Vandaag vierde Rotterdam Airport groots het eerste zonnepaneel op het terrein. Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) kwam als trouwe promotor opdraven om de eerste paal te slaan. Dat had ze beter niet kunnen doen: ze werd zelf voor paal gezet door ondeskundige spindokters van de Schiphol Groep.
En daar zaten ze, via een videoverbinding waren de ‘notabelen’ aan tafel te bewonderen. Ze spraken over de heuglijke ‘groene ontwikkeling’. De geur van wierook spatte bij wijze van spreken dwars door het beeldscherm heen, zo wist men elkaar te complimenteren.
Het was fantastisch vóór en geweldig ná. Een enorme innovatie, u aangeboden door het vliegveld in samenwerking met het fors gesubsidieerde ‘innovatieclubje’ RHIA.
Wat was er aan de hand? Op het luchthaventerrein werd de start van een zonneparkje gevierd. Op zich is dat niets bijzonders. Iedere dag worden er zonneweides geopend. Maar het bijzondere hier was dat het op het grasveld naast de enige landingsbaan van het Rotterdamse vliegveldje gebeurde.
Wéér die flauwekul over e-vliegen
Tijdens de bespreking van de ons-kent-ons tafel van de Schiphol Groep en de aannemer gebeurde er toch iets bijzonders. De minister vertelde voor de vierde keer dat elektrisch vliegen voor de burgerluchtvaart geen optie is. Ze had het nog niet uitgesproken of ALLE andere sprekers zetten alsnog flink in op dat elektrische vliegen.
Het was alsof ze geen seconde hadden geluisterd naar de woorden van de minister.
Vervolgens werd er volop gesteggeld met kilowatten, megawatten en gigawatten, al dan niet met de ‘h’ van ‘uur’ erachter. Daar was geen touw meer aan vast te knopen.
Megawatten, gigawatt-uren
Op de website van RHIA sprak men van een zonnecentrale van 13 megawatt en dan opeens weer over 4 gigawattuur. Tijdens de presentatie weer over 14 GIGAwatt.
U ziet het, drie verschillende eenheden. Het duidt erop dat de spindokters geen idee hebben van de materie, terwijl er toch genoeg ingenieurs in de luchtvaart werken die dit probleempje wel even konden oplossen.
Eerder werd de op te wekken groene stroom al weggegeven aan omwonenden om ze ‘af te kopen’, zo meldde vliegvelddirecteur Ron Louwerse hooghartig aan BNR. Ook zou die stroom elektrisch vliegen en het fabriceren van kunstkerosine mogelijk maken. En zouden de lampjes naast de startbaan erop gaan branden.
Een schier onuitputtelijk bron dus. Mogelijk gemaakt door die ‘hernieuwbare energie’ uit die paar zonnepanelen.
Reclamefoto
Tot slot werd natuurlijk de onvermijdelijke statiefoto genomen. VVD-minister Van Nieuwenhuizen met Schipholbaas Benschop, samen achter een levensgroot bord met daarop een juichende tekst en de capaciteit van het zonneveld: maar liefst 14 gigawatt!
En ja, dan gaan we rekenen bij SchipholWatch. Veertien gigawatt is evenveel als dertig (!) keer de kerncentrale van Borssele. Dat is natuurlijk volledig onmogelijk uit zo’n beperkt zonnepark.
Wij weten natuurlijk niet of de luchthavenmanagers een enorme blunder begingen of dat zij bewust verkeerde info op hun reclamebord plaatsten. We hebben uiteraard wel een donkerbruin vermoeden.
Benschop te kijk
Prima, dat ze hun eigen baas Dick Benschop te kijk zetten, dat is tot daar aan toe. Maar ze hebben hier vermijdbaar de minister zelf een enorme deuk in haar imago bezorgd. Voor paal gezet. Onvergeeflijk.
Kijk hier de hele ‘Lach of ik schiet’-show van Zestienhoven
N
Even uitrekenen:
14GWh per jaar heb je 14-15GWp panelen voor nodig.
Tegenwoordig is 300Wp vrij standaard.
15GWp zijn dus 15.000.000.000/300=50.000.000 panelen(50miljoen!).
Panelen zijn circa 1,5m2 per stuk. Ok worden schuin geplaatst, maar er zit(ivm schaduw) ook ruimte tussen de stellages.
50.000.000×1,5=75.000.000m2 oppervlak.
Dit is 7500hectare.
Volgens wiki is Rotterdam airport 222ha.
7500/222=afgerond 34
Oftewel 34x het volledige terrein zou vol gelegd moeten worden voor de 14GWh per jaar.
Al zouden de panelen dubbel zo veel opleveren en half zo groot zijn, dan nog heb je meer dan 8x het hele terrein nodig.
Erik Tempelman
Gênante vertoning. Een minister voor schut zetten met een paar sommetjes waarmee je zelfs het laagste niveau van het middelbaar onderwijs niet door zou komen. Feiten zijn kennelijk achterhaald…
Ad Lockhorst
De REKENTEST is, na het flink verlagen van de normen, afgeschaft. (Would-be) PABO leerlingen (toekomstige leerkrachten) klagen dat de toelatingseisen te zwaar zijn … maar de PABOs zien zich genoodzaakt extra taal- en rekenlessen te geven.
Dus, beste Erik, rekenen en cijfermateriaal begrijpen? Dat is ouderwets klaarblijkelijk.
Jan klamer
Ben ook blij dat dit vliegveld bij de goede naam genoemd wordt: Zestienhoven.
Als je iemand uit de buurt de weg vraagt naar iets met “zie heeguu” dan begrijpt niemand je.
Louis
Ik wil óók dat type zonnepaneel, kan ik met alleen mijn dakoppervlakte de hele provincie Noord-Holland van energie voorzien. Weet iemand waar ik die kan bestellen?
MH
De minister had het in het begin van haar verhaal wel erover dat de luchtvaart een GEWONE sector is als alle andere. Dit betekent dat ze mee moet gaan in het sterk reduceren van de CO2 uitstoot zoals de industrie, landbouw ed. Om op -55% in 2030 uit te komen. Zou ze dan toch hierop voorsorteren…..
Ad Lockhorst
AF KLM, 14% Rijksoverheid aandeelhouder.
Schiphol, bijna 80% (gemeente Amsterdam 20) – Eindhoven en Lelystad zijn van Schiphol (Eindhoven van provincie Brabant en gemeente Eindhoven ten dele).
De spoorwegen zijn van het Rijk.
Verschil is dat de hotemetoten (koningshuis, Kaag, EU milieupaus Timmermans) niet dood gevonden willen worden in de trein; die vliegen – ook de korte afstanden binnen Europa waar de milieuheiligen zo tegen prediken.
En Halsema (burgemeester van de minst groene Nederlandse stad, zo blijkt) ging fijn naar Kenia. Terwijl de AEB (kapotgemismanagede vuilverbrander waarvan gemeente Amsterdam de eigenaar is) geïmporteerd huisvuil verbrandt.
De luchtvaart is dus geen gewone sector; het is een prestige speeltje waar de bedrijfsleiding van Nederland veel te graag mee speelt. Accijnsvrij en BTW vrij.
Bernard Gerard
Moet waarschijnlijk ongeveer 14MW(piek) zijn en ongeveer 14 GWh.
Voorvoegsels zijn inderdaad niet de sterkste kant van journalisten en PR-mensen. Mogelijk ook niet van de minister.
DZVS
En helaas wordt dat zelf bij lange na niet gehaald met 37000 panelen.
Rob vd Wel
Waarschijnlijk bedoelen ze een duikvlucht ….. onder de grens van het toelaatbare.
Op deze foto staat onze minister ook daadwerkelijk voor (een) paal.