Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Burgers vanuit heel Europa verenigen zich in oproep om vliegverkeer te beperken

Paris CDG

Vliegveld Paris Charles de Gaulle (foto: 12019 via Pixabay)

4.4
(236)

Bewoners rond vijf grote Europese luchthavens roepen op om het vliegverkeer flink in te krimpen. Het is niet langer uit te leggen dat dit onderwerp in de Europese politiek niet serieus wordt besproken.

Deel op XDeel op Linkedin

Het Nederlandse besluit om Schiphol in te krimpen is een inspiratie voor bewoners elders in de Europese Unie. Zij willen nu dat ook hun regeringen het goede voorbeeld van minister Mark Harbers volgen. Daarvoor moet de Europese Commissie wel zijn positie heroverwegen als sta-in-de-weg bij krimp. De oproep:

Beperking van het luchtverkeer: een noodzakelijke maatregel voor de gezondheid en het klimaat!

“Wij, de bewoners rond de vijf drukste luchthavens van Europa – Parijs-Charles de Gaulle, Londen-Heathrow, Madrid-Barajas, Frankfurt Main en Schiphol – roepen onze regeringen en Europa op om een maximum aantal vluchten vast te stellen voor alle vliegvelden om de ongecontroleerde groei van het vliegverkeer een halt toe te roepen.

Het luchtverkeer is bijna terug op het niveau van 2019 en zou tegen 2040 kunnen verdubbelen. Dit zou catastrofaal zijn, wetende dat deze groei niet verenigbaar is met de klimaatdoelstellingen of met de bescherming van de gezondheid van mensen die last hebben van lawaai en luchtvervuiling.

De wetenschappelijke onderzoeken zijn duidelijk en laten geen ruimte voor twijfel. Bovendien zijn er voor veel Europese bestemmingen alternatieven met de trein. Gezien deze situatie moeten er duidelijke en vastberaden politieke keuzes worden gemaakt, zoals onlangs het geval was voor Schiphol.

Schiphol internationaal voorbeeld
De Nederlandse overheid en de CEO van Schiphol hebben zich gerealiseerd dat de groei van het luchtverkeer niet langer houdbaar is. Daarom willen ze het aantal vluchten verminderen, nachtvluchten verbieden, privéluchtvaart verbannen en zijn de plannen voor een nieuwe start- en landingsbaan geschrapt.

“We kunnen de mensen in de regio niet vragen om jarenlang offers te brengen voor mensen die voor slechts een vakantie vliegen”, zei Ruud Sondag, de vorige CEO van de luchthaven. Tientallen miljoenen mensen hebben dag en nacht last van vliegtuiglawaai en -vervuiling. Lawaai is een groot probleem voor de volksgezondheid en veroorzaakt slaapstoornissen, cognitieve problemen, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Alleen al in Frankrijk worden de maatschappelijke kosten geschat op 6,1 miljard euro per jaar. Toch voldoet geen van de Europese luchthavens aan de Europese richtlijnen en verordeningen die hen verplichten om plannen op te stellen om het geluid te verminderen. Integendeel, nog steeds blijven de geluidsniveaus rond luchthavens stijgen, zoals blijkt uit officiële geluidsbelastingkaarten.

250.000 doden door ultrafijnstof
Elk jaar veroorzaakt luchtvervuiling meer dan 250.000 doden in Europa. Daar levert de luchtvaart een belangrijke lokale bijdrage aan. De ultrafijne deeltjes die worden uitgestoten door vliegtuigmotoren zijn kleiner dan die van dieselmotoren en daarom giftiger. Maar ze worden niet gereguleerd of gemeten. Luchtvervuiling door luchthavens blijft een vergeten onderwerp in het luchtkwaliteitsbeleid.

Wat het klimaat betreft, is de impact van de luchtvaart verre van verwaarloosbaar. De commerciële luchtvaart is verantwoordelijk voor bijna 5 procent van de Europese CO2-uitstoot en bijna 7 procent van die in Frankrijk. Uit een studie blijkt dat de twintig meest vervuilende luchthavens ter wereld – waaronder Paris-CDG, London-Heathrow, Frankfurt en Schiphol – in 2019 evenveel CO2 hebben uitgestoten als 58 kolencentrales! En dan hebben we het nog niet over de klimaatimpact van andere emissies dan CO2, die de impact van CO2 minstens verdubbelen.

Het gewicht van de luchtvaartsector in de wereldwijde CO2-uitstoot is twee keer zo groot als dertig jaar geleden en is des te buitenproportioneler omdat slechts een klein deel van de bevolking vliegt, voornamelijk als vrijetijdsbesteding. In een tijd waarin Europa en onze regeringen iedereen vragen om een inspanning te leveren om de klimaatafspraken na te komen, is het moeilijk te begrijpen waarom de luchtvaart hiervan zou moeten worden vrijgesteld.

Technofixes onvoldoende
Als de sector zijn steentje wil bijdragen aan het verminderen van de uitstoot, is het terugdringen van het vliegverkeer essentieel. Technologische vooruitgang noch zogenaamde ‘duurzame’ vliegtuigbrandstoffen zullen de klus niet klaren binnen de tijd die ons nog rest.

Uit twee rapporten die Amsterdam Airport Schiphol in januari 2024 publiceerde, blijkt overduidelijk dat de uitstoot van Schiphol en de Europese luchtvaart in 2030 met ten minste 30 procent moet zijn afgenomen ten opzichte van 2019 om te voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs.

De luchthavendirectie erkent dat er op de korte en middellange termijn geen andere oplossing is dan het vliegverkeer snel te verminderen. Dit zou meteen de negatieve impact op de volksgezondheid beperken. Aangezien zo’n koerswijziging impact zal hebben op de werkgelegenheid, is het essentieel om rekening te houden met de omscholing van de betrokken werknemers.

Wij, de slachtoffers van de vliegtuigoverlast en de huidige en toekomstige slachtoffers van de opwarming van de aarde, komen van 13 tot 17 maart 2024 in Frankrijk en in de rest van Europa in actie om onze regeringen en de Europese Commissie te vragen de koers te volgen die door Nederland is ingezet, door eindelijk concrete maatregelen te nemen: het beperken van het aantal vluchten om er zeker van te zijn dat lawaai, luchtvervuiling en CO2-uitstoot afnemen – plus een nachtsluiting voor alle vliegvelden.”

Getekend te Parijs op 12 maart 2024

Paris-CDG
Françoise Brochot (voorzitter Advocnar en lid GARE), Audrey Boehly (woordvoerder Collectif Non au T4), Chantal Beer-Demander (voorzitter UFCNA)

London-Heathrow
Steve Rising Tide (coördinator Stay Grounded United Kingdom), Anna Hughes (directeur Flight Free UK)

Frankfurt-Main
Michael Flörsheimer (lid BBI-Bündnis der Bürgerinitiativen im Rhein-Main-Gebiet)

Madrid-Barajas
Juan Manuel Martínez (woordvoerder Plataforma contra la ampliación de Baraja), Pablo Muñoz Nieto (coördinator campagne duurzame mobiliteit bij Ecologistas en Acción), Enrique Villalobos (voorzitter Federación Regional de Asociaciones Vecinales de Madrid), María Roca (lid adviesraad Asociación Española de Educación Ambiental), Rosa María Prieto Fernández (lid Asociación Vecinal de Mejorada del Campo), Eloy Rodríguez (lid van Plataforma contra el ruido de San Fernando de Henares), Esther Moraga (lid van Asociación Vecinal Parque Henares), Jesús Fernández Guinea (lid van Asociación Vecinal Jarama), Gabriel Reina (lid van Asociación por la Defensa de Belvis)

Schiphol
Alfred Blokhuizen (voorzitter Schipholwatch), Roald Fekken (lid Amsterdam Fossielvrij), Matt Poelmans (lid Omgeving Zonder Vlieghinder), Wouter Looman (bestuurslid Platform Vliegoverlast Amsterdam), Johan Vollenbroek (voorzitter stichting Mobilisation for the Environment)

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 236

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. H van den Berg

    Geweldig. Kan ik straks nergens meer naar toe. Heb familie in Spanje en Afrika wonen. Bedankt voor mijn isolement en het feit dat ik mijn kleinkinderen maar los moet laten.

    1
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Waar leest u dat u niet meer zou mogen vliegen? We roepen op met andere Europese omwonenden om het vliegverkeer te BEPERKEN. Dat is iets anders dan stilleggen. Overigens is Spanje prima met de trein te doen, zo weten wij uit ervaring. Goed voor het echte reisgevoel en niet zo opgepropt als in een vliegtuig.

      12
    • Loslaten? Nee, het tij keren

      Met al het excessieve gevlieg over de hele wereld zullen uw kleinkinderen iets los moeten laten, namelijk de Aarde. Omdat die namelijk voor hun generatie onleefbaar is geworden. Ik denk dat ze blijer zouden zijn met een opa die zich bewust is van wat de mensheid aan het doen is. Zij beseffen dat pas als hun generatie er niets meer aan kan doen. Uw generatie en die twee daaronder moet het tij voor hun gaan keren. En inderdaad, dat begint bij veel minder vliegen, en veel meer treinen. Of varen. U bent namelijk vast met pensioen, tijd zat dus. Uw kleinkinderen hebben de tijd niet meer.

      9
    • Eigen keuze

      Er is niemand die beweert dat u niet meer naar Spanje mag vliegen. Dat kan gewoon nog steeds, maar wel tegen een eerlijke prijs en met minder overlast, dat is dan het doel.

      Overigens is het toch een eigen keuze geweest van uw kinderen om in het buitenland te gaan wonen? En kunt u er ook zelf voor kiezen om bij hen in Spanje te gaan wonen.

      Dus niet zo zielig doen alstublieft, het is uiteindelijk allemaal een gevolg van eigen keuzes maken.

      11
    • Kees

      Deze reactie roept bij mij een aantal gedachten op.
      – Voor reizen binnen europa zijn voldoende alternatieven beschikbaar.
      – Niemand zegt dat er niet meer gevlogen mag worden maar de huidige ticketprijzen weerspiegelen niet de schade die wordt toegebracht aan maatschappij en milieu.
      – Begrijpelijk dat u dit op uzelf betrekt, echter zijn er meer mensen op de wereld.
      – De omwonenden van de grote luchthavens hebben u familie niet gedwongen om ver weg te gaan wonen. Zij hebben zelf deze keuze gemaakt en daarmee de consequenties geaccepteerd.

      1
  2. Tonny

    Hele goede actie door op Europees gebied samen te werken! Samen sterk!
    En laten we die kleine geldverslindende luchthavens die economisch niets brengen zo snel mogelijk sluiten.

    12
  3. Jaap de Groot

    Als dit lukt voorkom je ook dat reizigers vanaf een vliegveld over de grens het vliegtuig nemen. Een zeer goed initiatief!

    13
  4. Wilma

    Goed initiatief!
    Alleen als men zich verenigt kan kan er misschien ooit een beperking komen aan de groei van het vliegverkeer.
    Ook bewoners van omgeving Gouda, Reeuwijk, Nieuwkoop etc. hebben veel last van vliegtuiglawaai.
    We blijven hopen dat men gaat inzien dat het voor mens en milieu noodzakelijk is dat het vliegverkeer teruggedrongen wordt.

    29
  5. Wilfried

    Mooi om te vernemen dat er in Europees verband en op basis van burgerinitiatieven een niet mis te verstane brief richting de overlast gevende- en ziekmakende luchtvaart gaat. Nu hopen op positieve resultaten.

    42
  6. Verenigen

    Fantastisch, hoe meer wij ons verenigen, hoe meer we zullen bereiken. Duidelijke boodschap die niet langer mag en kan worden genegeerd.

    48
  7. Abraham

    Geweldig! Waarschijnlijk een kansloze exercitie na de komende Europese verkiezingen maar desalniettemin een hele goede zet!

    26
  8. Maaike

    Wat een fantastische actie! Dank jullie wel.

    39
  9. Vooruitgang is een luchtvaart met een verantwoordelijke ecologische voetafdruk

    Bedankt dat jullie gezamenlijk en namens ons allen dit inhoudelijk goede stuk naar de Europese beslissers hebben gestuurd.

    De overmatige en vervuilende plofluchtvaart is al veel te lang totaal doorgeslagen. Vooruitgang is niet meer de groei van de luchtvaart, vooruitgang is een luchtvaart met een verantwoordelijke ecologische voetafdruk. Waarbij tegelijkertijd Mensenrechten worden gerespecteerd en bewaakt. Ik hoop dat Europa deze twee zaken serieus oppakt.

    62

Geef een reactie

Translate