Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Het besef dat je in een sterk vervuild gebied woont, is moeilijk’

Margriet

Margriet vlucht binnenkort uit haar eigen huis vanwege de vervuiling door Schiphol (foto: Yolande Schuur)

(leestijd ongeveer 4 minuten)
4.7
(183)

“Ik doe mijn best om het milieu te ontzien, maar hoe kun je gemotiveerd blijven als het ene na het andere vliegtuig over je dak raast”, vraagt Margriet uit Kudelstaart zich af. Na zestien jaar meldingen doorgeven aan het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) verhuist zij binnenkort met haar man naar stillere oorden.

Deel op XDeel op Linkedin

“Als ik mijn was buiten te drogen hang, omdat ik voor het milieu geen droger gebruik, en snel weer naar binnen moet vanwege de vliegoverlast, dan vraag ik mezelf echt af: waar doe ik het voor? We eten biologisch, ik koop weinig, onze kleine auto verruilen we binnenkort voor een elektrische. En steeds denk ik: alles wat ik doe wordt direct teniet gedaan.

Het maakt me moedeloos en geïrriteerd, want wat heeft het voor zin zolang de vervuiling door vliegtuigen op deze manier doorgaat? Eigenlijk vind ik dat op dit moment het ergste, de vervuiling. Er zijn al zo veel onderzoeken geweest die hebben aangetoond hoeveel luchtwegproblemen door vliegverkeer worden veroorzaakt.

Het besef dat je in een sterk vervuild gebied woont, dat vind ik moeilijk. Het is allang bekend dat de luchtkwaliteit hier slecht is, maar er wordt niks aan gedaan, terwijl duizenden volwassenen en kinderen ernstige luchtwegproblemen hebben.

Het is eigenlijk absurd
Toen we hier in 1985 kwamen wonen was Schiphol er natuurlijk ook al, maar iedereen weet dat de luchtvaart sindsdien enorm is gegroeid. We hadden toen suskasten laten installeren, speciaal voor woningventilatie in lawaaiige omgevingen. Fijn, dacht ik eerst, maar later zag ik in dat het eigenlijk absurd is. Je moet je ventilatieroosters toch gewoon open kunnen laten staan?

De vliegoverlast heeft op veel manieren impact op mijn leven. Bij windstil weer ruik ik altijd kerosine. Is het mooi weer, dan zijn zowel de Zwanenburgbaan als de Aalsmeerbaan in gebruik en kunnen we niet buiten zitten, want er is geen gesprek te voeren. Dat irriteert me, dat ik met mooi weer binnen moet blijven en alle ramen en deuren dicht moeten vanwege de herrie.

Binnen zijn de televisie en radio op normale geluidssterkte niet te verstaan. Ik doe dan vaak een melding op vliegherrie.nl of ik bel BAS, dat trouwens heel vaak onbereikbaar is. Maar vaak heb ik daar ook geen zin, ik heb het al zo vaak gedaan en het levert niks op.

Slapen tussen 1 en 7 uur
Vroeg naar bed gaan kan niet, want vooral in de avond komen er heel veel vrachtvliegtuigen heel laag over. Dat zijn meestal verouderde vliegtuigen die echt heel veel lawaai maken. Dan moet ik wachten tot het voorbij is, zo tussen twaalf en een uur ‘s nachts. En voor zeven uur begint het weer van voren af aan. Als er veel wind staat gaat de herrie echt de hele dag door, omdat ze andere banen dan niet kunnen gebruiken.

Kudelstaart ligt op vijfenhalve kilometer afstand van de Aalsmeerbaan (illustratie: Google Maps)

Mijn man en ik hebben allebei een tuinbouwopleiding gedaan en houden enorm van de natuur. We hebben oog voor bloemen en planten en zien hoeveel er verdwijnt. Veel mensen beseffen niet hoe mooi en belangrijk de natuur is, dat alles met elkaar verbonden is. Ik wandel ook heel veel. Bijvoorbeeld bij het Geerpad, hier vlakbij. Dat is een prachtig Natura 2000 moerasgebied van Staatsbosbeheer. Het stikt daar van de vogels, maar je hoort ze niet. Je hoort alleen maar vliegtuigen. Vreselijk.

Gesprekken met vriendinnen moet ik onderbreken. In het Amsterdamse Bos kom ik nooit, daar kun je echt geen gesprek voeren. Er is daar na elk vliegtuig een hele rare draaiwind tussen de bomen door, heel gek, dat heb ik nooit ergens anders gevoeld.

‘Het is ons brood’
Op een vriendin na die ook meldingen doet, is bijna niemand in mijn omgeving met vliegoverlast bezig. Als ik er iets over zeg, krijg ik vaak de reactie: hou erover op, het is ons brood. Ze werken bijvoorbeeld op de veiling. Maar het is toch krankzinnig dat we zoveel spullen de hele wereld over blijven sturen? Waarom altijd maar groei, groei, groei? Bijna niemand stelt deze vragen.

Ik ken veel mensen die met hun privé-vliegtuig even gaan lunchen in Zuid-Frankrijk. Het zal mijn tijd wel duren, denken ze, net als wij zeventigplussers. Onbegrijpelijk vind ik dat. Ik ben niet tegen vliegen, maar nu is het echt veel te veel. Ik mag van mezelf een keer per jaar vliegen. Dat betekent dat ik familie in Griekenland en Australië veel minder vaak zie dan vroeger. Dat is een keuze. Op citytrip gaan we met de trein of de auto.

Weg met de hub
Het is zo duidelijk wat er moet gebeuren: de hub moet verdwijnen, kerosine worden belast, de prijzen van tickets omhoog en die van treintickets omlaag. Maar terwijl mensen ziek en depressief worden gaat de overheid door met sjoemelen, de cijfers worden zo verdraaid dat er op papier altijd minder overlast is. Terwijl de werkelijkheid anders is.

Je kunt de vliegtuigen hier bijna aanraken, en tegelijkertijd worden hier huizen gebouwd vlakbij de landingsbaan. Ik begrijp gewoon niet dat dat allemaal maar kan en mag.”

Het persoonlijke verhaal van Margriet is het derde in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 183

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. aneia.politieke.partij.van.de.toekomst

    ERG HE. ALS JE OP ALLERLEI MANIEREN JE BEST DOET OM DE WERELD BETER ACHTER TE LATEN VOOR DE VOLGENDE GENERATIES EN DAN ERVAART JE ELKE MINUUT DAT JOU INSPANNINGEN DOOR ELK OVERVLIEGEND VLIEGTUIG MET EEN FACTOR VAN MEERDERE DUIZENDEN KEREN TE NIET WORDT GEDAAN. dAG IN DAG UIT ELKE MINUUT VAN DE DAG. dAN MOET JE HALBERS EN RUTTE OP EEN DAG TOCH VRESELIJK VERVLOEKEN.

    3
  2. Louis

    Herkenbaar. Ook wij hebben het na 18 jaar voor gezien gehouden en zijn vertrokken naar een rustiger regio. Dat is natuurlijk ook een soort opgeven, omdat de mensen die zich actief verzetten tegen de Schiphollobby daarmee schaars worden. Maar op een bepaald moment is genoeg ook echt genoeg en ben je het voortdurend tot niets leidende overleg met Schiphol en overheid spuugzat. Om maar niet te spreken over die 50.000 vliegtuigen per jaar die op 400 meter hoogte over je dak vliegen. Gek genoeg sta ik bij de ORS nog steeds in de boeken als kiesman voor het cluster Zwanenburgbaan. Maar goed, ik heb me natuurlijk ook pas in 2019 afgemeld :-). Dat voorspelt niet veel goeds voor de nieuwe praatgroep MRS. Het blijft gewoon volksverlakkerij allemaal, kan ik na al die jaren persoonlijke ervaring bevestigen. Het enige wat helpt is niet vliegen. Ook niet 1 keertje per jaar. Practice what you preach.

    13
  3. rrustema

    Als iedereen die last heeft verhuist. Als iedereen die er blijft wonen het lawaai hoort als kassa-gerinkel en het als positief beleeft. Dan krijg je een andere samenstelling van de gemeenteraden. De omliggende gemeenten zullen dan zelf geen weerstand meer bieden en meer kassa-gerinkel willen.

    Dat is denk ik wel lastig.

    6
    • Josje

      Ik zie ook gebeuren dat al die woningen die worden achterlaten door mensen die het niet meer trekken worden gevuld door mensen die nauwelijks keus hebben op de woningmarkt en snel een huis nodig hebben. En mocht er grootschalige leegstand ontstaan (wie wil er nog wonen in die kapotgeterroriseerde woningen waar de verschrikkelijkste meldingen op Vliegherrie.nl vandaan komen), dan ziet onze regering misschien wel iets in een lawaai-premie voor kopers en lawaai-korting voor sociale huurders onder de herriegoten. Ik zie ze er wel voor aan.

      8
  4. Haes

    De overheid neemt haar burgers niet serieus, zoveel is wel duidelijk rond schiphol. Allang.
    Nou, dat werkt wederzijds hoor. Mensen haken af. Ik zie het om mij heen.
    En zo glijdt de samenleving af. Steeds meer. “Gaaf” hoor rutte!

    11
  5. Jonathan de B

    Ik leef erg met je mee, ervaar zelf precies dezelfde overlast, maar wordt toch ook wel een beetje misselijk als je zegt dat je jezelf een vliegvakantie per jaar gunt. Je doet dus zelf toch ook weer mee met de overlast. Ook jouw vliegtuig houdt mensen uit hun slaap of uit hun tuin. Als alle 18 miljoen Nederlanders eenmaal per jaar gaan vliegen (dat zijn dan twee vluchten, een heen en een terug, gemiddeld 300 passagiers per vliegtuig) zijn toch 120.000 per jaar ( ca 330 per dag, ca 18 per uur, gemiddeld om de 3 minuten een vliegtuig tussen 6 en 24 uur) dat zijn veel vluchten te veel. Veel beter dan de 500.000 die nu toegestaan worden, maar nog steeds te veel.
    De enige manier om Schiphol klein te krijgen is gewoon helemaal NIET meer vliegen. We kunnen zonder vliegtuigen echt een gelukkig leven hebben. Omwonenden zelfs een gelukkiger leven.
    Als vliegtuigen voor de werkelijke kosten beprijsd zouden worden, dan zou niemand meer op vliegvakantie kunnen en willen gaan. Het kost te veel milieu, teveel natuur, te veel menselijk geluk, te veel stress van omwonenden die ziek worden, te veel gezondheid door giftige uitstoot.
    Het kan gewoon echt niet meer.

    27
    • Thomas Stokhof

      Eens. Die zinsnede van één keer per jaar vliegen viel mij ook op.
      Niet meer vliegen is dé oplossing. Zit nu in Oostenrijk lekker met wandel wintersport.
      Mer de dagtrein héél goed te doen maar kost wel meer dan met Transavia naar Salzburg 🤨😢

      11
    • Josje

      Ik begrijp dat niet iedereen het kan billijken dat wie klaagt over lawaai van vliegtuigen zelf eens per jaar vliegt. Zelf kijk ik daar wat anders naar. Als je familie in het buitenland hebt is dat iets dat zwaar meeweegt in dit soort keuzes. Voor de geïnterviewde dame betekent 1 x per jaar een mindering, het is een bewuste keuze en dat vind ik toe te juichen. Verder vind ik dat je mensen die het vliegtuig nemen niet persoonlijk kunt aanrekenen dat er veel te laag en dus met veel te veel herrie wordt gevlogen. Dat is beleid van LVN en gevolg van politieke keuzes om zoveel mogelijk vluchten binnen te harken. Wel mag iedereen zich realiseren dat je met nachtvluchten anderen uit hun slaap houdt.
      Maar uiteindelijk moet de politiek duidelijke kaders stellen aan wat er aan luchtvaart nodig is en mogelijk is binnen de fysieke ruimte van dit land, de belasting van de omgeving en de planeet. Vliegen moet serieus beprijsd worden en het aantal vluchten moet drastisch worden verminderd. Afschaffing van die perverse hub. Ophouden met de valse retoriek over internationale verbondenheid. Dan is het afgelopen met vliegen als consumptieartikel voor een weekendje naar Barcelona. Mensen die een keer een reis naar Amerika willen maken of af en toe hun familielid in Zweden of Australië willen bezoeken houden gewoon de mogelijkheid, al moeten ze er wat langer voor sparen.

      12
  6. Bianca

    Echt…..niet normaal dit…..ik denk dat de ene wel veel gevoeliger voor geluid is dan de ander. Ik hoor hier ook vaak zware bromtonen wat echt niét tussen mijn oren zit, maar mijn partner hoort het helemaal niet. Ik word er helemaal gek van! Het gaat door mijn hele lijf heen. Ik vermoed de zendmast iets verderop.
    Dus ik begrijp aan de andere kant ook wel weer dat sommige kunnen zeggen waar je toch over loopt te zeuren. Ik behoor zelf ook tot de groep “zeurders”, want zelfs midden in de nacht als ze op grote hoogte vliegen, kan ik wakker worden van het zware gebrom van voornamelijk overvliegers.

    16
  7. f

    Ik moet even ontluchten.Beste Minister.
    Ik hoop , dat U niet ziek wordt van al die uitstoot en lawaai, dat U geen kanker krijgt , die vele medewerkers wel krijgen en daardoor niet aan hun pensioen komen.
    Ook dat U geen rugklachten krijgt van al het zware werk, dat U moet verrichten. Want het spel dat u speelt moet zwaar op U drukken.
    Al die tegenwerking steeds maar weer, lastig.
    Steeds maar weer slimme verhaaltjes te moeten verzinnen om de zaak rond te krijgen . Gelukkig kunt U wel slimme dure advocaten betalen op kosten van de bevolking, dat levert so wie so een voorsprong op en ze weten altijd weer de zaak te vertragen zodat U de luchtvaart op hun wenken kan blijven bedienen.Dat helpt in ieder geval.
    U heeft inmiddels door dat Ik dit persoonlijk aan U richt , omdat ik denk dat U een aardig mens bent en misschien er toch nog ergens een gaatje zit waardoor het werkelijke belang voor wat er op het moment echt aan de gang is op dit aardbolletje bij U kan doordringen.
    De luchtvaart is slechts een wieltje in het grote geheel, maar wel geen onbelangrijke en U kunt daar iets in betekenen voor de toekomst van Uw kinderen /kleinkinderen?, in ieder geval kinderen.
    Ik heb overigens een voorstel dat Bij al die klagers wellicht wel eens in goede aarde zou kunnen vallen.
    Een voorstel waardoor U in een klap geloofwaardiger zou worden voor al die mensen , lastige commissies en organisaties die zo tegen Schiphol zijn en met inmiddels ook met rechtsgangen , demonstraties enzovoorts dreigen.
    Koop een huis in de rook van Schiphol en laat deze lastige lui weten, dat U nergens last van heeft.!
    En dat al die stemmerij nergens op slaat en dat die Hub funktie wel goed is en dat U geen last van het geluid heeft en in ieder geval geen kanker en al die flauwe kul over die uitstoot en giftige troep die in het grondwatewr aan. het zakken is.
    En dat die Explane App ook nergens op slaat en fake news is.
    Dat zou voor mij ook wel een grote geruststelling zijn, want ik gebruik dat appje al een tijdje en kwam tot ontstellende ontdekkingen.
    Ik laat hier een screenshotje van achter, zodat U ook op de hoogte bent van dit toch wel schokkende fake nieuws.
    Wat wel heel vervelend is, zijnn de gegeven over frequentie en hoogtes van overviegen ook in Amsterdam, dat kan helaas niet fake zijn en is lastig m.b.t. Uw plannen om de frequentie te gaan verhogen enzo…
    Ik zou daar zeker een aantal slimme advocaten op zetten.De Zuidas heeft er nog wel een paar.
    Nou ja, U heeft inmiddels ook wel door, dat ik niet in ben voor ambtelijke taal want ik wil niet vaag over komen.
    Ik wens U veel succes met al die moeilijke taken, het is er , in het huidige tijdsgewricht, waar zelf schrijvers met de dood bedreigd worden , bepaald niet makkelijker op geworden.
    Wat wel helpt is eerlijkheid, zodra een politicus dat is, wordt hij/zij op handen gedragen door het volk.
    Wie weet is dat wel een waardevolle laatste tip.
    ik lever dit anoniem in, want ook ik voel me de laatste tijd bedreigd.

    Leve de Democratie.

    P.S. Dat er boven de 900 meter niet gemeten wordt, is trouwens wel een hele slimme.
    Was die van U zelf?

    1
  8. fons

    Ik zeg:”teken!”
    En doneer!
    “Laat de minister weten wat u vindt van deze regeling door gebruik te maken van de link op de pagina van de overheid, onder de kop ‘Experimenteerregeling Schiphol’. https://www.internetconsultatie.nl/experimenteerregeling_schiphol/b1

    En door op deze pagina naar onder te scrollen en te klikken op: ‘reageren op deze consultatie’.
    U kunt tot en met 23 februari aanstaande reageren.

  9. Kijk naar de toekomst

    SLACHTOFFERS VAN LAKSE STRUISVOGELPOLITIEK TELLEN NIET MEE

    “Maximale urbanisatie en exploitatie: men laat het gebeuren”

    De fractie voorzitter van D66 in de Provincie ZH pleit voor een pad dat leidt tot sluiting van RTH Airport per 2040. Daarom zou in de Cie. luchtvaart van I&W door D66 beantwoord moeten worden of Schiphol op dat pad in voldoende mate mee krimpt of dat – via het Project luchtruimherziening en Next-Gen technologie – alle kaarten daar op blijvende groei worden gezet?

    Een belangrijke reden waarom dit nog niet gebeurt:

    Vanwege hun rol in de crises rond woningbouw, stikstof en energie hebben de Provincies en gemeenten binnen het Schipholdossier wel degelijk invloed, zij het dat een heel circus van BRS en ORS/MRS organen tussen deze overheidslagen en de genoemde Commissie is opgetrokken.
    De BRS bundeling van 4 Provincies en 56 gemeenten leidde zelfs tot een NOVEX Regio Schiphol, die weer een tussenstap vormt in de door de sector nagestreefde “Holland Metropool”: maximale urbanisatie en exploitatie van uiteindelijk de gehele Rijndelta via een infrasysteem met Schiphol en satellieten als kern en machtsfactor.

    Een “blauwdruk” die regelrecht in strijd is met de uitgangspunten van de Omgevingswet. Deze is dan ook al voor de zesde keer uitgesteld!

    Al met al is sprake van een misplaatst taboe rond netwerkdwang en machtsmisbruik door de luchtvaartsector uitmondend in struisvogelpolitiek ofwel:

    “Men laat het gebeuren”.

    19
    • Jonas

      Tja, D66 beleid met de mond vliegbeperkende politiek, maar in raden, staten en tweede kamer steunen ze altijd op een of andere manier de groei van de luchtvaart. Ik stem niet meer op ze. Krijg er toch een VVD light gevoel van.

      2
  10. N van Rooij

    Het vliegverkeer gaat ook over de Nieuwkoopse Plassen en nu zegt de Provincie dat een deel van de boeren weg moet, terwijl het aantal koeien daar hetzelfde is als 50 jaar geleden, vanwege stikstof.
    Schiphol is inmiddels verviervoudigd en kan blijven groeien .
    Wie houdt wie voor de gek.

    2
  11. Rob

    Zo herkenbaar verhaal.
    Nooit een normale nachtrust
    Nooit is lekker in je tuin kunnen zitten
    Nooit lekker tuinieren
    Altijd zorgen over de k stoffen die wij en onze kids inademen
    De overheid die de luchtvaart heilig verklaart
    Liegende I&W en liegende ministers
    Voorgelogen worden door je eigen overheid
    Elke keer weer berichten die hoop geven maar nooit tot werkelijkheid komen
    Een hubfunctie in de veel te drukke randstad ???
    Bas die geen enkele functie heeft maar slechts schijn zekerheid geeft voor de luchtvaart
    En zo kun je nog wel even doorgaan,, het is echt moedeloos en depressief wat je hier van wordt
    Help omwonenden maar ook de gezondheid van honderd duizenden mensen
    Gooi de hub functie per direct overboord
    Stop met nacht vluchten
    En zorg dat er maximaal 250000 vluchten mogen plaats vinden.
    Dan houden we Nederland en zeker onze regio leefbaar en nog steeds heel goed bereikbaar

    52
    • Rob Van der Wel

      Heel herkenbaar, hier vlakbij de Polderbaan.

      15
    • Bianca

      Inderdaad. Vliegtuig vol = pech. Nu kan het toch ook minder ivm personeelstekort? Ik mag hopen dat het personeelstekort lang aanblijft.
      Het is toch niet normaal dat het woongenot vergalt wordt door mensen die zonodig met het vliegtuig moeten reizen, voor een prikkie! En TUI en Sunweb maar goedkope vakantiereisjes met dure reclame op tv aanbieden…. zouden ze hun staatsschuld al afbetaald hebben?
      Nee, deze sector speelt echt letterlijk een vuil spel!!!

      16
  12. ir. B. van Marlen

    Ik herken het geschetste beeld voor 100%. Ook onze regio is sinds 2003 volledig verziekt en zal als het aan dit kabinet ligt nog veel erger worden gepakt onder het leugenachtige mom van ‘groei met minder hinder’ en ‘de sector zal groei gaan verdienen met nieuwe zuinige en stille vliegtuigen’.

    Hoe kan dit?

    De huidige luchtvaartwet biedt door de huidige veel te hoge geluidsnormen en op basis van geluidsmaten, die veel meer herrie met een iets lagere piekwaarde toelaten (Lden en L night) veel te weinig bescherming voor omwonenden en I&W hiermee kan blijven volhouden dat ‘groei kan met minder hinder’.

    Voeg daarbij het streven naar ‘optimale vaste routes’, hoogfrequent aangevlogen met NextGen (PBN) en men zal ook gaan beweren dat het TOTAAL aantal gehinderden is afgenomen. De mensen onder die nieuwe routes zullen als tweederangsburger driedubbel worden gepakt en hoeven (volgens I&W dan) niet beschermd te worden tegen een continue en gekmakende herriestroom van vliegtuigen, maar ook tegen toenemende emissies van ultrafijn stof en zeer zorgwekkende stoffen.

    Dit alles heb ik qua geluidhinder rekenkundig onderbouwd en er veelvuldig over bericht!

    51
  13. Oscar

    Precies zo ervaren wij het ook. In Kudelstaart zal het vast en zeker een tandje erger zijn dan in Leiden Noord.
    Als onze overheid echt begaan was met het millieu, dan hadden ze toch schiphol wel Aangepakt.

    37
    • Bianca

      Nee joh… overheid, en zeker de VVD, en milieu… da’s lachen!
      Ze maken ruzie om het regeringsvliegtuig, ze gaan naar de klimaatconferentie mét: een hele kudde vliegtuigen, ze willen ons aan de insecten hebben, maar ik zie Rutte echt niet het voorbeeld geven daarvan 🙈…
      VVD is voor het zakenleven, zal nooit de meest vervuilende industriën aanvallen, Schiphol is nummer 2 van de grootste vervuilers van Nederland, hè…

      11
  14. dirk

    #ministerHarbers….. … lees je even mee met je narcistische inslag of zijn dit geen VVD stemmers ?

    31

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate