Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Schiphol groeit wél in vliegtuigen die niet meetellen

5
(1)

In de eerste vijf maanden van dit jaar is het aantal meetellende vluchten niet meer gegroeid, maar werd wel een groei van ruim 4 procent geboekt in ‘general aviation’, zeg maar de zakenvliegtuigen.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto door Oskar Kadaksoo via Unsplash

Die vliegtuigen tellen niet mee voor het maximum aantal van 500.000 vluchten dat Schiphol is toegestaan volgens de bestaande wetgeving. Maar ze maken in veel gevallen wél net zoveel herrie en zorgen ook voor vervuiling.

Tot en met mei 2019 telde Schiphol bijna 200.000 vluchten die wel meetellen voor deze limiet. Maar liefst meer dan 160.000 kwamen of gingen naar bestemmingen binnen Europa. Dat is 81 procent vluchten binnen Europa, waarvan een groot deel kan worden vervangen door snelle treinen.

Overstappers
Ook een opmerkelijk kengetal is het aantal overstappers van 10,2 miljoen. Dat is maar liefst 36 procent van alle passagiers.

Overstappers leveren nagenoeg geen enkele bijdrage aan de Nederlandse economie. Zij zijn slechts bedoeld om de intercontinentale vluchten van het verlieslatende KLM te vullen.

Overstappers komen met veel overlast en vervuiling aan op Schiphol, drinken een kop koffie en vertrekken zo snel mogelijk weer uit ons land met nog meer lawaai en uitstoot.

Volgens KLM zijn de overstappers nodig omdat het anders niet mogelijk is ‘belangrijke’ connecties te onderhouden met landen als Kazachstan, Panama en Colombia.

Terug naar 300.000
Zonder de overstappers zou het aantal vluchten op Schiphol direct kunnen worden teruggebracht met pakweg 35 procent tot 325.000. En mogelijk zelfs nog meer omdat dan ook een flink aantal intercontinentale vluchten van KLM overbodig wordt – want volgens eigen zeggen niet meer rendabel.

Overigens zijn die vluchten nu ook al weinig rendabel, gezien de megaverliezen die het bedrijf met de blauwe en de groene vliegtuigen lijdt. Volgens de laatst bekendgemaakte cijfers over het eerste kwartaal 2019 leed KLM een verlies van 56 mln euro en Transavia had zelfs een tekort van 71 mln euro.

Update 16:21
De vervoerscijfers uit dit artikel zijn afkomstig van Schiphol.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate