De vandaag gepresenteerde luchtruimherziening is een grote teleurstelling. De ambities op het gebied van klimaat en leefomgeving lijken opgeofferd aan de behoeften van de vliegindustrie en Defensie om te kunnen oefenen met de F35. Er is één pluspunt: de vierde aanvliegroute is afgeblazen.
Bij aanvang van het megaproject om het luchtruim opnieuw in te delen liepen de ministeries van Infrastructuur en Defensie nog over van de mooie ambities. Er zou meer ruimte komen voor Defensie, minder uitstoot van commercieel verkeer door kortere routes en er zou zowaar een betere kwaliteit van de leefomgeving rondom luchthavens mogelijk worden.
Nu leidt bestudering van de plannen tot een ontluisterende conclusie: vrijwel geen van de ambities wordt waargemaakt. Achter de mooie woorden van beide ministeries schuilt een forse verschuiving van prioriteiten, waarbij de belangen van omwonenden, klimaat en natuur op de tweede plek zijn gezet.
De huidige geopolitieke situatie met de oorlog in Oekraïne wordt door het Defensie aangegrepen om de noodzaak van een groter aaneengesloten militair oefengebied te benadrukken. De F35, de nieuwe aanwinst van de luchtmacht, vereist meer ruimte om adequaat te kunnen oefenen.
Meer herrie in plaats van minder
Het is natuurlijk logisch en begrijpelijk dat Defensie de mogelijkheden moet hebben om te oefenen, maar de manier waarop dit in de luchtruimherziening vorm krijgt, roept serieuze vragen op. Opnieuw zullen tienduizenden, mogelijk honderdduizenden, mensen nog meer last krijgen van het vliegverkeer. Ook mensen die dat nu nog niet hebben.

Een van de belangrijkste pijlers onder de luchtruimherziening was de belofte van een betere kwaliteit van leefomgeving rondom luchthavens. Dit zou worden gerealiseerd door het project ‘Hoger naderen’, waarbij vliegtuigen hoger en met minder motorvermogen de vliegvelden kunnen naderen.
Verbeteringen weer uitgesteld
De realiteit blijkt weerbarstiger. Het nu gepresenteerde schetsontwerp is slechts een tussenstap. Concrete verbeteringen voor omwonenden worden (opnieuw) doorgeschoven naar de toekomst. Daarmee wordt het onzeker of die verbeteringen er überhaupt gaan komen.
Hoewel een onderdeel van de luchtruimherziening de komst van een vierde aanvliegroute naar Schiphol was, blijkt deze route nu geschrapt. De benodigde internationale aansluitingen waren volgens het Ministerie van Infrastructuur niet te realiseren. De vierde route was onder meer bedoeld om korter door het Nederlandse luchtruim te vliegen en zo de CO2– en NOx-uitstoot te verminderen. Dat gaat er dus niet meer van komen. Sterker nog: het huidige plan levert zelfs een groei van de uitstoot op.
In de herziening worden wijzigingen onder de 1800 meter zoveel mogelijk voorkomen, om het verschuiven van de ernstigste geluidsbelasting tegen te gaan. Hoewel dit positief klinkt, betekent het in de praktijk dat er geen fundamentele verbeteringen worden gerealiseerd in de directe omgeving van vliegvelden. De luchtruimherziening levert bestaande gehinderden letterlijk niets op.
Meer uitstoot in plaats van minder
Eén van de (door I&W) meest geroemde gevolgen van de luchtruimherziening was het verminderen van de emissies door kortere routes over Nederland te vliegen. Hoewel deskundigen al eerder hadden aangetoond dat dit op de totale vliegreis nauwelijks een verbetering opleverde, blijkt dit nu ook uit het schetsontwerp zelf. Met name de omvluchten die nodig zijn vanwege de grotere oefenruimte voor Defensie in Noord-Nederland, doen de kortere routes elders meer dan teniet.
Aan participatie door burgers wordt zoals verwacht weinig ruimte gegeven. Weliswaar stelt I&W dat er volop dialoog zal plaatsvinden met omwonenden en andere belanghebbenden, maar de mogelijkheid om de plannen daadwerkelijk te beïnvloeden is minimaal.
Het ministerie stelt dat het een zwaar technisch dossier is en dat het Nederlandse luchtruim moet blijven aansluiten op het internationale. Daarom wordt een externe commissie ingesteld om advies te geven over nut en noodzaak, maar wordt vooraf in het midden gelaten of dat advies wordt meegenomen in de uitwerking van het huidige plan.
Gemiste kans
De luchtruimherziening zoals vandaag gepresenteerd is een gemiste kans. In plaats van een evenwichtige afweging van de verschillende belangen, worden leefomgeving, milieu en klimaat weer geofferd op het altaar van de vliegindustrie.
De beloofde verbeteringen blijken veelal loze beloftes en de participatie lijkt ingericht als rookgordijn om de plannen eenvoudig door te drukken. De luchtruimherziening blijkt niets meer dan een vermomde uitbreiding van de capaciteit van de vliegindustrie. Exact waar we al jarenlang voor waarschuwen.


Ria
Er komen informatieavonden over de nieuwe vlieg routes boven Nederland . Laten alle mensen die last hebben van vlieg herrie daar heen gaan en er een eigen informatie avond van maken omtrent uitstoot, gezondheid, psychische belasting , Laat je horen ! Neem de avond over met protest . VAN VLIEGLAWAAI WORDEN MENSEN ZIEK
Compact
Wat mij stoort is het enorme oppervlakte dat het luchthavenbedrijf opslokt. Het geluidsdeken van Schiphol strekt zich uit over vele provincies. Er is geen één bedrijfstak die zoveel (gratis) ruimte krijgt en waar zoveel mensen last van hebben. Deze luchtruimherziening betekent in feite meer kolonisatie.
Is er weleens nagedacht over een dalende aanvliegroute naar een luchthaven, in de vorm van een neerwaartse spiraal. Een 3D-rotonde boven de luchthaven waar vliegtuigen naar beneden cirkelen. Voor een impressie heb ik met AI een foto gegenereerd. Zie link https://postimg.cc/BLgTqptF
Door de aanvliegroute in een spiraal naar beneden te laten verlopen, zou je de horizontale ruimte die nu over grote afstanden wordt beslagen, kunnen verkleinen. De vliegtuigen zouden in plaats van over uitgestrekte gebieden te vliegen, binnen een compacter luchtruim kunnen dalen.
Aangezien de vliegtuigen dichter boven het luchthaventerrein zouden cirkelen, zou dit misschien helpen om het geluidsdeken boven bebouwde gebieden te verminderen. Het geluid zou geconcentreerder zijn boven het luchthaventerrein zelf in plaats van over meerdere provincies verspreid.
Het zou mogelijk zijn om de aanvliegroutes van vliegtuigen beter te coördineren door ze te laten “draaien” in plaats van rechtdoor te laten komen, waardoor er minder interactie met andere vliegtuigen is.
Natuurlijk, de praktische uitvoering zal een behoorlijke uitdaging zijn. Aan de andere kant, bij zweefvliegvelden zie je een soortgelijke benadering.
Zouden de mensen van LVNL hier open voor staan ? Waarom niet beginnen met een simpele proef ?
Nieuwe aanvliegroute
Dit lijkt mij de oplossing 😉: https://nieuwspaal.nl/duikvluchten-wellicht-oplossing-voor-geluidsoverlast-schiphol/
Rich
Minder mest voor schoner water.
Geen dieselauto’s in binnen steden maar elektrische bakfietsen
Waar in dit verhaal passen dan meer vliegtuigen met kanker verwekkende uitstoot en gek makende herrie
Chris
Op het groen blauwe kaartje is het direct rondom Schiphol overal groen. Hoe kan dat? Heeft Rintel mogen mee kleuren met haar enorm stille vloot?
En schipholwatch: in kon dat kaartje niet vinden op de I&W site. Waar hebben jullie die gevonden?
Werner
Laatste bijlage, publiekssamenvatting.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025D07746&did=2025D07746
rbblnkvrt
Het is één grote leugenfestival vanuit Den Haag. Ik woon in de provincie Overijssel. Niet alleen het westen heeft last van Schiphol. Heel Nederland voelt het. Hier komen tussen de lijn Deventer-Wijhe de gehele dag vliegtuigen over die op een hoogte van +/- 4500 meter vliegen. Deze komen via Enschede Nederland binnen. Die hoor je echt wel. Nu het er naar uitziet dat ook Lelystad open gaat zullen er ook vliegtuigen via de Veluwe naar veelal zuidelijke bestemmingen gaan. Herrie. Over dit gebied gaan ook continentale vluchten. Meer herrie. In dit gebied is ook de plaatselijke Airport Teuge aanwezig. Zij bevliegen dit luchtruim ook nog. Skydivers stijgend en dalend naar 4000 meter en veel particuliere vliegtuigjes. Nog meer herrie. En mocht Lelystad er komen dan zullen alle vliegtuigjes die daar nu hun thuisbasis hebben richting Airport Teuge gaan, want kleine en de grote luchtvaart gaan niet samen. Heel Nederland ligt onder een zwaar geluidsdeken. En er is niets aan de hand volgens Madlener. Vliegen is uit een vervlogen tijd. Laten we ermee stoppen of in ieder geval minder gaan vliegen. En de hub eraf.
E.C. Lehr
En dan Madlener in het AD: De door bewoners gevreesde vierde ‘aanvliegroute’ voor Schiphol is van de baan. Dat is goed nieuws voor bezorgde bewoners, vindt het kabinet, al bezweert minister Barry Madlener (Luchtvaart, PVV) dat de routes ‘zo hoog zijn dat je er niks van merkt’. ,,Ik woon zelf in Rockanje onder zo’n route. De vliegtuigen vliegen ongeveer 1800 meter over mijn hoofd, daar heb je eigenlijk geen last van.”
HIJ LIEGT, ZE VLIEGEN én OP 3 À 5000 m. boven zijn hoofd én dat hoor je.
En ook: ,,Er is wel veel onrust, die kan nu weg. Mensen waren heel erg bang voor overlast. Er was een hoop miscommunicatie, nepnieuws. Alsof je er heel veel last van zou hebben. Dat is helemaal niet zo, nooit geweest ook.” Nou, vliegtuigen willen uiteindelijk landen op Schiphol. Dat ga je wel horen, toch? ,,Dat speelt echt pas dichter bij de luchthaven.” NEPNIEUWS, huh ? Alsof je er heel veel last van zou hebben. Dat is helemaal niet zo, nooit geweest ook.” Nee ? Kijk even naar de aantallen melders uit Utrecht en Gelderland op vliegherrie. Makelaarstruc: het weghonen van verborgen gebreken, stank- en lawaai overlast om een woning te verkopen en commissie binnen te halen.
Minister, we verlangen een beleid, geen onderbuikgevoelens. Haal allang achterhaalde geluidsberekeningen en ‘Schiphol-contouren’ weg, geef de werkelijkheid weer; geef een overzicht van de werkelijke overlast en uitstoot.
HansB
Madlener is niet gek. Hij heeft geleerd dat wat je het eerste roept, het langste blijft hangen. Een wetmatigheid uit de psychologie. In alle media staat nu dat “De vliegtuigen vliegen ongeveer 1800 meter over mijn hoofd, daar heb je eigenlijk geen last van”. Mensen lezen doorgaans alleen de headlines en denken verder niet na. Het zal allemaal wel meevallen is de algemene indruk. De toon is gezet, doel is bereikt. Zo doortrapt is de politiek tegenwoordig. Tot Trump aan toe, “intellectueel” Faber echode diens onzin klakkeloos na.
Robert F.
Zou mij niet verbazen als dit (o wonder) heel goed uit kan pakken voor die andere soap :
Lelystad .
Mein
De aangegeven verschuivingen zijn feitelijk het meer ruimte maken voor de vliegroutes vliegveld Lelystad die over NoordHolland gaan. Nog meer……? Hoe dan…? Zo dus! ‘De onderwoners’ zijn slechts kanonnenvlees. En ach, in NoordHolland wordt je toch al dood gevlogen dus wat maakt het uit. …. Die urenlange HERRIE is er namelijk al jaren in de Beemster. De westkust idem en het midden van NoordHolland is echt onvoorstelbaar.
HansB
Madlener zal blij zijn dat dit een ver van zijn bed show is. In Rockanje geniet hij van de rust en de natuur, hoewel hij zich wel zorgen maakt over het feit dat het gebied “dreigt te worden overspoeld met al die windmolens” en dat gaat natuurlijk “enorm ten koste van voorbeeld vleermuis of vliegende insecten”. Maar ook maar gaat dit ten koste van “de hele beleving van zo’n natuurgebied”. Vliegtuiglawaai komt in het hele verhaal niet voor.
https://www.youtube.com/watch?v=74qc7UnOzMY&t=31s
ir. B. van Marlen
Het verzieken van de leefomgeving voor vele Nedrlanders is de volgende fase ingegaan met de luchtruimherziening. Het doel is efficiëntieverbetering, betere punctualiteit en hogere veiligheid met nog meer vluchten dan nu. Sommigen zullen er iets op vooruitgaan, maar er zijn ook velen die volledig gek worden gevlogen onder vaste routes. Deze mensen zullen net zo goed door de overheid worden behandeld als de Groningers onder de gaswinning en de toeslagenouders.
Als u het kaartje goed bekijkt dan kunt u herkennen wie de klos gaan worden. Vooral degenen wonend aan de randen tussen Heemskerk en Uitgeest, tussen Limmen en Heiloo, in Wormer en onder Midden Beemster. Hier komen de vaste routes overheen met urenlang opeenvolgend vliegtuiglawaai, honderden op een dag, kortom een ware geluidshel. Als ze al iets minder lawaai maken (de zgn. ‘stille vliegtuigen’) dan wordt dit weggewerkt door het enorm toegenomen aantal. Over de extra emissies van ZZS, UFP, NOx en CO2 onder die vaste routes zegt men ook niets.
De overheid geeft de toe- of afname in Lden weer die , maar vergeet niet een 3 dB(A) Lden verschil is een halvering of verdubbeling van het aantal vliegbewegingen. Opvallend is ook dat met voor de toename de kleur blauw heeft gekozen, wat minder alarmerend is dan rood, wat in het verleden werd gebruikt.
De tijden tussen twee passages zullen steeds korter worden en u gaat er nooit meer vanaf komen, alle toekomstige groei gaat straks over ons heen! Dit gaat over voorheen stille gebieden en over huizen die op zoveel herrie niet zijn gebouwd. Onze leefomgeving wordt volledig en voor altijd verziekt.
Ik heb al in 2007 gewezen op het feit dat tussen Heemskerk en Uitgeest grote gasleidingen en elektriciteitsleidingen liggen. Het leggen van een vliegtuigsnelweg hieroverheen lijkt me qua veiligheid bepaald niet optimaal, er vallen wel eens onderdelen van vliegtuigen de laatste tijd!
Ik heb er ook al vaker voor gewaarschuwd dat we hier dezelfde toestanden gaan krijgen als in de VS: waar men dit heeft beschreven met de woorden:
‘We are devastated, it is an unbearable situation, we asked for dispersal of flight paths, but never got it,
The FAA (Federal Aviation Authority) says: noise is eliminated, but we get all the noise non-stop.
PBN is a nightmare, an assault on our communities.
The airlines love it, as they use less fuel, and have fewer delays.’
‘Communities throughout the country are now the experiencing the devastating effects of NextGen . From the East Coast to the West Coast, citizens are forced to live lives of misery due to the unrelent¬ing, unyielding, never-ending flights over their homes. The human outcry has roared over the land but still the FAA (Federal Aviation Administration) has turned a deaf ear to the pleas of the people. We, as citizens of a free country, are guaranteed human rights which were the building blocks of our nation. The deceptive abduction of our liberties lies in the hands of the FAA.
The American people were ambushed by the implementation of a system that has constricted flight paths, lowered altitudes, and increased frequency in specific communities living under the super-highways in the skies. The cunning way in which the FAA justifies this oppression is through mis-information and deceit. By citing safety and efficiency standards, the FAA defends its abuse on each and every individual knowing full well that we are exposed to deleterious health effects from noise and air pollution. The agency wields its power on citizens who do not have the appropriate means to fight a mammoth bureaucracy while the airline industry is receiving huge profits; all from our suffer¬ing.’
Het lijkt me duidelijke taal, nietwaar?
Kunnen we er iets aan doen? Mijn inschatting is NEE, Schiphol en KLM regeren in dit land, en ieder fatsoen ontbreekt bij de sector en bij MinIenW. Aanmelden bij de strafzaak van Ficq en Partners is het enige wat ons nog rest. Of wegvluchten, maar waarheen?
Ik ben blij voor de mensen die onder die vierde route zouden komen te wonen, maar vraag me af of het afzien daarvan niet een teken is dat Lelystad Airport wordt doorgedrukt en er via een omweg toch straks bijna overal vliegtuigherrie komt!
En Friesland gaat er met de F35 ook niet op vooruit!
HansB
Het is dieptreurig dat Den Haag zich in alle bochten wringt om vooral de belangen van de vliegindustrie te dienen. Het feit dat we in de pers lezen over “slim bouwen”, isoleren of ramen met “noise canceling” maakt dat meer dan duidelijk. Alsof vliegtuigherrie ons, als een regenbui, overkomt. Wat aardig dat Den Haag ons een paraplu aanreikt ……. Om maar niet te spreken van de onnavolgbare berekeningen en mooie woorden die moeten verhullen dat het ècht om ontoelaatbare pestherrie gaat. Economische berekeningen die overduidelijk aantonen dat we met een kleiner Schiphol op alle fronten beter uit zijn, worden terzijde geschoven. Hoe is het in vredesnaam mogelijk.
Wies Hazenoot
Ik heb afgelopen jaar (op basis van informatie van SchipholWatch) bezwaar gemaakt tegen de WOZ aanslag. En op de laatste dag van december 2024 kreeg ik een brief dat mijn bezwaar is toegekend. Onze woning is minder waard vanwege overlast van vliegtuigen (geluidsoverlast, CO2 uitstoot en andere viezigheid). Als iedereen dit zou doen, ontvangen gemeenten minder WOZ inkomsten en gaan ze misschien anders denken over het dossier Schiphol en de overlast die het veroorzaakt.
Mein
Enig voordeel met defensie is dat deze geen 7 dagen per week 24 uur lang vliegt. En geen honderden vluchten per dag. Elke dag weer…..
De Jong
Ik woon aan de rand van Heemskerk en wordt echt verdrietig van dit nieuws. Een aantal jaren geleden is de hinder hier erg toegenomen (door het verleggen van de voorkeursroutes?). En nu neemt de hinder nog meer toe, terwijl ik zoveel hoop had op een betere (en eerlijkere) verdeling van het vliegverkeer.
Het woongenot is dusdanig afgenomen, dat ik overweeg te verhuizen. Maar in deze woningmarkt is dat geen makkelijke beslissing. Hoe nu om te gaan met dit probleem? Ik voel me genaaid, aangetast in mijn grondrechten. Ik duld zeker wel wat vliegverkeer, maar niet de aantallen die nu over mijn huis gaan (honderden per dag, gemiddeld zo’n 40 per uur), en dat worden er dus nog meer.
Het is voor mij, en velen anderen, een zwarte dag. Die eerlijke verdeling lijkt alleen maar verder weg.
Mein
Gewoon doodgaan dan maar de beste optie? Dit gaat tijdens mijn leven niet meer beter worden. Opzoek naar een rustiger oord, getogen naar Heeg. Hemelsbreed 100 km van Schiphol. Het eerste dat ik hoor wanneer ik de auto uitstap is een vliegtuig. Het zijn er daar wel minder dan in de Beemster. Maar ontvluchten aan vlieg- en verkeersHERRIE lukt nergens meer in Nederland. En dat vindt ik verschrikkelijk! Je wordt simpelweg als zijnde ziek verklaart wanneer je dit niet meer kan/wilt handelen. Opgegeven….Over en uit…..
Adrie
Ik had niets anders verwacht van onze overheid. Keer op keer krijgt Schiphol zijn vernietigende zin. En alleen maar omdat het geld oplevert. Zelfs dat is een leugen.
De legenda bij de tekening snap ik niet, maximaal 45 db ?? overlast voor de bewoners ? Oh wat zou dat zalig zijn.
Haes
Ik lees hier dat wijzigingen beneden 1800 m zoveel mogelijk worden voorkomen en dat er daardoor in de directe omgeving van de vliegvelden geen fundamentele verbeteringen zijn te verwachten…. hoezo “directe omgeving”?
Het landingsverkeer op de polderbaan vliegt boven heiloo al op 600 m… ca 50km van schiphol!
Rob
Die madlener oftewel Hugo van de poppenkraam is een zweer in het kabinet, vol gezopen en gevreten liegt hij samen met rintel de gehele Nederlandse bevolking voor.
Laat het kabinet maar zsm vallen, dan kan deze toneel speler lekker zijn eigen omgeving verzieken. Elk woord dat deze man uitkraamt liegt en bedriegt hij.
Johan Duin
Ach ja dit is geen nieuws we hebben en hadden toch niets in te brengen verloren zaak nog meer herrie is het gevolg.
Rob
Omwonenden wordt al 3 jaar een worst voor gehouden dat het beter zal worden.
Het enige dat dit kabinet doet is ons bezig houden en zoete praatjes verkopen terwijl ze van te voren al wisten dat er niets voor ons als omwonenden gedaan zou worden.
Het is 1 grote liegende en bedriegende bende in Den Haag en in de luchtvaart Misselijk makende zooi daar. Bah bah bah
Roland
3 jaar? Ik denk meer: 30 jaar, zolang woon ik hier en was het credo “meer vliegen met minder hinder “, dus zo lang worden we hier al voorgelogen door de politiek. Dit is geen nieuws, maar continuering van het tientallen jaren geleden ingezette, foute en steeds gedoogde beleid, waar helaas ook de bewonersvertegenwoordigingen steeds in mee zijn gegaan. De grootste boosdoener was de “Alderstafel”, Alders hoort tezamen met Madlener gewoon achter slot en grendel- en de sleutel weggegooid!
Michiel
Grrrr 🙁 ik woon in een van de “blauwe gebieden” dat betekent +2.5 😬😬. Waar kan ik nu terecht met mijn klacht?
dirk
Wel of geen 4 baan, het maakt geen zak uit, we zitten hier in breukelen al jaren in de takke herrie, vanavond komt al die vervuilende vliegende troep wat van schiphol opstijgt weer allemaal met een grote bocht over mijn huis, de ene is nog niet uitgebulderd en volgende komt weer, dus zolang alle idioten die zo nodig willen vliegen daar mee door gaan zal er niets veranderen, zeker niet zolang de schiphol idioten de overheid en brussel in hun zak hebben.