KLM kreeg al kort na de oprichting het predicaat ‘koninklijk’ opgespeld, zo blijkt uit het boek De blauwe fabel van onderzoeksjournalist Ties Joosten. Aan zo’n titel zijn voorwaarden verbonden, maar deze firma voldoet daar niet aan.
Een van de belangrijkste voorwaarden is de financiële gezondheid van een bedrijf. Daar schort het bij KLM fors aan – het eigen vermogen is bij de jongste publicatie van de jaarcijfers nog steeds negatief. Financieel analisten noemen bedrijven met een negatief eigen vermogen ‘technisch failliet’.
Moederbedrijf Air France-KLM wordt al sinds de start van de coronapandemie geplaagd door een negatief eigen vermogen. Eind 2020 was dit 12,70 euro per aandeel – met een waarde van het aandeel van toen nog geen 5 euro, eind 2021 was het minus 6,60 euro (waarde aandeel 2,50 euro) en op het jongste peilmoment eind fiscaal 2022 was het minus 1,17 euro per aandeel. Ondanks de miljardeninjecties door zowel de Franse als de Nederlandse overheid.
Iedere 10 jaar staatssteun
De financiële problemen bij KLM zijn bovendien structureel van aard. Uit het boek van journalist Joosten blijkt dat het bedrijf gemiddeld eens per tien jaar zo zwaar in de problemen komt dat overheidssteun op enige wijze nodig is om te overleven.
Maar er zijn meer voorwaarden, zo valt te lezen op de site van het Koninklijk Huis. “De onderneming moet wat betreft aard, omvang en betrouwbaarheid aanzien hebben.” Recentelijk bleek klip en klaar uit de voorlopig laatste rapportage van staatsagent Jeroen Kremers dat het met die betrouwbaarheid behoorlijk tegenvalt.
Kremers meldde in zijn verslag dat KLM zich niet aan afspraken houdt en dat het gepresenteerde jaarverslag op punten “misleidend” is. Ook uit de staatsagent grote zorgen over de financiële continuïteit van de firma.
Onberispelijke bedrijfsvoering vereist
Een andere voorwaarde die koning Willem-Alexander stelt aan bedrijven die het predicaat ‘koninklijk’ voeren is dat zij een “onberispelijke bedrijfsvoering” hebben.
Daarvan is bij KLM geen sprake, zo blijkt keer op keer uit het nieuws. Het bedrijf komt aantoonbaar afspraken niet na, weet al minstens vijftien jaar lang dat het medewerkers in de kankerverwekkende uitlaatgassen laat werken en veroorzaakt enorme herrie en vervuiling die weliswaar jarenlang gedoogd is, maar volgens de wet- en regelgeving ronduit illegaal is, zo bevestigde de rechter begin vorige week nog. Met de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen – zoals lood door de KLM vliegschool op Eelde – vormt het een risico voor de gezondheid van mensen die wonen rond en werken op vliegvelden.
Koninklijke ondernemingen dienen van ‘onbesproken gedrag’ te zijn, zo vermeldt de site. Zegt u het zelf maar, als u in ogenschouw neemt de overtredingen, de niet nagekomen afspraken, de bijna hysterische reacties op politieke ontwikkelingen, de rechtszaken tegen democratische besluiten, de veroordeling wegens misleiding door de Reclame Code Commissie. Is KLM dan van ‘onbesproken gedrag’? De vraag stellen is ‘m beantwoorden.
Filiaal van buitenlandse multinational
En dan komen we terecht bij een laatste voorwaarde waar KLM buiten de lijntjes kleurt. Toen olieproducent Shell verhuisde naar het Verenigd Koninkrijk, verloor het prompt zijn predicaat. Maar KLM is al twintig jaar geleden onderdeel geworden van de Franse firma Air France-KLM en voert desondanks nog steeds Koninklijk in de naam. De site van de koning meldt dat “vestigingen van buitenlandse multinationals” nimmer het predicaat kunnen voeren.
KLM voldoet in meerdere opzichten niet meer aan de voorwaarden die gelden voor het predicaat. Door het bedrijf toe te staan het zegel te blijven voeren, wordt de waarde ervan ondermijnd. Dat heeft een negatieve uitstraling op bedrijven die wél voldoen aan de voorwaarden en schaadt het imago van het Koninklijk Huis zelf. Dat is een onwenselijke situatie die eenvoudig kan worden beëindigd.
Een officieel verzoek om KLM het predicaat ‘koninklijk’ te ontnemen wordt door SchipholWatch samen met bewonersvereniging BTV-Rotterdam, Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE), de Alliantie pleinAir Maastricht, de Krimp Luchtvaart Coalitie en bewonersgroep SOS Zaanstreek gestuurd aan het Koninklijk Huis en de Eerste en Tweede Kamer.
Update 15 juli 23:00 uur
We ontvingen vandaag zoveel fan- en haatmail over dit bericht dat we besloten een petitie te openen. Bent u het eens met de strekking van dit artikel, onderteken dan op petities.nl.
Henk Visser
Gezien de reacties een controversieel onderwerp. Hoewel inhoudelijk de beargumentering helemaal klopt zou ik graag willen weten uit welke koker dit initiatief is voortgekomen (de brief naar het KH en beide kamers). De strekking van het artikel is: KLM is besmet (absoluut) en werpt smet af op het koningshuis door het predicaat ‘Koninklijke’. Maar als ik het verkeerd interpreteer mag u het zeggen.
Waarom zou het vervuilde blazoen van de KLM het koningshuis niet waardig zijn?
Is het instituut van de monarchie door de eeuwen heen al niet even zo zelfbesmettend geweest? Is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld (KLM) vanaf het begin niet altijd gelieerd geweest aan het koningshuis der Nederlanden? In 1919 opgericht als ‘Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en koloniën.’
Bernard vloog, Wimpy vliegt, maakt zijn vlieguren bij de KLM. Onbezoldigd. Hoewel ook dit een vals narratief is. Want elke inwoner van Nederland betaald hier per jaar 5 Euro voor. Uit de pot dat de leden van het koninklijk huis jaarlijks 11mln Euro uitkeert. Is dit nodig? Is dit ethisch verantwoord als we bedenken dat de Spaanse Koning Felipe VI ‘slechts’ een eigen vermogen heeft van €2.6 mln. En de Oranjes een verbijsterende 1,2 miljard (bron: Quote). €1.200.000.000 !!!!!!!!
Bedenk even dat dit land een Koning heeft die zijn eigen titel op honderden KLM vlieg-tuigen, wapens van ongekende terreur, heeft staan. Niets bijdraagt aan klimaatverbetering met een neef, Bernard jr. die het vervuilende welvarende, pardon, wel-vliegende, elite race pretpark in Zandvoort bezit. Het in stand houden van de Nederlandse monarchie is een extreem voorbeeld van stelen van de armen ten gunste van de rijken.
Terug naar mijn brandende vraag. Waarom dit initiatief? De achterliggende motivatie.
S.E. van Voorst
Mijn reactie van 16 juli tegen het framen van KLM werd niet geplaatst. Schipholwatch en de auteurs van het artikel over het predikaat “Koninklijk” houden er een eigen agenda op na. Heel kwalijk.
Maaike
Ja, we hebben een agenda. Die is heel duidelijk ook. We zijn alle herrie en vervuiling zat en willen daar iets aan doen. Gezien er rapport na rapport verschijnt die onze terechte klachten en zorgen bevestigen, zou je denken dat het kabinet en de luchtvaart eindelijk eens logica zouden toepassen en ook eens zouden gaan handelen, maar nee. Willens en wetens wordt een vervuilende en verstorende industrie via juridische paadjes in de lucht gehouden. We gaan met dit verzoek simpelweg in dat spel mee. Zou u ook zo reageren als het hier om Koninklijke Tata-steel ging? Of Koninklijke Chemours?
SchipholWatch
Uw eerdere reactie is verwijderd omdat wij ons niet laten beledigen op onze eigen website. Als u dat wilt doen, start u maar een eigen site of zoekt u een ander platform om uw onderbuikgevoelens te delen. En ja, natuurlijk houden we er een eigen agenda op na. Daar is niets kwalijks aan. Wat verwacht u eigenlijk van een stichting die de leefomgeving wil verbeteren? Wat wél kwalijk is, is de inbreuk die het overmatige vliegverkeer pleegt op de levens van honderdduizenden mensen rond Schiphol en de andere vliegvelden.
Maar nu even over de inhoud: wat klopt er niet aan het artikel? Als er fouten instaan, zijn we nooit te beroerd om te rectificeren.
Mel
Tuurlijk hebben ze een eigen agenda… Maar de mensen die voor KLM werken hebben toch ook een eigen agenda? Snap het probleem niet helemaal.
jef
Wat kost het de belastingbetaler om van alle toestellen het logo KLM in LM te veranderen? Zou LM dan minder gaan uitstoten? Of verdwijnen omdat passagiers wegblijven? Ik heb overigens vóór het ontkoninklijken gestemd. Ik vind KLM een onsympathiek en overbodig bedrijf.
SchipholWatch
Omdat we veel reacties ontvingen op dit bericht, is er nu een petitie waarmee u kunt aangeven dat u ook wilt dat KLM het predicaat ‘koninklijk’ wordt ontnomen. Ga naar https://klmnietkoninklijk.petities.nl/.
K
Koninklijk KLM vind ik ook niet meer van deze tijd!
Laatst mee gevlogen! Niet te geloven hoe KLM achteruit is gegaan! Slecht eten, service enz. Als het kan niet met KLM meer vliegen! Zowiezo minder vliegen!
rrustema
Om te beginnen zou de koning niet langer zijn koninklijke vliegtuigen maar zijn trein moeten nemen. Hij heeft een eigen trein nota bene. Hij hoeft ook nergens op tijd te zijn want hij is de koning. Als er iemand is die iedereen op hem kan laten wachten is hij het wel. Teken de petitie:
https://koningintrein.petities.nl
Arent
De koninklijke trein is ėėn luxe ingericht rijtuig en is sinds kort met pensioen en onderweg naar het Spoorwegmuseum. Er komt geen nieuwe. De laatste reis was vorige maand naar België voor een staatsbezoek.
Om na 160 jaar juist nu de trein af te danken getuigt misschien niet van een goed ontwikkeld gevoel voor maatschappelijke ontwikkelingen, maar dat kennen we al langer van het koninklijk huis.
Het is natuurljjk elitair, kostbaar en inefficiënt om een eigen trein te hebben die je maar eens in de paar jaar gebruikt en ze zeggen in plaats daarvan af en toe met de reguliere trein te willen reizen. Zo bezien kan het afdanken van het oude rijtuig nog wel een goede zaak zijn.
https://www.koninklijkhuis.nl/onderwerpen/dienst-koninklijk-huis/staldepartement/koninklijke-trein
https://nos.nl/l/2479070
https://www.nu.nl/koningshuis/6268454/koninklijke-trein-gaat-na-bijna-160-jaar-met-pensioen-met-de-koning-besloten.html
Tim
De koninklijke trein was geen eigendom van het Koninklijk Huis maar van NS. Nu NS diep in de financiële problemen zit wilde het bedrijf er vanaf.
RoTT
ik weet nog wel wat woorden waar die K eigenlijk voor staat…
Leon
Wat een zielige en kinderachtige bijdrage is dit. Doet uw zaak geen goed hoor.
Maaike
Ik vind het juist wel een goede actie. KLM is geenszins van plan rekening te houden met de omwonenden, noch met het milieu/klimaat. Dat laten ze keer op keer zien. En elke keer weer worden er allerlei (juridische) spelletjes gespeeld waarmee ze proberen steeds op hetzelfde pad door te gaan. Neem bijvoorbeeld het stokpaardje stillere vliegtuigen. Als je strikt naar het feit kijkt dat er een reductie in geluid zou zijn, hebben ze wellicht nog gelijk. Immers als een nieuw vliegtuig 5dB minder produceert, is het een stiller vliegtuig. Maar het is geen STIL vliegtuig. Van 75dB wordt nog net zo hard de nachtrust verstoord als van 80dB.
Wat ik wil zeggen is dat KLM juist dit soort woordspelletjes speelt om hun zin te krijgen, en ik denk dat het een slimme zet is met dezelfde tactiek iets terug te doen. De terugname van het predicaat Koninklijk is precies het soort spelletje dat ze zelf spelen. Wie de bal kaatst, moet hem terug verwachten.
SchipholWatch
Zo, op basis van welke informatie bepaalt u of dit onze zaak geen goed doet? Maakt u zich liever zorgen over uw eigen zaak, want die is aan het krimpen. Gaan wij ondertussen door met onze missie om de luchtvaart aan te pakken en binnen de grenzen van de wet- en regelgeving te brengen. Terug naar de menselijke maat. Meneer de ‘aviator’, er zijn niet voor niets regels verbonden aan het predicaat. Laat ze deze bedrijven er dan ook aan houden, anders heeft het geen enkele waarde. Maar kennelijk wilt u nóg een uitzondering voor de vieze vliegindustrie?
dirk
leg eens uit ?
Dit zijn toch gewoon de regels , dus als SW dit niet doet , dan doet het de zaak wel goed ?
Ga koffers sjouwen !
Adrie
Prima actie. De minachting van het bedrijf richting omwonenden is m.i. al voldoende om die K te laten vervallen.
Aland Van Valkenburg
Beste Leon, staat er iets in dat niet waar is?
Jaap de Groot
Als u uw stelling niet onderbouwt, zal hij mij niet op andere gedachten brengen.
OLM
Onkoninklijke Luchtlaagverstoor Maatschappij.
48 graden in zuid Europa. Hoe zou dat nou komen?
De blinde vlek is de continue luchtverstoring, luchtvervuiling en luchtverwarming door een constante stroom van rond de 20.000 toestellen over de hele wereld dus op ieder moment van de dag/nacht aan het vuilspuiten.
En Elbers mega trots op de bestelling van India: nog eens 400 toestellen toevoegen aan de komende zondvloed terwijl ze daar beter watertaxieskunnen bestellen. Dit soort heren heeft de apocalypse op zijn geweten en hoort gewoon in de gevangenis thuis.
B. van Marlen
Wat betrouwbaarheid betreft, als men ervan uitgaat, dat ‘schiphollen’ (lees: liegen ten gunste van de eigen positie) een acceptabele manier van handelen is, dan is KLM in mijn ogen zeer betrouwbaar, want op geen enkele manier zie ik een werkelijke verandering. Met de koning als piloot zal deze suggestie natuurlijk terzijde worden geschoven.
Voor ‘nationale trots’ t.a.v. een bedrijf dat lak heeft aan de leefomstandigheden van vele tienduizenden en de klimaateffecten in dit land is geen plaats. Eerder: nationale schaamte.
En pesten? Ja, dat doen ze zeker, vraag maar aan de omwonenden!
PS: Vannacht ‘mochten’ maar liefst 64! toestellen tussen 55 en 75 dB(A) onze kans op een goede nachtrust versteren!
Lenie
Door het woord ‘Koninklijk’ weg te halen, houden we alleen ‘Luchtvaart Maatschappij’ over. Die naam dekt de lading beter dan de huidige. Het beschrijft wat het bedrijf behoort te doen: luchttransport. Daar horen ook regels en afspraken bij ten aanzien van milieu en omgeving. Een bedrijf dat zich daar zonder poeha aan houdt, is pas echt onderscheidend en dus koninklijk in gedrag te noemen.
Frans
De Nederlandse Luchtvaartmaatschappij (afgekort tot NLM) was een Nederlandse luchtvaartmaatschappij en een dochteronderneming van de KLM.
https://nl.wikipedia.org/wiki/NLM
Lenie
Maar KLM is al jaren onderdeel van Air France. Dus ook “Nederlandse Luchtvaart Maatschappij” is geen naam, die de lading zou dekken.
Aland Van Valkenburg
Dutch Air?
Jeroen
Helemaal eens en heel goed dit zo te stellen! Het is de hoogste tijd dit door de Nederlandse Overheid, die tevens de grootaandeelhouder van Schiphol is, eindeloos gesponsorde bedrijf aan te pakken. Stop de eeuwigdurende leningen aan KLM, stop de uitzondering om deze bedrijven geen accijns en btw te laten betalen, stop de uitstoot van vliegmaatschappijen maar slechts voor een heel klein deel mee te tellen in de totale vervuilijgscijfers, stop het gedogen van de continue overschrijding van geluidsnormen en het toestaan van landingen buiten de zogenaamde openingstijden van Schiphol, stop dit soort bedrijven niet te controleren door bijvoorbeeld arbeid- en milieu inspectie diensten, en stop nog een hele hoop andere zaken tav. KLM- en Schiphol verheerlijking. Inderdaad inclusief ze ook nog eens Koninklijk te behandelen….
Wilfried
Helemaal mee eens. En het blijft ook heel raar dat de luchtvaart wereldwijd en dus ook dit z.g. ‘Koninklijk’ bedrijf vrijgesteld is tijdens het verdrag van Parijs in 2015 om keihard mee te doen om de CO2 zero doelen te halen. Dat klopt toch niet?
Matthijs van Roon
Met de bijna alle acties van oa schipholwatch ben ik het wel eens maar dit vind ik wat minder. In mijn ogen voelt dit meer als pesten waarmee je heel veel mensen tegen je krijgt. De gemiddelde Nederlander is nog steeds trots op de klm maar weet wel dat er minder gevlogen moet worden etc. De naam Koninklijk weghalen doet niet veel goeds en is echt een bijzaak. Blijf vooral focussen op de hoofdzaken, minder vervuiling, minder herrie, minder vliegen etc.
Oneens
Als Koninklijk in je bedrijfsnaam staat, dan dien je je als bedrijf dus aan diverse zaken te houden. Die zijn door SW goed uitgelegd in dit artikel. Als een bedrijf die naam dus niet meer waardig is, dan is het verliezen van dit predicaat het gevolg. Dat zijn keuzes van het bedrijf zelf, niet van SW.
Misschien is de gemiddelde Nederlander trots op KLM omdat het “Koninklijk” in de naam draagt. Terwijl ze geen idee hebben van de negatieve impact op mens, klimaat, leefomgeving, bodem, lucht en de staatskas (hun belastinggeld). De naam van een bedrijf is wel degelijk een hoofdzaak als je het mij vraagt. Want ze heten niet Kapotvlieg Luchtvaart Maatschappij of
Klimaatsloop Luchtvaart Maatschappij of Klereherrie Luchtvaart Maatschappij. Dan zou de gemiddelde Nederlander een stuk minder trots op ze zijn, denk je niet?
S. van Halm
Het is een actie die emoties oproept omdat ‘K’oninklijke de beginletter is van de Luchtvaart Maatschappij. Zonder de K geen identiteit meer in de wereld.
En dan het maar…
KLM wenst zich niet te houden aan voorwaarden gesteld door de overheid m.b.t. tot garanties staatssteun en dat niet houden aan afspraken doet KLM keer op keer.
Zo worden afspraken m.b.t. tot de 50/50 regeling afgesproken aan de Alderstafel (2008) niet nagekomen. Dat voorbeeld wil ik even vasthouden naar het jaar 2023 waarin KLM met andere luchtvaartmaatschappijen procedeert tegen de Staat om krimp te voorkomen. En KLM komt zelfs met een alternatief plan waarin krimp bizar slecht zou uitpakken en hun plan (groei) beter is.
Een plan wat niemand mag weten. Zelfs de 2e Kamer niet, de vertegenwoordigers van het volk.
Op 14 juli 2023 komt Follow the Money achter het plan en brengt dat naar buiten.
https://twitter.com/FTM_nl/status/1679703158484860928?s=20
En wat blijkt? “Een verandering die geen verandering is”
KLM brengt zaken naar voren als nieuw idee die al uitgevoerd zijn of in 2008 al met bloed ondertekend in het Alders Akkoord uitgevoerd hadden moeten zijn.
KLM doet dit elke keer weer, al decennia lang. Elke keer willen ze een infuus en krijgen ze een infuus van de overheid ten koste van alle belastingbetalers van Nederland.
En als KLM nou een punt zou hebben dat investeringen in KLM zichzelf terug zouden verdienen voor alle belastingbetalers dan zouden Nederlanders dat ook wel accepteren. Maar decennia investeringen met belastinggeld moet er steeds alleen maar meer geld bij. Alle belastingbetalers moeten helpen zodat KLM zich ergens uit kan innoveren. De door luchtvaart ernstig gehinderde belastingbetaler moet zelfs meebetalen aan het overeind houden van hun eigen ellende.
Hier (buiten de 58dBA(Lden) contour) komt echt geen aannemer voorrijden om in opdracht van KLM isolatie maatregelen uit te voeren omdat KLM zegt we willen meer vliegen maar we gaan nu echt iets aan de herrie doen.
KLM verdient het inderdaad niet om nog langer het predikaat Koninklijk te houden op dit moment. En als ze het willen houden moeten ze verdomd snel aan de slag om werkelijk beterschap te laten zien.
Michiel van Parreeren
Elbers en Rintel hebben respectievelijk bij de minister en in de media verzocht om de openingstijden van Schiphol te verruimen, om meer nachtvluchten te mogen uitvoeren. Terwijl men prima weet hoeveel slaapverstoring er al is, terwijl men weet dat de “50% stiller” praatjes slechts 3dB betekenen en voor het menselijk gehoor volstrekt niet merkbaar is. Men weet dat die nieuwe vliegtuigen verspreid over vele jaren geleverd zullen worden, en nu dus helemaal niets 3dB stiller wordt. Dat ze er ook nog eens decennia mee moeten doorvliegen en er dus de komende decennia niets wordt opgelost voor omwonenden. En ze willen nu wèl meer herrie gaan maken?
Dat er voor ons niet gaat verbeteren is een vervelende gedachte om elke dag mee wakker te worden maar dat de KLM directie er regelmatig een schepje bovenop wil doen met zulke absurde suggesties – en daar voorheen ook succes mee behaalde – dat maakt ons furieus. De onzekerheid, angst en woede die zo’n krantenkop met zich meebrengt is niet te beschrijven. We willen wanhopig slapen! We kennen nu al dagen van 24 uur herrie, met alleen ‘s nachts enkele rustperioden van (met geluk) een uurtje. Zeven of acht uur onafgebroken nachtrust is volstrekt onmogelijk. We worden als honden behandeld, nee erger, als varkens in een slachthuis.
Voor mij is dat al genoeg reden om de K niet waardig te zijn. In een veranderende wereld, waar burgers opkomen voor hun recht op schone lucht en nachtrust, een wereld die letterlijk in de fik staat mede door de decadente hobbies van kleine groep, je weigeren aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Dat is K onwaardig.
Ze zijn er zelf nog niet helemaal achter maar die tijd is voorbij.
De lijst met eisen voor het predicaat is niet bepaald voor andere interpretatie vatbaar, het is wat het is en de KLM is dus aantoonbaar verre van K. Eventuele verontwaardiging hierover moet gebaseerd zijn op louter emoties want de feiten spreken voor zich. Ik heb op emoties na zelfs nog geen slechte poging gezien om de K te verdedigen dus ik heb er vertrouwen in dat we binnenkort te maken hebben met stapels waardeloos briefpapier, mooie hoge hijskranen om de KLM logo’s van de daken te tillen, gevolgd door een volledige rebranding (eindelijk) naar Air France.