Met een kort berichtje brengt Schiphol vanmiddag doodleuk naar buiten dat burgers van onder meer Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn nog een maand langer met extra vliegherrie blijven zitten. Het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan loopt uit.
Grote groepen bewoners in de regio kampen al drie maanden lang met extra geluidsoverlast vanwege dit project, waarbij Schiphol de baan van nieuw asfalt voorziet.
De Inspectie Leefomgeving & Transport en de Tweede Kamer hadden eerder al kritiek op de veel te lange duur van dergelijke onderhoudsprojecten, maar zelfs drieënhalve maand blijkt nu voor de luchthaven niet genoeg om de klus te klaren. Er komt een maand extra bij. Anders gezegd: het project – en daarmee de extra overlast – loopt met zo’n 30 procent uit.
Schiphol belooft de extra tijd zoveel mogelijk te beperken, maar alle omwonenden weten wat beloftes van de vliegvelddirectie waard zijn.
Elders veel sneller
Op andere luchthavens kost het vaak veel minder tijd om een asfaltlaag te vervangen, omdat daar dag en nacht wordt doorgewerkt. Schiphol wil niet betalen voor het duurdere avond- en nachtwerk en zit liever voor een dubbeltje op de eerste rang. De zo bespaarde euro’s komen voor rekening van de gezondheid van honderdduizenden omwonenden.
Voor aanvang van de werkzaamheden stelde onder meer de Partij voor de Dieren er al vragen over aan minister Mark Harbers. Kamerlid Lammert van Raan vroeg de minister of er rekening was gehouden met uitloop. Volgens de minister zou alle vertraging zijn opgenomen in de planning. Nu blijkt dat antwoord opnieuw een wassen neus.
Een uitloop van 30 procent op zo’n groot project is geen kleinigheid – het is het zoveelste teken dat het management van Schiphol de problemen niet meer de baas kan. De situatie is één op één te vergelijken met de lange rijen die ook deze zomer weer worden verwacht als gevolg van het al te zuinige uitgavenbeleid. Schiphol wordt slechts financieel aangestuurd en dupeert zo de eigen medewerkers, de reizigers én de omwonenden.
‘Weersomstandigheden’
Schiphol zelf wijt de uitloop aan de slechte weersomstandigheden. Teveel regen en koude zouden het asfalteren in de weg hebben gestaan. Maar iedereen weet dat de afgelopen winter juist bijzonder zacht is geweest. De smoesjes van Schiphol dienen slechts voor de bühne, zoals zo vaak het geval is.
“Schiphol vindt het vervelend…”, bla-bla-t het bericht van directeur Ruud Sondag. Vanaf dag één was duidelijk dat er prima manieren zijn om de overlast voor omwonenden niet te vergroten, door bij voorbeeld de capaciteit van het vliegveld gedurende het onderhoud terug te schroeven. Dat wilde de directie niet – liever zadelde zij omwonenden op met extra vliegherrie.
Het is voor omwonenden niet meer te begrijpen en te verkroppen dat dit falende beleid nergens een halt wordt toegeroepen. Den Haag leest de mededeling van het vliegveld, maar de minister onderneemt geen enkele actie. Het interesseert de minister kennelijk niets dat de tienduizenden kinderen rond Schiphol nog een maand extra met slaaptekort te maken krijgen. Alles voor de overstappers.
Opnieuw vertrouwen geschonden
Juist een bedrijf dat zó onder druk staat van de publieke opinie en het draagvlak zó snel ziet afkalven, zou zich aan de zelf gemaakte afspraken moeten houden. Die afspraken werden de omwonenden al tegen wil en dank opgedrongen, maar nu ze geschonden worden, groeit de weerstand opnieuw. Het vertrouwen gaat niet langer te paard, maar heeft inmiddels de TGV genomen.
Als Schiphol erin slaagt de werkzaamheden af te ronden in de eerste helft van mei, hebben de burgers van Zwanenburg in ieder geval ruim vierenhalve maand kunnen genieten van stilte. Alle andere omwonenden hebben in die periode fors meer overlast ondervonden, vooral ‘s nachts.
Als het asfalt is opgedroogd medio mei, is de Zwanenburgbaan overigens niet direct inzetbaar. Omdat ook gelijktijdig het hoogfrequente NextGen-navigatiesysteem is aangelegd, moet er nog wekenlang worden ingeregeld en gemeten. Pas daarna kan de baan weer volgens de normale afspraken worden ingezet – maar wel met een fors verhoogde capaciteit zodat er nog meer vliegverkeer mogelijk wordt.
Lidy Albers
De geluidsoverlast in Almere Haven is ook heel groot. De aanvliegroute gaat hier tussen een uur of zeven en negen in de ochtend overheen. Om de twee minuten of vaker komt er weer een vliegtuig over.
Fons
In Brussel hebben de Nederlandse Luchtvaartvakbonden een goed gesprek gehad met Directeur-Generaal Henrik Hololei van de Europese Commissie. .Het ging over de krimpplannen van het Kabinet.
Er werd niets medegedeeld wat er inhoudelijk besproken was.
Ook vanuit deze hoek weer lekker bezig dus.
Dat belooft weer wat dat gelobby.
Bron: Luchtvaart nieuws.NL
Thijs
Jammer dat de Dassen het er nog geen uur zouden uithouden met alle gifstoffen die daar in de grond zitten. Ohnee, volgens Harbers is er geen sprake van te veel gif in de grond.
Erik
Is er spraken van uitlopend onderhoud of heeft de stilzwijgende uitbreiding weer meer tijd gekost ?? Net als bijvoorbeeld tijdens het “onderhoud” van de Schiphol Oostbaan, zodanig uitgebreid dat er ook ECHT grote kisten kunnen landen. Uitbreiding weggemoffeld onder de noemer van onderhoud. De opmerking “Vliegveld” zonder V is hier wel heel toepasselijk.
Jos
Bij de planning worden de weekenden en de nacht niet meegenomen. Hier laat Schiphol al de helft van de beschikbare tijd lopen. Deze tijd zou nodig zijn om tegenvallers op te vangen . Dat verhaal blijkt dus niet te kloppen. Vervolgens weer smoezen als, het is aan het einde van de planning en er is te weinig tijd over om in te halen. Bij eerder onderhoud aan de Polderbaan was er echter vertraging aan het begin en dat is ook niet ingehaald. Het komt er gewoon op neer dat de aannemer Heijmans te weinig capaciteit heeft. Of beter gezegd, Schiphol heeft te weinig capaciteit ingehuurd. En dan nog wat loze kreten van Schiphol in het Persbericht.
“Mogelijkheid nachtinzet Aalsmeerbaan wordt niet verlengd”. Wat ze niet zeggen is dat de Buitenvelderbaan juist heel vaak is ingezet tijdens de nacht en dit loopt door.
“We blijven evalueren hoe we onderhoud sneller kunnen uitvoeren”. Alsof Schiphol veel inspanning op dit terrein heeft gedaan. Alle suggesties van Witteveen + Bos zijn terzijde geschoven evenals die van omwonenden die al jaren vragen om het onderhoud te organiseren zoals gedaan wordt op vliegvelden zoals Heathrow.
J Hofman
Zo zie je maar weer. De politiek doet niets, maar die regeert ook met. Dat doet Schiphol. De politiek heeft helemaal niets te zeggen, Schiphol loopt gewoon over de politiek heen. Schiphol en de politiek hebben helemaal geen empathie met de bewoners. Die zijn in hun ogen alleen maar lastig. Geld verdienen dat is het enige wat telt en het milieu zoveel mogelijk vervuilen en de bewoners in een ongezond leefklimaat laten wonen.
Hein van Wersch
Nou zeg, wie steekt dat dijkje rond de Haarlemmermeer nou eindelijk een door. Wacht .. ik heb een beter idee. Saneer dat liegveld! Ruimte zet voor mooie ruime groene woonwijken. Bovendien: Benschop kan heel goed papierprikken …
Rob
Dassen onder een landingsbaan, hoe zou dat zijn? 🙂
gerrit
Onder één landingsbaan? Dassen onder al de zes landingsbanen. Nog beter. Voedsel voor dassen over de omheining gooien van Schiphol. Ze ruiken dat en graven zich er, onder het hek door, naar toe. En dan willen ze zich voortplanten natuurlijk. Burchten graven. Onder de landingsbanen. Verzekerd van een dak boven je hoofd. Schiphol, een hemel op aarde. Voor dassen. Laten we dat er van maken.