Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Sociaal

Rijsenhout: het volgende slachtoffer van Schiphol

tweede kaagbaan

Parallel aan de Kaagbaan hoopt Schiphol de zevende startbaan aan te leggen

(leestijd circa 2 minuten)
4.9
(93)

De leefbaarheid van Rijsenhout neemt in rap tempo af. Nu al is door de dreiging van de tweede Kaagbaan sprake van 100 miljoen euro verlies aan waarde van de huizen in het dorp dat pal ligt onder de rook van Schiphol. Dit blijkt uit een studie van NEO Observatory en Leo Bus.

Deel op XDeel op Linkedin

Oorzaak van de neergang is de reservering van grond voor de Tweede Kaagbaan, de volgende gedroomde uitbreiding van het vliegveld. Daarmee zou Schiphol het ongekende aantal van zeven (!) landingsbanen krijgen.

“Het gemiddelde inkomen in Rijsenhout daalt snel in vergelijking met andere dorpen, de vergrijzing slaat nog rapper toe dan in de rest van Nederland door gebrek aan nieuwbouw en jonge instroom en essentiële voorzieningen verdwijnen”, aldus bezorgde bewoners.

Door het grondbeslag van Schiphol is er in het dorp nauwelijks nog ontwikkeling mogelijk. Er bestaat directe behoefte aan vier- tot vijfhonderd woningen, maar die mogen daar nu niet worden gebouwd omdat deze pal onder de aanvliegroutes van de toekomstige baan komen te liggen. Schiphol wil dat niet, omdat deze bewoners bij een eventuele aanleg van die baan zouden moeten worden uitgekocht.

Oproep aan de overheid
“We doen dan ook een oproep aan de overheid om die reservering er per direct af te halen, we houden dit niet langer vol. We dreigen een spookdorp te worden”, aldus de dorpsraad.

De bewoners hebben het helemaal gehad met de nietsontzienende expansiedrift van het vliegveld. Alleen de dreiging van de nieuwe startbaan leidt al tot de aanzienlijke waardedaling van het vastgoed. “En als die baan daadwerkelijk wordt aangelegd, moet een groot deel van ons dorp worden gesloopt en krijgen de overblijvende wijken meer geluidsoverlast.”

Eerder sneuvelden de dorpen Rozenburg en Rijk al onder de uitbreidingsdrift van Schiphol. De situatie in Rijsenhout is des te wranger omdat veel bewoners juist uit deze twee dorpen afkomstig zijn. “De geschiedenis herhaalt zich voor hen.”

Groeiende ongelijkheid
Het landjepik van Schiphol leidt tot een groeiende ongelijkheid in het dorp. De mensen die het kunnen betalen, trekken weg en de minderbedeelden blijven achter. Nieuwe bewoners zijn bovendien zonder uitzondering mensen met lagere inkomens. Het gemiddelde inkomen daalt dan ook rap in Rijsenhout.

De reservering voor de parallelle Kaagbaan is een economisch gedrocht. Terwijl Schiphol niets hoeft te betalen voor de optie, holt de waarde van de huizen van de bewoners achteruit en stijgen de materiële en sociale kosten voor de gemeenschap. Per saldo levert dat een groeiende schadepost op voor de samenleving die nu dus al is opgelopen tot tenminste 100 miljoen euro.

Onderzoekers dr Walter Manshanden en drs Leo Bus waarschuwen dat de bevindingen niet alleen beperkt blijven tot Rijsenhout, maar ook gelden voor dorpen als De Kwakel en Leimuiden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 93

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Gerda Brasser

    Er moet helemaal niets meer bij komen. Er moet alleen maar Schiphol weg. Daar is iedereen bij gebaat.

    4
  2. Rien van der Laan

    Wat voor #Rijsenhout en #Burgerveen geldt is zeker ook van toepassing op #AalsmeerCentrumWest en #Kudelstaart. Omgeving Westeinderplas zal onleefbaar (en onrecreeerbaar) worden door startend verkeer van de #2eKaagbaan

    6
    • Rob

      Gisteren in de Telegraaf. Mirella Visser uit Uithoorn pleit voor openen Tweede Kaagbaan.

      “De bewonersvertegenwoordiger van Aalsmeer en Uithoorn heeft zich afgescheiden van de bewonersfractie in de zogeheten Omgevingsraad Schiphol (ORS). De resterende groep is tegen de komst van een Tweede Kaagbaan. „Voorman Matt Poelmans behartigt niet onze belangen. Een deel van Aalsmeer en het noorden van Uithoorn is juist geholpen met een Tweede Kaagbaan, als daardoor de overlast van de Aalsmeerbaan verminderd wordt”, zegt voorvrouw Mirella Visser van de fractie Aalsmeer-Uithoorn. ”

      “Het ministerie moet met over de Tweede Kaagbaag beslissen, en niet de gemeente Haarlemmermeer. Er wordt van alles afgeschoten richting Den Haag. Daar moet de afweging gemaakt worden in de door het kabinet gewenste groei en de nog geplande luchtruimherziening, waarbij het verkeer anders naar Schiphol wordt geleid”, zegt Visser.

      Dat Uithoorn profiteert begrijp ik, maar in Aalsmeer zal het maar een beperkt deel zijn. De uitvliegroute van een Tweede Kaagbaan gaat ook over Aalsmeer. En Schiphol heeft al aangegeven dat ze de Aalsmeerbaan niet gaan sluiten en toch nodig hebben afhankelijk van de weersomstandigheden. Tel daarbij op dat bij de Tweede Kaagbaan Schiphol verder gaat groeien en de situatie voor Aalsmeer wordt nog slechter.

  3. Jeannet

    Ik weet niet hoe en van wie SchipholWatch aan deze info komt van de dorpsraad Rijsenhout, maar deze dorpsraad vertegenwoordigt maar een heel klein selekt groepje van de bewoners van Ribsenhout en deze heeft blijkbaar een eigen politieke agenda.
    Dit artikel geeft een onjuist beeld over wat er onder de Rijsenhoutse bevolking leeft.
    Kleinschalige woningbouw, bijvoorbeeld 30 tot 40 wonigen voor senioren of starters : ja.
    Maar grootschalige woningbouw van 400 tot 500 woningbouw: NEE.
    Dat is alleen maar de politieke dramwens van de MRA en het politieke gedram van Groen Links, D66 en consorten.

    1
  4. Michiel

    Vergeet Burgerveen niet te benoemen, kleiner dan Rijsenhout en Leimuiden maar precies onder de route van de Kaagbaan.

    Ook zonder tweede kaagbaan moet je eigenlijk niet in deze dorpjes willen wonen. Met de onbetrouwbaarheid van onze overheid en Schiphol ben je aan de goden overgeleverd. Zo gaat het nieuwe hinderreductie plan van Schiphol méér verkeer op de Kaagbaan afhandelen. Dit kan vanaf volgend jaar maart al van kracht zijn. Per saldo minder hinder maar voor Rijsenhout, Leimuiden en Burgerveen méér. Wees op uw hoede, verder u en stem geen “Schiphol moet altijd groeien VVD”.

    6
  5. ir. B. van Marlen

    Dit is inderdaad het volgende gedrocht van het Schiphol Schoelje! Te idioot voor woorden en volledig voorbijgaand aan de tijdgeest. Een kabinet onder het mom ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’, dat hiermee akkoord gaat diskwalificeert zich volledig. De Zuidas ontzien en de rotzooi naar anderen brengen?! Het wordt hoog tijd voor een gang naar de rechter!

    17
    • Rob

      De aanvliegroute naar een Tweede Kaagbaan loopt juist pal over de Zuidas. De verplaatsing zal zijn vanaf de Aalsmeerbaan die profiteert van deze extra baan.

  6. Rob

    Bouw van 400-500 woningen is ook ongewenst indien de reservering voor de tweede Kaagbaan vervalt. De geluidssituatie is slecht door de bestaande banen (Zwanenburgbaan en Kaagbaan). Hier moet je niet gaan bouwen. De dorpsraad mag dan wel betogen dat er genoeg mensen willen wonen , maar het is bewezen dat ook bewoners die niet bewust overlast ondervinden toch gezondheidsschade oplopen.

    16

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate