Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

‘Discussie luchtvaart teveel beïnvloed door standpunt I&W’

Foto: Rob van der Meijden via Pixabay

De voorkeur van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) voor verdere groei van de luchtvaart heeft een te grote invloed gehad op de nieuwe luchtvaartnota. De opvattingen van I&W liggen in lijn met die van de luchtvaartindustrie en dat heeft ertoe geleid dat de luchtvaartnota op weinig democratische wijze tot stand is gekomen.

Dit is één van de conclusies uit de studie ‘Sterke invloeden van de luchtvaartcoalitie op de verduurzaming van het Nederlandse luchtvaartbeleid‘ van Britt Dragstra van Wageningen University & Research.

“Op basis van dit onderzoek zouden in de politiek vragen kunnen worden gesteld of de conceptualisering van duurzame luchtvaart voor de ontwerp-luchtvaartnota op een participatieve en democratische manier vorm heeft gekregen, of dat het proces beïnvloed is door de overtuigingen van I&W”, aldus Dragstra.

Beëindig centrale rol I&W
Zij adviseert dan ook om I&W, nu onder leiding van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen en al sinds het aantreden van Rutte het exclusieve domein van deze partij, niet meer te laten optreden als centrale organisatie in het luchtvaartdebat, maar een onafhankelijke ‘policy broker’ aan te stellen, vrij van overtuigingen zodat deze zich objectief kan opstellen.

“Uit de casus blijkt dat de economische en maatschappelijke belangen tegenover elkaar staan, waardoor een middenweg haast onmogelijk lijkt.”

Europa moet doorpakken
Om deze impasse te doorbreken pleit Dragstra ook voor het formuleren van een ambitieus Europees luchtvaartbeleid “voor de vormen van transport die buiten het Klimaatakkoord van Parijs vallen”.

“Op het moment dat doelstellingen door de sector zelf worden opgesteld, resulteert dit in nationale discussies en in minimale verduurzaming plus een uitzonderingspositie voor de sector.”

De onderzoeker vindt dat Europa stappen moet ondernemen om er internationaal voor te zorgen dat ook de luchtvaart bijdraagt aan het beperken van de opwarming van de aarde.

Lees hier het hele rapport van Wageningen University

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 61

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Frans S.

    Dat de opvattingen van I&W in lijn liggen met die van de luchtvaartindustrie is een gevolg van het feit dat we leven in een lobbycratie.
    Wij mogen een keer in de vier jaar ons stemmetje uitbrengen , daarna zit de invloedrijkste lobbyclub van Nederland , de luchtvaartlobby, om de haverklap bij I&W en de minister om de tafel. En dan krijg je een luchtvaartnota die op weinig democratische wijze tot stand is gekomen.

  2. Ad

    Schipholwatch, graag nog iets meer uitgaan van de lezer. Zo denk ik niet dat die altijd zal weten waar I&W voor staat. (Infrastructuur en Waterstaat). Ook handig misschien om in een artikel als dit ook aandacht te besteden aan die dominante minister en partij bij I&W. De lezer krijgt zo iets meer handelingsperspectief aangeboden.

Geef een reactie

Translate