Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Grote twijfels over duurzaam vliegen in Zuid-Holland

Voor synthetische kerosine zijn talloze vierkante kilometers zonnecellen nodig (foto: Sebastian Ganso via Pixabay)

Binnen de Provincie Zuid-Holland bestaan grote twijfels over de aanpak van de luchtvaartindustrie om te verduurzamen. Statenleden zijn bang dat de gepresenteerde ‘oplossingen’ geen soelaas zullen bieden.

Robert Klumpes (GroenLinks) vraagt het college daarom opheldering te verschaffen over het elektrisch vliegen vanaf Rotterdam Airport en de bouw van een fabriek voor alternatieve kerosine op het terrein van het vliegveld.

Hij wil met name weten of de wilde plannen leiden tot minder overlast en vervuiling en of het in de toekomst haalbaar wordt genoeg alternatieve kerosine te brouwen om geheel over te schakelen. Uit zijn vragen blijkt dat hij daarover grote twijfels heeft.

‘Dan maar binnenlandse vluchten’
“De minister heeft al te kennen gegeven dat elektrisch vliegen op grote schaal niet haalbaar is. Rotterdam Airport heeft nu te kennen gegeven dan maar binnenlandse vluchten mogelijk te maken met kleine elektrische vliegtuigen”, aldus de lange lijst met vragen.

“Hoe kijkt Provinciale Staten aan tegen deze plannen en is zij bereid om er bezwaar tegen te maken? Is het college zich ervan bewust dat elektrisch vliegen geen soelaas biedt ten aanzien van geluidshinder? Bent u het met mij eens dat de trein een veel beter alternatief is?”

Te laat
Het statenlid zet ook vraagtekens bij de voordelen die alternatieve kerosine in de praktijk kan bieden. De huidige stand van techniek maakt het slechts mogelijk zeer lage percentages bij te mengen. Hij vreest dat alternatieve brandstoffen veel te laat op schaal beschikbaar zullen zijn om een substantiƫle bijdrage te leveren aan het halen van de klimaatdoelen van Parijs.

“De beste manier om de luchtvaart te laten bijdragen aan de klimaatdoelen is minder vliegen”, zo beredeneert hij. “Op welke manier kan de provincie hieraan bijdragen?”

Het Rotterdamse vliegveld bestookt politici en burgers met prachtige plannen om te gaan vliegen op synthetische en/of bio-kerosine. Maar Klumpes heeft laten berekenen dat er voor synthethische kerosine maar liefst 150 miljard kilowattuur groene energie nodig is.

Hoeveel windmolens nodig?
“Stel dat deze energie in Nederland moet worden opgewekt, wat betekent dit voor de energietransitie”, wil hij weten. “Wat is het equivalent van zoveel groene energie, uitgedrukt in aantallen windturbines of oppervlakte van zonnepanelen?”

Gezien deze enorme behoefte aan groene energie vraagt Klumpes zich af of dit gevolgen zal krijgen voor de Groene-Waterstofinfrastructuur in Nederland en Zuid-Holland in het bijzonder. “Wordt er in de plannen rekening gehouden met deze additionele vraag ten behoeve van circulaire luchtvaart?”

Klumpes wil graag van de provincie horen hoe deze omgaat met de uitspraken van onder meer Rotterdam Airport om luchtvaart duurzaam te maken zonder te willen praten over het verminderen van vluchten.

Flinke korrel zout
Uit de vragen van het GroenLinks-statenlid blijkt duidelijk dat hij de gepresenteerde plannen van Rotterdam Airport doorziet en met een flinke korrel zout neemt. Hij wil graag duidelijkheid creƫren over de (on-)haalbaarheid van die plannen om geen tijd te verliezen bij het nakomen van de klimaatafspraken.

Immers: de technologisch getinte fixes van de luchthavendirectie staan echte reductie van uitstoot en geluidsoverlast in de weg. Als blijkt dat de plannen niet haalbaar zijn, kan het zomaar tien jaar verder zijn en is er nog geen stap gezet in de richting van het klimaatakkoord.

Klumpes lijkt dan liever te kiezen voor de veilige weg om uitstoot te verminderen en de geluidsoverlast te beperken door minder te gaan vliegen van de Rotterdamse luchthaven.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 39

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ad

    minder, dus sterk afbouwen dat gezeul van mensen, dieren, bloemen, virussen en spullen over onze kwetsbare aardbol. elektra is een stapje maar niet de oplossing.

  2. Zodra elektrisch vliegen haalbaar is alleen over zee richting UK en Ierland zodat de geluids overlast boven land binnen de perken blijft. Het zijn met name de propellors die het geluid maken. Bovendien stijgen dit soort toestellen minder snel zodat het geluid langer aanhoudt. Kijk eens op het filmpje van Harbour Air in Canada. Hoewel in bereik nog beperkt vinden hier al proefvluchten plaats. Het mooiste zou zijn drijvende runways op een stekker-eiland met groene stroom van windmolenparken in de Noordzee.

Geef een reactie

Translate