We hebben elkaar nodig

Nu de vliegindustrie op zijn gat ligt, zie je dat mensen uit de sector de tijd hebben zich te roeren op sociale media. Politici als Jan Paternotte van D66 worden uitgemaakt voor dictator, thuiszittende piloten slaan wild om zich heen en ondertussen rent de heer Elbers van talkshow naar talkshow om zijn zaak te bepleiten.

Foto: Julio Rivera via Unsplash

Het huidige probleem van de luchtvaart is het probleem van heel Nederland. Wat zouden we zijn zonder Schiphol en KLM? Maar ook: wat zouden KLM en Schiphol zijn zonder de burgers van Nederland. Zonder de buren in de regio?

Schiphol en KLM kunnen niet zonder de regio. Heel veel KLM’ers en Schiphollers wonen in de regio. De best verdienende medewerkers in plaatsen als Bergen, Bloemendaal en Amsterdam-Centrum, de ‘vervangbare medewerkers’ tot in Lelystad, Purmerend en zelfs Wieringerwerf.

Schiphol in drukstbevolkt gebied
Het probleem van de luchtvaart in ons land is dat de thuishaven zich bevindt in één van de drukstbevolkte gebieden van heel Europa. Vanwege die drukte rond de luchthaven zorgt ieder opstijgend en landend vliegtuig voor overlast en vervuiling bij heel veel burgers in dit land.

Dat kan best anders. In Nederland beschikken we over de beste waterbouwkundige ingenieurs van de hele wereld. Ze legden vliegvelden in zee aan in Hong Kong en Japan en wie weet waar nog meer. Waarom zouden ze dat niet kunnen in ons eigen land?

Zeker nu het vliegverkeer op apegapen ligt, en naar ieders verwachting nog wel even blijft liggen, is er ruimte om afstand te nemen en de situatie te bestuderen. Laten wij burgers samen met onze politici eens kijken naar de situatie die is ontstaan.

Tot voor een paar weken geleden werden hele delen van ons kleine landje geteisterd door vlieglawaai. Op Twitter zijn mensen in Friesland, de Achterhoek en Zuid-Limburg te vinden die het helemaal gehad hebben met het diepe gerommel van straalmotoren.

Echt nieuwe impuls geven
Laten we daarom met al die miljarden de luchtvaart een echte nieuwe impuls geven. Niet door de kastekorten van onze ‘nationale trots’, de KLM, aan te vullen, maar door structurele investeringen te plegen, zoals de aanleg van een vliegveld in zee.

Laten we die topingenieurs van Haskoning, Fugro en Arcadis uit de kast trekken en kiezen voor een toekomstbestendige luchtvaart in Nederland. Want eerlijk gezegd: Nederland is niets zonder de luchtvaartsector. Hoe moeten we anders onze sperciebonen uit Kenia vers hierheen krijgen, onze iPhones uit China afleveren voordat ze worden opgevolgd door een nieuwe versie, onze bloemen naar NYC en Tokio krijgen?

Juist nu we in ons land miljarden uittrekken voor het vlottrekken van de luchtvaartsector is het de hoogste tijd om te zoeken naar echte toekomstperspectieven. Naar volhoudbare luchtvaart die ook standhoudt als de rook om het coronavirus is verdwenen.

Kans op een gezonde toekomst
Handhaving van Schiphol (maar ook Zestienhoven, Beek en Eindhoven) op de huidige locatie biedt geen enkel perspectief op een gezonde voortzetting van onze vliegsector. Een verplaatsing naar zee daarentegen maakt het weer mogelijk hoognodige huizen te bouwen in Groot-Amsterdam en -Rotterdam. Ontlast miljoenen burgers van overlast, vervuiling en gezondheidsproblemen. En ook: biedt onze luchtvaart kans op een gezonde toekomst.

De heren Benschop en Elbers moeten in de huidige situatie een strijd op leven en dood aangaan met de burgers in de omgeving voor iedere paar vluchten die zij extra willen uitvoeren. De onderlinge verhoudingen zijn al lang geleden verhard en geen van de partijen wenst ook maar een centimeter toe te geven.

Geef elkaar de hand
Het zijn allemaal problemen die we samen kunnen oplossen door creatief te kijken naar de toekomst. Dan moeten we elkaar wel de hand geven en elkaar helpen. Burgers en luchtvaartsector eensgezind.

Laten we gezamenlijk pleiten voor de structurele oplossing van een ambitieus Schiphol op de Noordzee. Nu kan het nog, de zee is groot genoeg, de politiek is nog te porren voor zo’n oplossing. Ieder uitstel zal desastreus uitwerken, voor alle betrokken partijen.

Auteur Door van der Vlugt is wetenschapper in sociaal-economische vraagstukken

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

2 antwoorden op “We hebben elkaar nodig”

  1. We vieren vandaag 75 jaar bevrijding. Terecht werd stilgestaan bij staatsterreur en meedogenloze vervolging en vernietiging van medemensen. Terecht werd de wens geuit dit nooit meer mee te maken.

    De vrijheid was tot kort ongekend, maar we hebben recent veel ervan noodgedwongen moeten inleveren om de levens van velen te sparen. En gelukkig deden we dat ook massaal.

    Misschien was er zelfs teveel vrijheid? Maar deze ongebreidelde vrijheid (van massatoerisme en vliegreizen!) gaat wel ten koste van de gezondheid van anderen.

    Zonder onze problemen met de luchtvaart aan de verschrik-kingen van de Tweede Wereldoorlog gelijk te stellen, begrijp mij goed, moest ik toch denken aan de toespraken Van dhr. Rutte en van de koning gisteren. Hier enkele citaten eruit uitgelicht.

    Rutte (26/01/2020):
    ‘En toch was het alles bij elkaar te weinig. Te weinig bescherming. Te weinig hulp. Te weinig erken-ning.’

    Willem Alexander (04/05/2020):
    ‘Welk normaal mens had dit kunnen bedenken? Hoe kon de wereld toestaan dat wij, rechtschapen burgers van Nederland, als uitschot werden behandeld?’

    ‘Het leek zo geleidelijk te gaan. Elke keer een stapje verder.’

    ‘Zeker: er waren veel mensen die zich verzetten.’

    ‘Medemensen, medeburgers in nood, voelden zich in de steek gelaten, onvoldoende gehoord, onvoldoende gesteund, al was het maar met woorden.’

    ‘Het minste wat we kunnen doen is: niet wegkijken. Niet goedpraten. Niet uitwissen. Niet apart zetten. Niet ‘normaal’ maken wat niet normaal is.’

    ‘En: onze vrije, democratische rechtsstaat koesteren en verdedigen. Want alleen die biedt bescherming tegen willekeur en waanzin.’

    Met een beetje fantasie zouden deze zinnen ook kunnen slaan op het leugenachtige gedrag van de luchtvaartsector en diens belanghebbenden en het lot van omwonenden. Gelden deze constateringen en conclusies ook in een andere contekst in de huidige tijd voor deze Nederlanders?

    De plannen om hinder te verminderen zullen een klasse van tweederangsburgers onder de vliegroutes naar en van de Polderbaan en de Kaagbaan scheppen, die dagelijks urenlang om de 70 seconden worden geconfronteerd met vliegtuigherrie van 75-80 dB(A). Dit is ook terreur, willekeur en waanzin! Hier worden ook mensen als uitschot behandeld.

    Hiertegen is ook verzet nodig! Ja, we moeten anders denken over Schiphol, en vooral anders handelen, voor onze gezondheid en onze leefomgeving op korte en lange termijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *