Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

Glashard bewijs dat meeste stikstofuitstoot luchtvaart wordt weggerekend

Rapportage stikstofcijfers

Slechts drie landen rapporteren niet over de stikstofuitstoot van de luchtvaart boven de 900 meter (bron: SATL op basis van data Europese Commissie)

4.5
(682)

De stikstofuitstoot van het vliegverkeer wordt op grove wijze omlaag gerekend door het Ministerie van Infrastructuur (I&W). Cijfers die andere landen aan de Europese Unie rapporteren, tonen dit glashard aan.

Deel op XDeel op Linkedin

Nederland is één van slechts drie lidstaten die de stikstofuitstoot van vliegtuigen rapporteren tot een vlieghoogte van 900 meter. Dat is de uitstoot tijdens de zogenaamde landing & take-off cyclus (lto). Alle andere landen rekenen de uitstoot conform de EU-richtlijnen boven die grens toe aan het vliegverkeer. Dat wordt de cruise-fase genoemd.

Uit het overzicht van de EU blijkt dat Nederland 3,48 kiloton per jaar opgeeft voor de lto-fase. Waar bij ons land 0 kiloton staat voor de cruise-fase, zien we dat vrijwel alle andere landen daar wel een getal opgeven.

Gemiddeld over al die landen is de lto-fase van het vliegverkeer goed voor 1,12 procent van alle NOx-uitstoot in een land. In de cruise-fase – boven de 900 meter dus – wordt veel meer uitgestoten. Daar gaat het om gemiddeld 8,86 procent van de totale NOx-uitstoot in een land. Opgeteld veroorzaakt het vliegverkeer gemiddeld 9,98 procent van de nationale stikstofuitstoot.

Luchtvaart gemiddeld 10 procent van totale NOx-uitstoot
Nederland stoot in totaal 245 kiloton NOx per jaar uit, zo heeft de regering kenbaar gemaakt aan Brussel. Als we het Europese gemiddelde van 9,98 procent voor de luchtvaartindustrie doortrekken, komt dat neer op een jaarlijkse uitstoot door vliegtuigen van ruim 24 kiloton NOx.

De eerste tien in de stikstof-top-100 van minister Van der Wal

In de stikstof-top-100 van minister Christianne van der Wal prijkt nu Tata Steel op nummer 1 met ‘slechts’ 6 kiloton NOx-uitstoot. Schiphol staat er op nummer twee met 3,6 kiloton – dichtbij het cijfer van 3,48 kiloton dat voor de lto-fase aan de EU is gecommuniceerd.

Als de hier berekende totale emissie van stikstofoxiden door vliegtuigen correct wordt meegenomen, stijgt Schiphol met stip naar de eerste plek. De 24 kiloton van de nieuwe nummer één is maar liefst zes keer de uitstoot van de oude nummer één, Tata Steel.

Door hub nóg meer stikstofuitstoot
Maar dit is nog niet het hele verhaal. Zoals bekend is de Nederlandse luchtvaart veel te groot voor de behoefte van ons land. We beschikken over een vliegindustrie die sterk gericht is op buitenlandse overstappers, die dan ook met tientallen miljoenen per jaar richting Schiphol worden gevlogen door KLM. Logischerwijs leidt dat tot een hoger aandeel in de stikstofuitstoot door de luchtvaart dan het Europese gemiddelde.

Op basis van de EU-gegevens kan die stikstofuitstoot van de luchtvaart in ons land ook anders worden berekend. Immers is de lto-fase gemiddeld goed voor 1,12 procent van de uitstoot in een land, maar de totale luchtvaartuitstoot (inclusief cruise) 9,98 procent. Anders gezegd: de vliegtuiguitstoot in een land is gemiddeld bijna 9 keer (9,98 gedeeld door 1,12) de lto-uitstoot.

Met een gerapporteerde lto-uitstoot van 3,49 kiloton in Nederland, komt de volledige NOx-uitstoot door luchtvaart in Nederland dan uit op liefst 31 kiloton. Dat is nog eens 6,6 kiloton of bijna 30 procent méér dan de toch al schrikbarende uitkomst bij de conservatievere rekenmethode.

Meer dan de hele top 100 samen
Met deze uitkomst blijkt Schiphol in zijn eentje meer stikstof uit te stoten dan de rest van de hele top 100 samen – ronduit zorgwekkend met het oog op natuurherstel.

Toch lijkt deze laatste uitkomst het dichtst bij de waarheid te liggen. Immers wordt in de berekening de bovenmatige omvang van de Nederlandse vliegindustrie meegenomen die veel andere EU-lidstaten niet kennen. Nederland is het enige kleine land in Europa met een megahub binnen de landsgrenzen, alle andere megahubs liggen in landen met veel grotere thuismarkten (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Turkije).

De resultaten uit deze exercitie zijn in lijn met eerdere bevindingen van de TU Delft. De universiteit stelde dat 90 procent van de stikstofuitstoot (en 70 procent van de depositie) door het vliegverkeer niet wordt toegerekend. I&W schuift deze uitstoot door naar het potje ‘buitenland’ om de vliegindustrie uit de wind te houden en te vrijwaren van al te drastische, maar broodnodige ingrepen.

Ook CBS ziet veel meer stikstofuitstoot luchtvaart
Ook het CBS rapporteerde dat het vliegverkeer veel meer NOx uitstoot dan de Nederlandse regering wil toegeven. Het statistiekbureau kwam tot een wereldwijde uitstoot door Nederlandse vliegtuigen van 55 kiloton NOx. Enerzijds komt een flink deel van die stikstofoxiden vrij in het buitenland en zal dan weinig invloed hebben op de Nederlandse natuur, maar anderszijds heeft het CBS niet het vliegverkeer door buitenlandse maatschappijen boven ons land meegerekend.

De berekeningen tonen glashelder aan hoe groot de invloed van het vliegverkeer is op de stikstofproblematiek in ons land. Zo’n 10 tot 12 procent van alle in Nederland uitgestoten stikstofoxiden is afkomstig van het vliegverkeer, waarbij onderzoek van de TU Delft al aantoonde dat de stikstofdepositie lokaal kan oplopen tot ruim 30 procent op natuurgebieden in de omgeving van vliegvelden.

Natuurvergunning
Met zo’n groot aandeel in de stikstofemissies moet minister Christianne van der Wal extra goed opletten bij de aanvragen van natuurvergunningen door vliegvelden. Die uitstoot is niet te compenseren met de aankoop van een paar boerderijen. Het stoppen van veehouderijen met enkele honderden koeien kan nooit voldoende compensatie bieden voor de uitstoot van 440.000 vliegtuigen die Schiphol ieder jaar wil faciliteren.

Beste minister Van der Wal, laat u niet schiphollen, want we gaan dit verhaal desnoods ook aan de rechter uitleggen.

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) hebben een reconstructie gemaakt van het poltieke gekonkel over de stikstofuitstoot van het vliegverkeer. Deze onderschrijft in grote lijnen de berekeningen die we hier presenteren.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 682

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. David Bassie

    Correctie: Schiphol stoot 4 x zoveel uit als Tata niet 6 x zoals gemeld in het artikel.

  2. Paul

    Het probleem is niet alleen onbetrouwbare en leugenachtige ministers maar vooral een kliek zgn. topambtenaren die het feitelijk voor het zeggen hebben omdat ze een enorme kennis- en dossierkennis hebben die een minister niet kan hebben (uitzondering Kuipers). Net als in case Groningen zijn er vele ambtenaren verstrengeld met de luchtvaart/schiphol industrie en die bepalen de-facto wat er gebeurt. En die kiezen we niet of stemmen we weg. Er moet dus een grote schoonmaak komen bij die ministeries te beginnen bij Infra. Spannend wordt de uitkomst van de rechtszaak tegen o.a. ambtenaren van Infra in het geval Lelystad. Die uitkomst zou aanleiding kunnen zijn voor parlementaire enquete.

    12
  3. Jan wanders

    Niet alleen schiphol ook verkeer levert 10x meer stiksof dan in modellen staat. Industrie waarschijnlijk ook.
    Dan komt de uitstoot van boeren in heel ander perspektief te staan.

    31
  4. Ronald Johan Roelofs

    Blijf er bij dit kabinet hoort als criminele organisatie berecht worden door onafvankelijk rechters van de oorlogsrechtbank waar oorlogsmisdaden worden berecht zoveelste misdaad tegen gewone burgers.

    28
  5. Geert

    Alle varkensstallen in Nederland bij elkaar stoten minder vuiligheid uit dan dit kabinet.
    Deze gierput van corruptie en leugens van opeenvolgende kabinetten moet onmiddellijk gedempt worden.

    53
  6. Koos

    Als dit geen criminele bananenrepubliek is wat is het dan wel?

    38
  7. Gerard van der Valk

    Kerosine staat praktisch gelijk aan diesel met zowaar gelijke uitstoot.
    Toch nog geen uitlaat gas reiniging op vliegtuigen.
    Vliegtuigen zijn enorme verbruikers en dat is het mooiste voor de olie industrie.
    wie geeft dit uitzinnige luxe leven op ?
    Hebben we het nog niet eens over de scheepvaart en luxe jachten welke ook enorme uitstoot hebben.
    Het vooral Nederlandse kabinet wordt langzamerhand iedere week wel op ernstige leugens betrapt.
    Het zijn geen rechtspersonen ( ja rechtspraak is wel de grootste aanfluiting van deze monarchie) dus ernstige leugens, bedrog en misleiding van onze leiders gaat vrijuit.
    Kapitalisme is zeer ziek en maakt alles kapot.
    Hebzucht zucht.

    37
  8. Ad

    Alweer een dikke foei voor onze volstrekt niet betrouwbare overheid. Keer op keer toont de ene na de andere parlementaire enquête het aan.
    En het stemvee gaat er wéér in trappen vrees ik.

    32
  9. Haes

    Het oordeel over “groningen” en de criminele rol van de overheid daarin was bij rutte “hard binnen gekomen”… maar in onze ” rechtsstaat” blijft dat allemaal zonder gevolgen. Dat hebben we al eerder gezien met “toeslagen” en “functie elders”. Bewezen knoeiers en oplichters als rutte c.s. blijven gewoon aan de macht. De tweede kamer… de kiezer dus… vindt het blijkbaar allemaal wel best….
    een rapport dat “binnenkomt”… de verantwoordelijken buitelen over elkaar met vrome woorden…ze dronken een glas, ze deden een plas…
    Verder met liegen en bedriegen… zoals dit artikel over “schiphol” laat zien. Vast en zeker onderwerp van de volgende “enquete”.
    Het morele verval in nl is adem benemend. De schijnheiligheid ook.

    61
  10. Hans Roodenburg

    Sterk verhaal met goede onderbouwing, knap gedaan. Naar mijn gevoel komt er steeds meer weerstand tegen Schiphols oneerlijkheid, gefaciliteerd door de huidige regeringspartijen. Misschien gaan we nu eindelijk richting serieuze beperking en krimp…

    55
  11. Parlementaire enquête?

    Over een paar jaar is dit de volgende parlementaire enquête.
    Helaas is dan de schade al zo enorm, ecocide heet dat, alleen maar stikstof planten als brandnetel en bramen, waanzinnige schade aan flora en fauna en een ontploffing van aantallen kankergevallen.
    Après nous le déluge.

    47
  12. Manon

    Dat tijdens de afgelopen verkiezingen zoveel burgers in het reclamespotje van “waarom stem jij op Marc Rutte” trapten, kan de meerderheid van onze burgers nu eerlijk toegeven dat een stem op de VVD wel het domste is wat je kunt doen. Tijd voor een schone linkse (wolk?) wind.

    41
  13. Lvb

    Ik keek vandaag naar de presentatie over de gaswinning in Groningen. Burgers die compleet genegeerd wordern , een faciliterende en wegkijkende overheid een alleen op geldbeluste overheid ,NAM en participerende oliemaatschappijen . Dit is vergelijkbaar met Schiphol en de KLM , ook hier worden omwonenden genegeerd en moeten die niet zeuren over de overlast die wordt gefaciliteerd door onze overheid die controleerbare wetgeving achterwege laat en niet luistert naar de WHO .

    81
  14. LvB

    Ik keek vandaag naar de presentatie over het eindrapport van de Gaswinning in Groningen : een wegkijkende en faciliterende overheid en een rookgordijn verspreidende NAM en de betrokken oliemaatschappijen. En burgers die niet gehoord worden en bedolven worden met sprookjes .Heel vergelijkbaar met Schiphol de KLM en ons luchtvaart minend ministerie !

    15
  15. DPH

    Gewoon onvoorstelbaar dat in Nederland de overheid zo met de bevolking omgaat. De overheid was er toch ten dienste van de burgers. We worden keer op keer in de maling genomen door de regering/cq Schiphol. Dan zijn plotseling het aantal vluchten niet meer belangrijk, maar het geluidsoverlast is belangrijk, keer op keer krankzinnige verhalen.

    90
  16. Josje

    ‘Laat u niet Schiphollen’ – maar daar werkt Van der Wal intussen zelf keihard aan mee. Niemand gelooft nog dat deze staatjes een verrassing voor haar zijn. Meerdere onderzoeken hebben hier al op gewezen. Ze heeft hoog gekwalificeerde ambtenaren tot haar beschikking die hier echt niet te onnozel voor zijn. Er wordt gewoon alles aan gedaan om de bevolking te belazeren en de luchtvaartgroei door te drukken. Inclusief het zorgen dat Schiphol nog snel even ‘legaal’ stikstofrechten kan regelen, gebaseerd op de foutieve gegevens die het overgrote deel van de werkelijke uitstoot wegmoffelen. En maar bezorgd zijn voor de natuur – wat een stuitende hypocrisie. Ze moet niet ‘opletten’ maar ophouden met al deze criminele trucs om de luchtvaartsector te pleasen ten koste van de natuur, de gezondheid en het welzijn van heel veel mensen. Laat haar ambtenaren alvast een plausibel verweer bedenken voor bij de rechter. Gaat niet lukken.

    117
    • STAN

      Helaas is minister van de Wal niet capabel om dit zelf te regelen. Ze is slechts een spreekpop van haar ambtenaren. Dit geeft gelijk weer wat een poppenkast dit kabinet is.

      21
      • Josje

        Lijkt me niet heel erg moeilijk om tegen je ambtenaren te zeggen dat alle stikstofuitstoot van de luchtvaart meegerekend moet worden en of ze dat willen verwerken in een nieuw stikstofplan met evenredige bijdrage van alle grote uitstoters. Probleem is natuurlijk dat je dan stuit op het feit dat Schiphol geen natuurvergunning krijgt, dat Lelystad Airport niet open kan, dat het hele luchtvaartsprookje van de eindeloze groei uiteindelijk een keer wordt doorgeprikt. Dat alle gesjoemel en gefraudeer van de afgelopen decennia erkend moet worden. Daar zijn ze als de dood voor bij dit kabinet, de VVD’ers waarschijnlijk het meest. Want dan moeten ze hun achterban een ander verhaal gaan vertellen, dat er echte grenzen aan de groei zijn en dat er zelfs moet worden gekrompen om binnen de grenzen van de planeet te blijven. Ze houden elkaar gevangen in een stilzwijgende ontkenning van de werkelijkheid. Maar misschien dat er na de parlementaire enquete over de Groninger gaswinning her en der wat inzicht indaalt. Beter moed tonen en nu de feiten onder ogen zien, want eens word je onheroepelijk ingehaald door de werkelijkheid.

        32

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate