Parallel aan de beweging van de ‘gele vestjes’ mengt zich nu ook Frankrijk onder de landen waarin steeds luider wordt geroepen om belasting op kerosine.
Zo verklaarde vorige week donderdag de zojuist afgetreden Franse minister van milieu Nicolas Hulot op de publieke zender France 2 een voorstander te zijn van brandstofaccijnzen voor de vlieg- en vaarindustire.
Hij krijgt hierin bijval van verschillende andere politici.
Zij willen, net als de Nederlandse regering verplicht is gesteld door de 2e Kamer, de mogelijkheden voor de tax op Europees niveau bespreken. Eerder al uitten politici in onder meer Zweden en Groot-Brittannië deze wens.
Fabeltjes
De luchtvaartsector stelt altijd dat belasting op kerosine niet mogelijk is wegens de afspraken uit 1944, gemaakt in Chicago om de wederopbouw te bespoedigen en het contact tussen volkeren te stimuleren.
Dit verdrag verbiedt echter op geen enkele wijze belastingheffing op vliegtuigbrandstof. De afspraken uit dat verdrag hebben strikt genomen slechts betrekking op de brandstof die in een vliegtuig aanwezig is na landing in een ander land. De belastingvrijstelling is slechts geregeld in ‘air service agreements’ die veel makkelijker zijn aan te passen.
Een ander fabeltje van de industrie is dat vliegbedrijven door de belastingheffing gaan tanken in landen waar de brandstof nog wel ‘duty free’ is. Dit is – op zeer bijzondere gevallen na – hoogst onwaarschijnlijk omdat het meenemen van veel te grote hoeveelheden brandstof een niet weg te cijferen kostenpost is.
Koepelorganisatie StayGrounded – een wereldwijde samenwerking van actiegroepen tegen de groei van de luchtvaart – roept de Europese ministers nu op om om tafel te gaan zitten en gezamenlijk tot een besluit te komen om een einde te maken aan deze belastingvrijstelling.
Geef een reactie