Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

Ministerie eist stikstofruimte van boeren op voor Schiphol

koeien in de stal

foto: Annie Spratt via Unsplash

Het Ministerie van Infrastructuur (I&W) eist ongeneerd stikstofruimte van de boeren op om Schiphol van de ontbrekende natuurvergunning te kunnen voorzien en zoekt naar manieren om de kosten niet voor rekening van Schiphol te laten komen, maar van de belastingbetaler.

Dit blijkt klip en klaar uit stukken die zijn opgevraagd met een beroep op de Wet open overheid.

De paniek rond de ontbrekende natuurvergunning voor Schiphol en de andere vliegvelden is groot, zo blijkt uit de onorthodoxe voorstellen die I&W doet aan het adres van het verantwoordelijke ministerie van Landbouw (LNV).

Zo vraagt I&W hoe de vliegvelden gebruik kunnen maken van een zogenaamde “landelijke ontwikkelreserve” die wordt opgetuigd om nieuwe ontwikkelingen in de economie mogelijk te maken. Het ministerie eist van de collega’s bij Landbouw dat zij aangeven welke landbouwmaatregelen uit dat landelijke pakket ruimte gaan bieden voor Schiphol.

LNV dient volgens een mail van 30 november vorig jaar aan te geven hoeveel ruimte beschikbaar komt, waar die ruimte ontstaat en wanneer dat het geval is.

Haast geboden
Het landbouwministerie dient “aan te geven wat er moet gebeuren om op korte termijn ruimte voor Schiphol beschikbaar te stellen. Vrijuit denkend, dus niet “er is op korte termijn geen ruimte voor Schiphol”, maar “er is op korte termijn ruimte voor Schiphol, als het volgende wordt geregeld…”

Passage uit dwingende mail van I&W aan LNV waarin de stikstofruimte van boeren wordt geclaimd

De betreffende mail van die dinsdagmiddag in december zet het ministerie van Landbouw onder grote druk omdat uiterlijk de opeenvolgende donderdagochtend een uitgewerkte beleidsnotitie wordt geëist door I&W. “Als de landbouwmaatregelen onvoldoende ruimte opleveren in de Randstad, in hoeverre kan uit het landelijke pakket ook ruimte van andere maatregelen beschikbaar worden gesteld?”

Uit dezelfde mail blijkt dat I&W met Financiën en Economische Zaken (EZK) plannen beraamt om Schiphol op grote schaal te helpen bij het creëren danwel financieren van stikstofruimte. Daarbij maken de ministeries zich zorgen of dit door de Europese Unie niet zal worden gezien als ongeoorloofde staatssteun aan de luchtvaartindustrie.

Illegale staatssteun
Uit een e-mail van 22 november 2021 van I&W aan het inmiddels ook betrokken Ministerie van EZK: “Waarmee moeten we rekening houden voor wat betreft (illegale) staatssteun bij te nemen stikstofmaatregelen? Moeten alle maatregelen door Schiphol worden genomen (en worden gefinancierd)? Is dat realistisch? Of is er een constructie denkbaar waarbij de totale uitstoot door Schiphol wordt gemitigeerd (en gefinancierd) [..] door generieke maatregelen vanuit het Rijk (plus financiering)?”

Hoe kunnen we de belastingbetaler laten opdraaien voor de stikstofproblemen van Schiphol?

“Wanneer wordt gesproken van staatssteun en kan dit bij Schiphol?”, wil I&W dan weer weten van Landbouw. “En hoe verhoudt eventuele staatssteun zich tot andere bronnen, zoals de havens en de industrie? Wat zijn de risico’s hierbij?”

Moeten we straks dan ook stikstofruimte kopen voor havens en industrie?

De documenten geven een ontluisterend beeld van de manier waarop I&W met man en macht probeert Schiphol te ontzien en desnoods via door boeren opgehoeste stikstofruimte en met geld van de belastingbetaler te voorzien van een natuurvergunning.

Rutte hier wél aan tafel
Daar waar minister-president Mark Rutte in de discussies met de boeren zoveel mogelijk zijn snor drukt, is hij wel prominent aanwezig bij het overleg inzake Schiphol, zo blijkt uit een andere mail van 8 november vorig jaar. Daarin zegt een hooggeplaatste medewerker van de juridische staf van het ministerie: “Ik hoorde dat de minister-president morgen overleg wil over Schiphol”.

Al met al blijkt het ministerie juridisch volledig klem te zitten in het Schiphol-stikstofdossier. “Bij ieder scenario zijn juridische procedures te verwachten: ofwel door MOB en Greenpeace ofwel door Schiphol. Deze procedures met beroep bij de rechtbank en hoger beroep bij de Raad van State kunnen in totaal wel drie jaar in beslag nemen. Ook is het mogelijk dat in deze periode een verzoek om een voorlopige voorziening wordt ingediend.”

Zo’n voorziening zou bij voorbeeld kunnen zijn het tijdelijk krimpen van Schiphol en andere vliegvelden totdat er een definitieve uitspraak van de rechter ligt.

Er doemen juridische problemen op, hoe dan ook

Uit de openbaar gemaakte documenten ontstaat nu het bizarre beeld dat boeren veel meer moeten inkrimpen dan feitelijk nodig is, om ruimte te creëren voor Schiphol.

Boerenbedrijven die hun vergunningen netjes op orde hebben, moeten worden onteigend ten gunste van een staatsbedrijf dat al zo’n twintig jaar opereert zonder verplichte natuurvergunning en in deze periode zelfs de meest vervuilende Polderbaan illegaal heeft aangelegd.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 429

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

27 Reacties

  1. Wim

    Maarreeehhh…..
    We moeten toch juist (veel) minder gaan vliegen met z’n allen?
    Want CO2, niet duurzaam, klimaat en stikstof en zo?
    We moeten met de trein op vakantie, of liever nog heel dichtbij, op de fiets met een tentje achterop en zo.
    Ach.
    Met de huidige exorbitant stijgende kosten van levensonderhoud zal een vliegreisje er voor veel van ons sowieso niet meer in zitten.

    Weet Den Haag eigenlijk zelf wel wat het wil? Of kijkt het voor alles naar Davos?

    1
  2. ReindeR Rustema

    Is er een persbericht hierover door Schipholwatch verstuurd?

    5
  3. Fred

    Gewoon bizar hoe de Nederlandse politiek werkt. Hoop dat dit artikel ook bij de boeren terecht kom en dat ze er wat mee kunnen
    Zo een bericht zou ook eens in de media moeten komen maar denk dat de media in Nederland tegenwoordig ook te veel gekleurd is.

    24
  4. Theo

    Het is bij de ‘beesten af’ wat de politiek flikt met Schiphol. Iedere keer weer opnieuw! Wat te denken van de zwaar vervuilde grond van de luchthaven, wat te denken van de kerosinedampen en wat te denken van de enorme geluidsoverlast, dag EN nacht…. Toenemende zorgkosten als gevolg van hart en vaatziekten, longaandoeningen, stress en dergelijke , sla de onderzoeksresultaten er maar op na, wel goed zoeken in de onderste la. Neen, mensenwelzijn is zwaar ondergeschikt aan het welzijn van Schiphol, als een soort van Toren van Babel.

    23
  5. Anton

    De boeren hebben op de verkeerde plaatsen gedemonstreerd! Begrijpelijk na al deze openbaringen. Als de boeren Schiphol hadden geblokkeerd hadden ME en Het Leger wel onmiddellijk ingegrepen. Ik ben aardig op de hoogte over alle ongein rond Schiphol als inwonende van Badhoevedorp maar toch verbaas ik me iedere keer weer wat er boven water komt. Het is bar en boos.

    23
  6. Jaap de Groot

    Dit soort zaken moet veel meer in de openbaarheid komen.

    21
  7. Marcel

    Ik heb hier geen woorden voor. Ik wil vloeken maar kan het niet meer uit mijn strot krijgen. Wat mij betreft deze beleidsmakers snel voor het gerecht dagen en flink straffen!

    19
  8. Dik

    Wordt het niet is tijd dit soort spelletjes wat breder in de media te brengen. Nieuwsuur zou blij zijn met dit soort onthullingen Juist nu de discussie rond de boeren zo hoog oplaait?

    Dik

    25
  9. Leon Wubbe

    De landbouw stoot ammoniak uit (NH3)
    Schiphol, de bouw, industrie en het wegverkeer stoten stikstofdioxiden uit (NOx)

    Beide zijn totaal verschillende stoffen met totaal verschillende uitwerkingen (Grofweg: NH3 is slecht voor de natuur, NOx is slecht voor de mens), beide bevatten ze toevallig het element N (Stikstof).

    Hoezo kun je deze stoffen dan vergelijken, of (sterker nog) uitwisselen?

    Ik snap het niet.

    18
  10. Erik

    Aan de boeren wordt 24 kg per hectare stikstofdepositie toegedicht. 10 kg natte depositie (via NH3 gemeten via opgevangen regenwater en al jaren stabiel) en 14 kg droge depositie) die 14 kg droge depositie is echter een grote fabel (o.a. volgens wetenschappers als Han Lindeboom). NH3 is veel lichter dan lucht dus kan simpelweg niet naar de bodem zakken, bakstenen vallen ook niet omhoog. Buitenlandse studies tonen aan dat verder dan 1 km vanaf een boerderij nooit droge NH3 depositie is neergeslagen. NOx is daarentegen heeft wel een hogere soortelijke massa dan lucht, dus zakt wel naar de grond, ook als er warm een schoorsteen verlaat of uit een vliegtuig op 12 km hoogte.

    17
  11. Nick Joncker

    VOEREN MOETEN WYKEN VOOR IETS DAT VAN DE REGERING IS??
    TATSTEEL
    SHELL
    KOLENCENTRALES
    ETC MOGEN BLYVEN UITSTOTEN???
    Maar Boeren moeten weken voor een illegale baan die is aangelegd zodat Schiphol kan uitbreiden??
    LANDVERRAAD TEN TOP MENSEN!!
    WORDT WAKKER EN STA OP!!!!

    22
  12. Haes

    Dit toont dus precies het gelijk van het boeren verzet. Het gaat niet om bescherming van natuur… want dan gebruik je de door boeren vrijkomende stikstofruimte niet. Het gaat om ruimte voor groei van andere stikstoflozers . Als dat echte prioriteiten zijn zoals woningbouw valt dat nog te begrijpen. Als dat om ronduit asociale, mega overlast veroorzakende , gezondheidsbedreigende en met kunst en vliegwerk in de lucht gehouden, nauwelijks rendabele aktiviteit als schiphol gaat… dan slaat de verbijstering toe. Je zou wensen dat de verantwoordelijke bestuurders over meer “gezond boeren verstand” beschikken.

    39
  13. Pieter

    Grond onder je voeten is niet niet hip of wel niet zichtbaar dat mysterie dat groene planten in staat zijn om CO2 af te vangen en in de humuslaag op te slaan.Dus welke industrie kan dit alleen mensen ,met groene vingers (boeren)die nog zo gek waren om voor die politieke wereldmarkt te produceren. Nu is helaas die wereldmarkt geen dump markt meer en burgers zijn nu echt aan de beurt in de supermarkt.Nu is de dans om het bezit van die grond als inflatie bestendige belegging ook nog begonnen met een trein vol juristen.Deze zelfde laatste beroepsgroep zijn nu wel verantwoordelijk voor deze chaos dat deze nu de nieuwe kop van Jut worden is een kwestie van tijd.Immers geen burger kan bij de bank nog extra geld krijgen om de winter door te komen alleen Schiphol wel ? Immers de juridische dwaling dat een Raad van State alleen de procedure fouten uit een wet haalt maar de wetenschappelijk(prof Lindeboom) onderbouwing van deze wet staat op een lemen voet als er een partij er tegen aan durft te plassen dan valt dit propaganda circus om, is te gek met zoveel aardgas geld dat die burger overal voor op draait ben dan ook een fan van de politiek in Noorwegen.Orde en voor uit zien.

    7
  14. Hans

    Ontluisterend verhaal weer over de macht van/op Schiphol. Is er nog nieuws over een uitspraak van de rechter m.b.t. milieuvergunningen?

    14
  15. Mike

    Ik kan nu hiermee heel goed voorstellen dat een deel van de boeren niet in gesprek willen gaan.
    Zo te zien gaat dat hetzelfde participatiebedrog worden, als met de luchtvaart-omwonenden. We zijn in gesprek geweest en een groen vinkje kan nu aangestipt worden.

    37
  16. Jan Rooijakkers

    Schiphol is een (commercieel) BEDRIJF evenals KLM. De praktijken mbt Schiphol worden ook gehanteerd door IenW als het Lelystad Airport betreft; ongeoorloofde druk op LNV. Laat de overheid (IenW en Financiën) nu maar eens uit deze belangenverstrengeling en lobbyclub stappen. Schiphol en haar dochterondernemingen dienen als ieder bedrijf aan de wet te voldoen. Laat het ministerie zich beperken tot haar kerntaak; wetgeving, correcte vergunningverlening en handhaving !!
    Ik probeer mijn vertrouwen in onze ambtenaren nog even vo te houden. Waar zijn de klokkenluiders ?

    45
  17. Bianca

    Dus fijnstof-uitstotende, herriemakende pretvluchten gaan vóór onze voedselvoorziening!
    De boeren zijn al jarenlang getreiterd geweest met allerlei idiote regeltjes waaraan ze moesten voldoen, ze hebben er belachelijk veel geld voor moeten investeren en dan krijgen door gezeik er ook nog overheen. Ik ben tegen volle megastallen, de dieren moeten naar buiten kunnen, maar dat getreiter tegen de boeren is misselijkmakend. En dan te bedenken dat er 0,0% BTW op kerosine geheven wordt, retourtickets met RyanAir naar Marokko kosten vanaf Eindhoven €43,26! Naar Londen €18,08 en Polen (Gdansk) €19,98.
    Moet je kijken hoeveel je met de trein of auto kwijt bent! Dit spoort toch niet!

    67
    • Sjef van Ostaden

      Boeren moeten niet zeuren. Zij zijn al 70 jaar lang de vervuilers die tegen hun eigen beter weten in de biodiversiteit ver aangetast hebben en met slechts 50.000 boeren 46% van de stikstofuitstoot produceren. Men had ze vanaf de jaren zestig gewoon moeten laten betalen voor de vervuiling die ze veroorzaakten. Dan waren er nu al veel failliet gegaan, was de CO2 uitstoot al flink verlaagd, was er veel agrarische grond beschikbaar voor woningen, natuur en infra. De boeren zijn de oorzaak van alle ellende en de belastingbetaler draait steeds op voor alle kosten. Dat moet anders!

      6
      • M.Pool

        Aan Sjef van Ostaden,
        Niet zo negatief doen over boeren. Met milieuvriendelijke landbouw en veeteelt zullen we iedere boer nodig hebben en kunnen er geen boerenbedrijven opgeheven worden omdat de toekomstige werkwijze meer grond vraagt.
        Wat wel nodig is, teams van ecologische boeren en mensen uit Wageningen zullen landelijk omscholingscursissen moeten verzorgen. Met daaraan gekoppeld twee jaar overbruggingkrediet van de RABO.

        3
  18. Michiel

    Wederom wordt er weer schandalige werkwijzen blootgelegd.
    Voor de rechter met die hap, met als doel halveren van Schiphol!

    31
  19. Marc Hay

    We moeten meer bomen hebben in dit land. Die kunnen zorgen voor verkoeling en het vasthouden van water. Een eenzijdige focus op stikstofvermindering gaat daar niet voor zorgen. Integendeel. De natuur moet integraal worden hersteld, met name de waterhuishouding. Schiphol wordt omringd door Natura 2000 gebieden. Van het Gooimeer tot het Kennemerland. Dit zijn gebieden waar vrolijk over heen wordt gevlogen: honderden keren per dag. Het is overduidelijk dat Schiphol helemaal verkeerd ligt. Weg ermee, naar zee. Het is een schande als Schiphol vrij spel krijgt. Als dat zo, dan laat de boeren maar blijven. Die zorgen tenminste niet voor lawaaiterreur.

    43
  20. Miret

    Dat dit überhaupt nog het daglicht verdraagt is een wonder. Deze hele Rutteclub heeft decennialang alles laten voortbestaan wat allang beteugeld had moeten worden en wil nu de boerenbedrijven opofferen ten bate van onze nationale stink- en herriefabriek. Wie houdt ze tegen?

    43
  21. Madelon

    Als ik boer was geweest had ik allang op SchipHel gestaan met mijn trekker.
    Onbegrijpelijk dat dit ontluisterende ‘beleid’ maar doorgaat en doorgaat…
    Bij ieder artikel op Schipholwatch denk ik “Nu kan het niet erger” en verhip, het kan wel erger. Wat een gaaf landje.

    53
  22. Adrie

    I&W = Vuile smeerlappen.

    26
  23. L

    Ongelofelijk wat een vieze spelletjes!!!

    26
  24. Dick

    Bevestiging van iets wat al
    Duidelijk zou moeten zijn …. Taxi richting de rechtbank … boeren opheffen om Schiphol ( commercieel bedrijf ) te laten groeien cq bestaan … makkelijk verhaal … gelijke monniken.. gelijke kappen …. Europese Unie gaat dit nooit goedvinden … want dan is het hek vd dam …. Desalniettemin… ontluisterend en VVD mag opgeheven worden aub

    34
  25. arie

    Ik had niets anders verwacht,Den Haag zit vol met vieze spelletjes,mede geholpen door banken,en media.Resultaat afwaardering agr.bedrijven vanwege het fijt wat op hen afkomt.Bedrijven die aan alle vergunningen voldoen worden in een hoek gedrukt omplaats te maken voor malafide bedrijven die geen geldige vergunningen hebben.Nederland gedraagt zich als in de zeventiende eeuw met Piet Hein voorop,en afgelopen jarenexcusses gemaakt voor wat er allemaal gebeurd is in Indonesie,Suriname,slavenhandel,enz. En over100 jaar excuses aan alle boeren van Nederland en nog bedankt voor jullie inzet.

    44

Geef een reactie

Translate