Schiphol speelt met levens omwonenden en passagiers

Eerder vandaag werd bekend dat op donderdag 22 november 2018 twee grote verkeersvliegtuigen elkaar veel te dicht genaderd zijn tijdens een parallelle nadering op Schiphol. De verticale afstand tussen beide was slechts 60 meter, terwijl minimaal 300 meter is voorgeschreven.

Dit meldt de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op haar eigen website. Het gevaarlijke incident is gemeld aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dat onderzoek loopt nog.

Op die dag in november naderden gelijktijdig twee toestellen op de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan: een Boeing 737 en een Airbus 330. De toestellen werden door verschillende luchtverkeersleiders bediend.

De Boeing daalde na een instructie uit de toren minder snel dan verwacht. Daardoor draaide deze hoger in voor de eindnadering en werd de situatie penibel. De verticale afstand tussen beide vliegtuigen bedroeg op een gegeven moment slechts 60 meter.

Lange reeks incidenten
Het incident op 22 november was er eentje in een lange reeks op het steeds drukker wordende Schiphol.

Ook op 27 juli jongstleden was er een incident waarbij te weinig afstand bleek tussen twee vliegtuigen. Op diezelfde dag was er een bijna-botsing tussen een startend en een taxiënd vliegtuig dat dreigde de startbaan op te rijden. Op 15 juli is er een jet gestart vanaf de Buitenveldertbaan terwijl deze baan niet in gebruik was.

De ongebreidelde groei maakt van Schiphol inmiddels recordhouder gevaarlijke incidenten.

In 2016 kampte de nationale luchthaven met 47 incidenten in totaal. Dat zijn er veel meer dan vergelijkbare vliegvelden als München (3), New York JFK (5) of zelfs London Heathrow (13).

Groeiend risico omwonenden
De ieder jaar toenemende drukte blijkt gepaard te gaan met een groeiend risico voor omwonenden en passagiers van en naar Schiphol. In het verleden zijn rond Schiphol ernstige ongelukken gebeurd. Met name de Bijlmerramp en het neerstorten van een Turks verkeersvliegtuig vlakbij een drukke woonwijk in Zwanenburg, staan bij velen nog helder in het geheugen.

KLM, veruit de grootste gebruiker van Schiphol, was betrokken bij de grootste luchtramp uit de geschiedenis, met 583 dodelijke slachtoffers. Dat ongeluk vond plaats in 1977 op het Spaanse eiland Tenerife.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *