de gevolgen:
    Een waslijst aan (ernstige) gezondheidsklachten, slapeloosheid, concentratiegebrek, het niet meer kunnen genieten van huis en tuin, eeuwige oordoppen, anti-stress medicatie, slaapmiddelen, schuilen en ontvluchten, verhuizen. Het is volstrekt ongeloofwaardig om met vage beloftes over stillere vliegtuigen in de verre toekomst te komen. Waarom zijn de plotseling goede voornemens van de KLM geheim? Net als het precieze traject voor de 4e aanvliegroute? Burgers met klachten worden bewust door Schiphol, de gemeenten en de overheid in een fuik gemanoeuvreerd en kunnen alleen een handmatige melding doen bij de klachtenafhandelaar B.A.S. van Schiphol zelf. Elke dag. Onzinnige omgekeerde wereld, omdat er met de huidige techniek bij LVN allang bekend is, welke vliegtuigen waar overlast veroorzaken. Het is een brievenbus boven de prullenbak.

    Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent rekening houden met de effecten van de bedrijfsvoering op mens, milieu en maatschappij. Het zogenaamde geheime “minder hinder plan” is misleidend en wederom een belediging voor omwonenden. Het zou de luchthaven als professioneel bedrijf, met betrokkenheid bij de omgeving, sieren als ze huidige gedupeerde omwonenden de mogelijkheid zouden bieden, vrijwillig uit de ziekmakende leefomgeving te kunnen ontsnappen. Als Schiphol zo nodig de veiligheid en leefomgevingen volledig kapot wil vliegen en vergiftigen, en de politiek niet verder kijkt dan een dubieus economisch belang, houd ons burgers dan niet jarenlang machteloos en moedeloos gevangen in een uitzichtloze ongezonde werkelijkheid.

    Bij voorkeur wordt de Haagse politiek wakker en bedenkt het eindelijk eens een echte oplossing?
    Af en toe kijk ik nog even naar de zwart-wit foto. Nog steeds zijn er burgers die om geluidsoverlast en gezondheidsredenen gaan verhuizen voor Schiphol. Allemaal mensen, die het opgebouwde bestaan, het sociale netwerk achter zich moeten laten. Niets is zo triest als éénzijdige offers brengen voor de onfatsoenlijkheid van een ander. Langzaam maar zeker verandert het tij voor de nietsontziende expansiedrift en onrealistische overlastgevende groeifobie van dit bedrijf! Het draagvlak wordt bij elke vlucht minder. De verandering komt, omdat gewone mensen buitengewone dingen doen. De toekomst is aan ons en wij geloven in dromen.

    98
    • Johan Duin

      Prachtig en zeer duidelijk verhaal.
      Ik ben al murv reageer niet meer bij B.A.S

      23
    • De “gouden eieren” zijn allang bedorven

      En in de expansiedrift werd de megalomane hub (het vliegtuigtankstation) bedacht en werd de Polderbaan illegaal aangelegd. De PR machine noemde het de “Milieubaan”.

      Die Polderbaan is ondertussen in gebruik als hyperpreferente baan, dag en nacht. Omwonenden krijgen nooit rust en genoeg slaap. En ook de kuststrook wordt volledig kapotgevlogen, waarbij het belang van een sterke kust tegen het zeewater wordt weggemoffeld.

      De ecologische voetafdruk van de luchtvaart in Nederland en de ongezonde effecten ervan op omwonenden beginnen hun tol te eisen. Het blijven ontkennen vanuit de politiek van de klimaatimpact en het ontkennen van de ziekte effecten bij de omwonenden beroepsbevolking zal niet lang meer kunnen. Elke dag wordt duidelijker dat er andere keuzes gemaakt moeten worden om de BV Nederland niet kopje onder te laten gaan. Letterlijk, figuurlijk en menselijk

      9
  2. Oscar

    Blijf dit zeer nuttige werk doen SchipholWatch!

    Groet uit Leiden.

    40

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate