Vertrouwen in minister naar nieuw dieptepunt

Gisteren stuurde mevrouw de minister Cora van Nieuwenhuizen haar langverwachte brief naar de Tweede Kamer over de grote verschillen tussen meten en rekenen bij de geluidswaarden van de belevingsvlucht. Dit leidde tot een ware stortvloed aan teleurgestelde reacties op sociale media, in de politiek en onder actiegroepen.

Wat blijkt? De grote verschillen (tot 8 dB) “hadden op voorhand verwacht kunnen worden” en “vallen binnen de marges”. Marges? Een nieuwe term die de minister hier introduceert in het hele debat over de luchtvaart. Want nooit eerder heeft het ministerie met omwonenden gesproken over dergelijke marges. Voor uw informatie: 8 dB lijkt niet zoveel, maar omdat het gaat om een logaritmische schaal betekent dit dat er zomaar 300% meer geluid is dan berekend. Met zo’n grote afwijking mag je ons inziens niet meer spreken van ‘marges’.

An sich is het niet onlogisch dat er verschil zit tussen meten en rekenen. Wat wel ‘onverklaarbaar’ is, is dat metingen altijd hoger uitvallen dan de berekeningen. Als er louter sprake zou zijn van marges, dan zouden soms de metingen hoger uitvallen en soms de berekeningen. Zo werkt dat in de statistiek, het is een wetmatigheid.

Dat in het geval van de luchtvaart de berekeningen altijd lager uitvallen dan echte metingen, doet vermoeden dat hier te kwader trouw wordt gehandeld. De cijfers worden mooier voorgesteld dan dat ze in werkelijkheid zijn. Geen nieuws, deze handelswijze, er bestaat zelfs een term voor: “schiphollen”.

HoogOverijssel šŸ° on Twitter

Wij staan perplex. De minister geeft toe dat de geluidsstudie voor Lelystad Airport niets met de werkelijkheid heeft te maken. En dat mogen we ook helemaal niet van haar verlangen. Schandalige oorlogsverklaring aan ons recht op een gezonde leefomgeving! https://t.co/vl5MaKtbCR

Ondanks alle mooie woorden uit Den Haag – “het vertrouwen van de bevolking in de politiek herstellen” – blijkt de minister ‘business as usual’ te doen inzake de luchtvaart. Er wordt net zo lang gerekend en gedraaid totdat er uitkomsten zijn die aantonen dat er helemaal niets aan de hand is. En als dat niet lukt, komt mevrouw de minister op de proppen met nieuwe begrippen die nooit eerder een rol speelden in de discussie.

Gelukkig zijn er in politiek Den Haag ook geluiden te horen dat de werkwijze van het ministerie niet door de beugel kan. Temeer daar de minister al heeft aangegeven dat zij een nieuwe MER niet nodig acht, nu een en ander binnen “de marges” valt.

Suzanne Krƶger on Twitter

Nu blijkt dat de modellen voor berekenen vliegtuig lawaai structureel lager uit komen dan metingen van het Ć©chte lawaai, wat betekent dit voor de MER #Schiphol en #LelystadAirport ? Wat betekent dit voor omwonenden? Dat wil ik van de minister weten. https://t.co/T2omHl4hZ7

Wij blijven de strapatsen van de minister en haar ministerie in ieder geval op de voet volgen en hopen dat er heel gauw iemand van de Omgevingsraad de ballen heeft om ons de nieuwe MER van Schiphol toe te sturen. Gezien de resultaten uit het verleden, verwachten we dat daarin ook de nodige ‘rekenfouten’ zijn geslopen. Altijd goed om dit te kunnen aantonen voordat we weer een jaar of tien vastzitten aan al dan niet bewust verdraaide zienswijzen en berekeningen.

EĆ©n antwoord op “Vertrouwen in minister naar nieuw dieptepunt”

  1. Dat was een lange brief van de Minister. Vaak is de reden, dat er veel “‘Honing en Ja maars in moeten. ..” Zoals : De Vlucht heeft veel waardevolle zaken opgeleverd. Kletskoek . Gezien alle leugens en manipulaties uit het verleden , is deze brief in feite schandalig . Al jaren meet het buro Geluidconsult met haar Luistervink meetposten in de regio Schiphol structureel Hogere
    Meetwaarden dan die door berekeningen. (Geluidconsult heeft jaren ervaring met meten . Ooit heette het buro Omegan Geluid , met als beheerder de gemeente Amsterdam, door de privatiseringen, nam de projectleider van destijds het bedrijf over. De zelfde Projectleider is nu nog steeds de directeur/Deskundige ! ) Structureel inmiddels schrijft Geluidconsult in haar Luistervinkrapportages: De verschillen tussen de meet en berekende waarden ligt aan het BEREKENINGSMODEL, waar niet de juiste parameters zijn ingevoerd. (Denk daarbij ook aan een nieuwe auto die in de beschrijvingen 1 op 20 zou lopen . Om dan later erachter te komen: Verbruik 1 op 15 ..

    (NB in 2006 meldde RIVM-TNO dat De Luistervink meetposten veruit kwalitatief de beste metingen op leverden. Max verschil 1 dBA Lden. Bij Nomos (-van Schiphol! )was dat tot 7 dBA Lden . ) Ook in 2006 schreef RIVM in haar jaarlijkse GELUIDMONITOR: Meten kan nu bij de Handhaving worden betrokken ā€¦ We zijn inmiddels wel 12 jaar verder waarbij METEN nog geavanceerder werd. Al in 2003 meldden de achtereenvolgende Beleidsdames Netelenbos en Stas Schultz van Haegen , dat er een MEETSYSTEEM ZOU KOMEN… Tot op heden kwam dat er NIET ! U weet dat Prof Berkhout in 2003 werd aangezocht met om een nieuw Schiphol systeem te ontwerpen.. Maar al snel merkte zijn hoogstaande commissie, dat het wel volgens de ideĆ«en van de Minister moest… Maar Berkhout weigerde de zoveelste pion van de Schiphollobby te worden. Na een jaar vond hij het welletjes en gaf hij zijn opdracht terug . Maar nu burgers met hooggekwalificeerde deskundigen aankomen, wordt het wel erg moeilijk voor deze Minister. Laten we maar hopen, dat de Waarheid blijft zegevieren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *