Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Analyse

Jaaroverzicht SchipholWatch 2022 en vooruitblik op 2023

4.9
(75)

De onvergunde stikstofuitstoot door de luchtvaart was het afgelopen jaar een hot topic op SchipholWatch. Artikelen over die uitstoot en de rechtsongelijkheid tussen de vliegindustrie en de boeren bereikten honderdduizenden lezers.

Deel op XDeel op Linkedin

De top 10 van 2022:

  1. TU Delft: ’70 procent stikstofdepositie luchtvaart niet meegeteld’
  2. Ministerie eist stikstofruimte van boeren op voor Schiphol
  3. Lichtpuntje voor de boeren: landkaart geeft vals beeld stikstofreducties
  4. Wob-verzoek bevestigt: Polderbaan illegaal, Schiphol sjoemelt met stikstof
  5. Schiphol mag PFOS blijven lozen omdat slootwater toch al is vervuild
  6. CBS: Stikstofuitstoot luchtvaart tien keer groter dan Tata
  7. Luchtruimherziening op ramkoers met stikstofbeleid, groei ten koste van boeren
  8. Opkopen boerenbedrijven voor Schiphol wel degelijk op de agenda, zelfs bij Rutte
  9. Oproep: dien bezwaar in tegen extra Schiphol-herrie
  10. Bizarre ontdekking: heel Schiphol al sinds 2008 onrechtmatig in bedrijf

In het komende jaar zal de rechter een steeds belangrijker rol gaan spelen in het dossier luchtvaart. In maart start de zaak tegen het ministerie van Infrastructuur om onze onwillige overheid ertoe te dwingen de mensenrechten te beschermen tegen de herrie en vervuiling door de luchtvaart.

Het komend jaar zal meerdere malen naar de rechter worden gestapt vanwege onrechtmatigheden in de nog te verlenen stikstofvergunningen voor de Nederlandse vliegvelden.

Verwacht mag worden dat het Openbaar Ministerie met nieuws komt over het strafrechtelijk onderzoek naar onder meer ambtenaren van I&W die foute geluids- en uitstootberekeningen gebruikten om Lelystad Airport geopend te krijgen.

Mogelijk start Milieudefensie juridische vervolgacties naar aanleiding van het zwaarbevochten vonnis tegen Shell, waarbij de oliegigant door de rechter werd gedwongen de CO2-uitstoot van zichzelf en van klanten als KLM fors te reduceren.

Vacature
Vanwege de juridisering van het dossier luchtvaart wil SchipholWatch het komende jaar het eigen bestuur uitbreiden met een jurist die actief gaat meewerken aan het terugdringen van het overmatige vliegverkeer boven ons land. Heeft ú interesse, stuur aub een kort mailtje aan [email protected]. We nemen dan snel contact met u op.

Voor nu bedanken we u voor uw interesse, reacties en steun in 2022. Het team van SchipholWatch wenst u een fijne en veilige jaarwisseling, plus een nieuwjaarsochtend zonder vliegverkeer. Tot volgend jaar!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 75

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ellen Weers

    Dank voor alle inspanningen om de overlast van Schiphol aan te klagen en aan banden te leggen. Wat ik niet begrijp is dat de corruptie en het machtsmisbruik waarover u via dit platform melding maakt niet zeer geregeld de grote landelijke dagbladen en nieuwsprogramma’s bereikt. Lokaal, zo begreep ik van een verslaggever, laat de luchtvaartlobby haar invloed gelden, maar er is toch voldoende aanleiding voor onafhankelijke media om jullie berichtgeving over te nemen? Hoe zit dit?

  2. Dick

    https://mobile.twitter.com/danielkoerhuis/status/1605882659569209345

    Ze worden ook steeds arroganter…. 2e kamerlid —> lobby , dit dekt aardig de lading van 2022

    4
  3. Bianca

    Ik hoop dat de rechters écht onpartijdig zijn en niet indirect vrienden van de luchtvaart en oa de VVD zijn…

    6
  4. Lang gekoesterde liefde opgeven

    Een Latijns gezegde luidt: “Het is moeilijk een lang gekoesterde liefde op te geven”. Maar dat is wat het is, de luchtvaart, een lang gekoesterde liefde door de overheid.

    Echter, de keuze is op een gegeven moment -hoe pijnlijk ook- toch eenvoudig. Bij zoveel verwoesting op zo veel vlakken moet je een liefde echt opgeven. Het kan niet anders.

    Kijken wanneer in 2023 de roze bril van de overheid eindelijk afgezet wordt.

    16
  5. ir. B. van Marlen

    Voor een rechtszaak kan het relevant zijn goed uit te leggen hoe de geluidsmaten werken en hoe steeds meer herrie kan worden toegelaten met iets minder lawaaiige vliegtuigen, waardoor omwonenden totaal niet worden beschermd tegen deze gezondheidsbedreigende overlast.

    Indien hier behoefte aan is dan draag ik graag hiertoe bij.

    Het zal u allen duidelijk zijn, dat vanuit de overheid en de luchtvaartsector weinig anders te verwachten valt dan wollig en verhullend taalgebruik en het bevorderen van de eigen belangen.

    Ik spreek hierbij de wens uit dat deze heel erg nodige rechtszaken nu eindelijk eens gaan zorgen voor een echte verandering in beleid.

    41
  6. Lisette

    Veel dank voor jullie inzet in 2022. Hierdoor staat vliegoverlast meer op agenda’s dan ooit tevoren! En alhoewel het sneu is dat juridische actie nodig is tegen onze eigen overheid, lijkt het de enige manier voor verandering. Ik steun dit ook (financieel) van harte. Een mooi 2023 gewenst, hou vol, ook de berichtgeving, het geeft deze burger moed!

    47

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate