Met ‘schone en stille vliegtuigen’ denkt KLM-baas Marjan Rintel binnen de lijntjes van de wet te kunnen kleuren. Maar omwonenden zien daar helemaal niets in. Zonder KLM kan Schiphol halveren en daarmee wél binnen de wettelijke grenzen blijven.
Dit betoogt auteur Reinder Rustema vandaag in Het Parool in een reactie op het gelobby van de sector. Rustema is ondernemer en steunt het nieuwe initiatief stopklm.nl.
“De luchtvaartindustrie kiest de vlucht naar voren en stelt maatregelen voor die het vliegen over de hele linie duurder maken. Daarmee wil de lobby krimp van het vliegverkeer voorkomen. Toch kunnen we in Nederland in één klap veel vluchten en veel vervuiling voorkomen zonder schade. Laat KLM failliet gaan. De overheid kan dat voor elkaar krijgen.
In een ver verleden heeft KLM gekozen voor vliegen met Schiphol als hub. Dat levert een onhoudbaar verdienmodel op nu het verbranden van kerosine problematisch is. Iets anders verbranden is dat evengoed; niets is zo schoon als geen vliegtuig in de lucht.
Exotische bestemmingen zonder vraag
KLM heeft de afgelopen eeuw een netwerk opgebouwd van exotische bestemmingen vanaf Schiphol waarnaar in Nederland te weinig vraag is. Want die grote vliegtuigen moeten elke vlucht vol zitten, anders kan het niet uit. Dus worden passagiers uit andere landen naar Schiphol geharkt met goedkope korte vluchten. Die buitenlandse reizigers creëren door de tussenstop dubbel zoveel overlast. De korte aanvoervluchten zijn ook nog eens extra vervuilend omdat er relatief veel kerosine wordt verbrand.
Vliegmaatschappijen in de grote buurlanden kunnen hun vliegtuigen vullen met passagiers uit eigen land die met de auto of snelle trein naar de luchthaven komen. Maar op KLM-vluchten naar verre bestemmingen zitten weinig tot geen Nederlanders; je bent zelfs honderden euro’s goedkoper uit door naar Duitsland te rijden om daar een KLM-vlucht te nemen, mét overstap op Schiphol.
Dat netwerk is dus vooral voor KLM zelf belangrijk. Als het de opgebouwde landingsrechten niet gebruikt, raakt het de ‘slots’ kwijt aan concurrenten. Daarom vlogen er tijdens de pandemie praktisch lege vliegtuigen. Louter om de landingsrechten veilig te stellen.
Zou KLM zonder al die bij elkaar gesprokkelde landingsrechten in de wereld en op Schiphol wel interessant zijn geweest voor Air France? Immers, in deze sector is het verkopen van meer vluchten de voornaamste manier om te groeien. KLM heeft nu de rechten om veel kerosine te verbranden.
Prijs enige verkoopargument
Duurdere tickets voor ‘beter’ vliegen verkopen dan andere maatschappijen, biedt geen uitweg. Ook de rijkste klanten kiezen liever voor vaker vliegen dan voor duurder. KLM moet de kosten laag houden en wil daarom dat Schiphol de toch al lage havengelden niet verhoogt. Heel vroeg omwonenden wakker vliegen moet daarom ook. Elk toestel wordt daarmee profijtelijker.
Daarnaast weet KLM klanten te verleiden met een loyaliteitsprogramma dat trouwe klanten extra laat vliegen. Als de baas je vliegreisjes betaalt, krijg je privéreisjes cadeau! Zonder dat de belastingdienst het ziet als inkomen uit arbeid, dat is prima geregeld. Niet verbazend dat dit Flying Blue-programma met miljoenen leden voor miljarden euro’s op de balans staat. Dat is de kip met veelvliegers als gouden eieren.
Als de gemeente als activistisch aandeelhouder van Schiphol nou eens zorgt dat de overstappers en de veelvliegers verdwijnen, dan kan Schiphol terug naar een middelgrote luchthaven met 250.000 vluchten per jaar. Recent gepubliceerd onderzoek maakt duidelijk dat we beter af zijn zonder de overstappers van KLM.
Alles blijft bereikbaar
Alle belangrijke economische centra in de wereld zijn dan nog steeds goed bereikbaar voor Nederlanders en Amsterdam blijft evengoed een magneet voor bezoekers van over de hele wereld. Ze vliegen dan alleen met andere maatschappijen.
De EU en de VS hebben dan niets te klagen als de KLM-slots door een faillissement verdwijnen, dat is geen krimp maar marktwerking. Zonder KLM op schoot bij de minister is het plots wel mogelijk om keiharde milieueisen te stellen aan buitenlandse maatschappijen die op Schiphol vliegen. Schiphol moet de weggevallen slots dan wel innemen om te krimpen.
Ook al zou KLM het willen, het bedrijf kan onmogelijk de omwonenden en het milieu dienen. Een paar decibel minder herrie per vliegtuig helpt helemaal niks, want omwonenden worden er evengoed ziek en wakker van en er wordt evengoed kerosine verbrand. Minder vluchten helpt wel heel goed.
Woningbouw mogelijk
En als er tienduizenden KLM’ers op de arbeidsmarkt komen dan zijn ze daar zeer welkom. Ook kunnen er dan weer woningen bijkomen in de regio en verbeteren de gezondheid en de leerprestaties van heel veel omwonenden direct.
Om te beginnen kan de gemeente ervoor zorgen dat ze zelf KLM boycot zodat werknemers niet sparen via Flying Blue. Dat zal vooral het college en de beleidsambtenaren treffen, maar het kost niets, is makkelijk uit te voeren en is van grote symbolische waarde. En laat het UWV alvast een scenario voorbereiden voor een vloedgolf van welkome KLM-werknemers op de regionale arbeidsmarkt.”
W Lieverst
Volgens Harbers is Schiphol het enige vliegveld waar men wil dat vliegtuigen middels Balanced Approache gaan landen. Dus weer zo’n uitzondering voor dat malle Nederland.
dick
https://nos.nl/artikel/2506317-schiphol-moet-werknemers-beter-beschermen-tegen-kankerverwekkende-uitstoot
hoe zit het met mensen die onder de uitvliegroutes wonen ?
Gerrit
Elk zichzelf respecterend land meent zo nodig zijn eigen nationale luchtvaartmaatschappij te moeten hebben. In Nederland is dat de KLM. Omdat heel veel landen dit willen is er een structureel overaanbod ontstaan. Te veel stoelen voor te weinig passagiers. Daardoor zijn de winstmarges voor veel nationale luchtvaartmaatschappijen flinterdun. KLM is al sinds zijn ontstaan gesteund door de overheid. Een bodemloze put. Met de corona crises was de KLM een van de eersten die (weer) z’n hand ophield. Meer dan een miljard euro kreeg zij van de overheid. De VVD is de partij die de KLM een warm hart toedraagt en tegelijkertijd marktwerking hoog in het vaandel heeft staan. Wees nu eens consequent VVD. Stop met subsidiëring van de KLM. Dat zal de KLM niet overleven. Is dat erg? Neen. Zoals auteur Rustema illustreert zal Schiphol halveren als de KLM verdwijnt. Geen buitenlandse passagiers meer die Schiphol gebruiken als overstapplaats naar een andere bestemming, de bekende hubfunctie. Een zegen voor de omwonenden vanwege minder geluidshinder, goed voor het milieu, meer ruimte voor woningbouw, meer aanbod op de overspannen arbeidsmarkt vanwege overtollig personeel en het scheelt belastinggeld. Zo eenvoudig kan het zijn. Stop overheidsinmenging door subsidiëring van de KLM en laat de markt zijn werk doen. Kom VVD, wees eens consequent liberaal.
rrustema
De landen die hun ‘nationale trots’ op hebben gegeven is het volgens mij niet slecht vergaan daardoor. Ik denk aan de Société Anonyme Belge d’Exploitation de la Navigation Aérienne (1923-2001). Swissair Schweizerische Luftverkehr AG (1931-2001). Olympic Airways (1946-2009). Alitalia — Società Aerea Italiana S.p.A. (1946-2021).
En als ik zo het lijstje doorwerk op Wikipedia is het slecht gesteld met veel maatschappijen. Overheden willen per se hun nationale luchtvaartmaatschappij overeind houden dankzij een infuus. Portugal, Spanje, Skandinavië, er wordt eindeloos belastinggeld in gestopt. De EU zou dààr eens een stokje voor moeten steken.
Chris
Praten, praten en nog meer praten. Ik zeg DOEN!
Op je vrije dag met je protestbord naar de Schiphol Plaza en net zo lang rond lopen tot je weggestuurd wordt. Liefst met meerderen zodat t voor de marechaussee moeilijker wordt. En neem t nummer van advocaat Willem Jebbink mee
0655791837
JH
Ja, we hoeven hier niet het luchtverkeer te krimpen. Laten we maar toestaan geluidsoverlast te veroorzaken en milieu te vervuilen. Laat de omwonende van Schiphol maar lekker kanker krijgen en hart- en vaatziekte van die milleuvervuilende vliegtuigen. Het interesseerd je kennelijk niet dat de vliegtuigen op een hoogte van 400 – 600 meter over je huis vliegen met 85 decibel of meer. Haal die eurotekens eens van je ogen en doe eens je ogen open, misschien krijg je dan eens empathie voor de mensheid. Werknemers op Schiphol worden allemaal letterlijk doodziek van hun werk en daar wordt ook geen rekening mee gehouden. Ga met je verhaal eens zorgen voor een schooner en stiller vliegen, maar eerst schooner en 50 decibel stiller en dan kijken of er meer gevlogen kan worden. Niet zeggen dat de vliegtuigen stiller en schooner worden, want dat is een grote leugen en daar is KLM, Schiphol en LVNL heeeel goed in.
Winny lieverst
De klimaatverandering met als gevolg de vele stormen is eigenlijk wel goed voor de luchtvaart. De atmosfeer waait een beetje schoon en vliegtuigen kunnen moeilijk dalen en opstijgen. Iets van eigen schuld, dikke bult.
W Lieverst
Wat was de lucht mooi blauw tijdens de corona pandemie?
Geen recht van bestaan
De lijnbussen van (-K)LM hebben geen enkel recht van bestaan.
In Europa vliegen ze dezelfde routes als andere maatschappijen. Leeg, half leeg, ongevraagd, ongewenst en onnodig.
Kijk op zondagavond eens naar de file van toestellen uit Oostenrijk.
Bovendien een malafide organisatie, Martinair personeel wordt achtergesteld, hopelijk gaan ze staken zodat we eindelijk gewoon kunnen slapen zonder de terreur van herrie en een schuddend huis.
W Lieverst
Er is een mobiliteitsdebat gaande in de Tweede Kamer, waarin duidelijk wordt hoe de nieuwe Kamerleden over de luchtvaart denken.
Dit belooft niet veel goeds, helaas!
Ik zie kansen in plaats van een probleem
Precies dat! Even inventariseren hoor….:
– piloten…hmm daar heb ik geen medelijden mee, sorry. Bovendien beschikken die in de meeste gevallen over genoeg geld en vriendjes om zelfzelf te redden.
– stewards/stewardessen… die lijken me perfect in te kunnen stromen in de zorg of ander dienstverlenend beroep waar een schreeuwend tekort aan is.
– bagageafhandelaars en dergelijke….kunnen zo terecht in de logistiek of ander handwerkgerichte tak, waarvoor nu al die arbeidsimmigranten voor naar nederland gehaald worden.
-beveiligers…. nouja dat behoeft ook geen uitleg, bij de politie, ns etc etc zijn ook genoeg gaten te vullen.
Kortom, naast een zegen voor de buren van schiphol, de natuur, en de talloze andere voordelen van een failliet klm, is het vrijkomen van een aantal arbeidskrachten nog een extra bonus!
Musje
NB Bovenstaande was een reactie op W. Lievers iets verder naar onder, die inhaakte op het banenverlies bij een failliet KLM. De reactie is nu als “los” geplaatst zie ik, waardoor het misschien wat onduidelijk overkomt 😀
W Lieverst
De Staat moet gewoon de 9 % AFA verkopen en het geld hiervan eens goed investeren, bijvoorbeeld in dijken.
Airfrance KLM is per slot van rekening geen Nederlands bedrijf.
Over de rug van de Nederlandse poot de winsten maken en deze benutten in Parijs.
Wij de lasten en Parijs de lusten.
Laat de markt zijn werk maar doen en na Parijs de zondvloed.
rrustema
Beetje technisch, maar ik geloof dat er later dit jaar door bepaalde regels op de Parijse beurs een extra aandelen uitgifte nodig is voor AFKLM. Voor die tijd moet de Nederlandse Staat dan haar aandelen verkopen anders financiert ze door het laten verwateren van haar aandelen mee aan de opbrengst van die uitgifte.
Wie weet hoe het precies zit, vul mij vooral aan. Wat waren die Franse regels ook alweer, welke deadline zit eraan verbonden, hoeveel aandelen heeft de Nederlandse Staat nu, hoeveel zouden die vandaag waard zijn? En hoeveel hebben de belastingbetalers al op die doldrieste plotse aankoop verloren?
Dirk
Klm is vreselijk…
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/nieuw-klm-hoofdkantoor-blue-base-over-vijf-jaar-een-feit-0
Bedankt gemeente Amstelveen voor alle jaren onvoorwaardelijke steun , dank VVD …. Maar we vertrekken uit Amstelveen!! Bedankt voor alle jaren ….. wat een graf bedrijf …
Laurens
Nou ja, op zich komt er door het vertrek van KLM een flinke lap grond vrij waar vervolgens (studenten?)woningen op kunnen worden gebouwd. Dus het is niet alléén maar slecht voor Amstelveen 🙂
rrustema
Ik kreeg nog een goeie aanvulling. De VS kunnen na een failliet van KLM ook slots geweigerd worden door Schiphol want er is dan geen Nederlandse luchtvaart meer die terug gepakt kan worden.
En het spreekt voor zich dat er bij een failliet de EU niet over een balanced approach hoeft te hebben. De overgebleven luchtvaartmaatschappijen zullen zich verheugen. Meer passagiers voor hen.
Anneke Wouters-Veenstra
Als dat gebeurd zijn er duizenden mensen werkloos !
Dick
Te verwaarlozen…. Net zoals de overlast van duizenden mensen …. Dat maakt nu ook niets uit ….. dat is allemaal berekend … dus doorlopen mensen .. hier valt niets te zien .
Zoals de breed gedragen opmerking ‘ dan ga je maar ergens anders wonen , of dan had je er maar niet gaan wonen, .. dan ga je maar ergens anders werken , en dan had je er maar niet moeten gaan werken .
W Lieverst
Die lawaaibakken komen mij gewoon achterna. Geboren onder 100.000 vluchten, ‘ s nachts klapperende dakpannen op het dak. Er nu gaat het weer gebeuren en als het tegenzit nog lager vliegende helikopters erbij. Ik hoop dat Tennet de hoogspanningsmasten van de KV 380 300 meter hoog maakt.
W Lieverst
Er zijn ruim 300.000 vacatures. Dus wat is het probleem?
Wilfried
Wat kan je liever hebben, wat kan je liever willen: een paar duizend mensen die dagelijks er aan meewerken de toekomst onmogelijk te maken voor onze (klein)kinderen vanwege de astronomische hoeveelheden CO2 die ongestraft de atmosfeer in worden gejaagd plus een onmogelijke leefomgeving in stand houden voor honderdduizenden omwonenden. Of kiezen voor het verstandige en de vrijgekomen KLM-mensen inzetten voor groene banen waar de maatschappij om schreeuwt en smeekt. Zegt u het maar.
Mario
Er zijn genoeg bedrijven die te weinig personeel hebben.
Dream on!