Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken

Minister Harbers, begraaf de strijdbijl nu het nog kan

burgers trekken ten strijde

foto: Rohit Verma via Pixabay

4.9
(166)

Het ministerie van Infrastructuur (I&W) voert onder commando van VVD-er Mark Harbers een vuile grondoorlog met burgers die wonen in de verre omtrek van vliegvelden. De mensen worden voor de gek gehouden, geschoffeerd, bedrogen en voorgelogen. 2023 wordt het jaar van het tegenoffensief.

Deel op XDeel op Linkedin

Ruim 180.000 grotendeels schrijnende meldingen van geluidsoverlast. I&W besteedt er nog geen twee regels aan in brieven aan de Tweede Kamer.

Meer dan tweeduizend bezwaren tegen de extra herrie door groot onderhoud op Schiphol. I&W had het allemaal al voorzien en schuift de bezwaren ongegeneerd ter zijde, neemt niet eens de moeite ze tijdig te beantwoorden.

Honderden tonnen illegaal uitgestoten kankerverwekkende stoffen in een straal van tien kilometer rond Schiphol. Ieder jaar weer. I&W laat het willens en wetens voortbestaan en houdt het vliegveld niet aan zelfs maar de geringe verplichting van rapportage.

Zwembaden vol met gif
Duizenden Olympische zwembaden vol met gevaarlijke PFOS-grond. I&W vindt het heel normaal dat het gif in de wijde omtrek wordt gedumpt in nietsvermoedende gemeenten, vaak op steenworpafstand van kinderrijke woonkernen.

Talloze bezwaren tegen een luchtruimherziening die voor nog veel meer overlast en vervuiling gaat zorgen. I&W verplaatst slechts een komma in het ontwerpbesluit en gaat ongehinderd door met de snode plannen.

Een luchtvaartnota die het beleid tot 2050 vastlegt. Minister Harbers promoveert de nota zonder debat in de Tweede Kamer tot staand beleid, ondanks breed gedragen zorgen in het parlement en onder de bevolking.

Afkalvend draagvlak
Afkalvend draagvlak voor de luchtvaartsector. Ondanks peperdure rapporten die de feiten blootleggen, doet I&W niets met de kennis en vaart voort.

Fraude met niet-bestaande stikstofrechten die de luchtvaartsector stiekem inkoopt, terwijl de boerenstand op de achterste poten staat. I&W ziet er geen been in.

Praatclubs als Omgevingsraad, participatietrajecten en voorlichtingsavondjes waarbij burgers het bos in worden gestuurd en jarenlang zijn beziggehouden met nul komma nul resultaat. I&W faciliteert het graag en veelvuldig.

Vliegvelden die niet beschikken over de wettelijk verplichte vergunningen en worden aangelegd zonder de regels te respecteren. I&W maakt het mogelijk.

Een tijdelijke krimp van het vliegverkeer wordt met gejuich ontvangen, maar nog geen halfjaar later blijkt het ‘ministerie tegen de mensen’ een dooie mus te hebben geserveerd.

Geen voeling met de maatschappij
Het zijn zomaar wat voorbeelden van het mismanagement en het gebrek aan maatschappelijke voeling op het ministerie van I&Ŵ. Dat heeft desastreuze gevolgen voor het vertrouwen van de bevolking in de overheid als geheel. Het ministerie heeft er usance van gemaakt burgers te besodemieteren en te kleineren. Luchtvaart über alles.

Maar aan veel leugens en bedrog komt volgend jaar een einde. Na jarenlange voorbereidingen zijn de burgers klaar voor een bloederig tegenoffensief.

2023 wordt het jaar van de rechtszaken, waar burgers opeisen wat hen toekomt. Een schone leefomgeving, zonder overmatige herrie en zonder overbodige risico’s op enge ziektes. Herstel van natuur en biodiversiteit en echte actie tegen gevaarlijke klimaatverandering.

Want het komende jaar slepen we Harbers aan zijn haren naar de rechter. Hij zal zijn juridische dream team ter waarde van 60 miljoen euro belastinggeld hard nodig hebben om de stikstofzaken, de mensenrechtenprocedures en de klimaat-trials van het vege lijf te houden.

Gunstig gesternte
De voortekenen voor de burgers zijn eindelijk gunstig. Bestaande jurisprudentie biedt goede hoop op uitkomsten die goed zijn voor mensen, natuur, milieu en klimaat. Aan middelen om de oorlog met Harbers aan te gaan ontbreekt het niet langer dankzij het afkalvende draagvlak voor nog meer vliegverkeer.

I&W had de loopgravenoorlog kunnen voorkomen als het tot een evenwichtiger afweging van belangen was gekomen. Maar jaren van onheuse bevoordeling van de luchtvaartindustrie heeft geleid tot de strijdbare houding die honderdduizenden omwonenden van vliegvelden nu hebben aangenomen.

Het wordt een grimmige strijd, tegen de faciliteiten van een vieze industrie zonder noemenswaardige toegevoegde waarde aan onze economie. Een industrie die de levens van tienduizenden mensen al jarenlang kapotmaakt en zelf van geen ophouden weet, gesteund door een ministerie dat ziende blind is. Een industrie die verslaafd is aan het geldinfuus van de belastingbetaler.

We zijn er klaar mee
Het is genoeg geweest, we zijn er klaar mee. We pakken de juridische wapens op en zullen Harbers en zijn empathieloze ministerie volgend jaar laten zien wat we waard zijn.

De minister kan daar slechts aan ontkomen door met onmiddellijke ingang de vliegindustrie binnen de grenzen van de wet- en regelgeving te brengen. Gewoon door bestaande wetten te handhaven. Begraaf de strijdbijl en werk met ons in plaats van tegen ons, Harbers.

Aan u beste lezer, vragen we vriendelijk om zo gul mogelijk te doneren aan de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV), aan Mobilisation for the Environment, aan Milieudefensie en aan de handvol nieuwe juridische initiatieven die de komende weken en maanden het levenslicht zullen zien.

Deze organisaties staan aan het front van de juridische oorlog die ons moet bevrijden van de onrechtmatige inbreuk op onze levens, van de dagelijkse verkrachting van onze leefomgeving en van de voortgaande aanslag op onze gezondheid en die van onze kinderen.

Wij van SchipholWatch houden u in 2023 op de hoogte van het verloop van al die veldslagen, zoals u van ons mag verwachten. In het vaste geloof dat het recht uiteindelijk zal zegevieren. Fijne kerstdagen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 166

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Robin Slegers

    ik hoorde op het nieuws dat schiphol een dwangsom krijgt wanneer ze niet voor 1 maart 2023 de nodige informatie geeft ivm ZZS. het bedrag is slechts 5000€
    Hieronder het stuk van omgevingsdienst noordzeekanaal gebied http://www.odnzkg.nl
    Datum: 16-12-2022

    De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft Schiphol een last onder dwangsom opgelegd omdat ze tot nu toe nog geen volledige ZZS-inventarisatie heeft ingediend. Vanaf maart 2021 heeft de OD NZKG diverse waarschuwingsbrieven gestuurd en gesprekken gevoerd. Schiphol heeft alle tijd gehad om hieraan te kunnen voldoen. Daarom is de OD NZKG nu overgegaan tot het opleggen van een dwangsom.

    Schiphol moet vóór 1 maart 2023 de complete (p)ZZS inventarisatierapportage en het Vermijdings- en reductieplan (VRP) hebben ingediend bij de OD NZKG. Mocht dit niet tijdig worden ingediend, dan wordt de last onder dwangsom verbeurd.

    Achtergrond ZZS
    Alle bedrijven met een omgevingsvergunning milieu zijn sinds 2016 verplicht om vijfjaarlijks een ZSS-inventarisatie in te dienen bij de OD NZKG. Doel van deze inventarisatie is inzicht te krijgen in de maatregelen die bedrijven hebben genomen om de uitstoot van ZZS-stoffen te verminderen.

    Lees hier meer over Schiphol en de rol van de OD NZKG

    4
  2. Haes

    Wonderlijke oproep om de “strijdbijl te begraven nu het nog kan”…. wonderlijk als je daarna de lijst leugen en bedrog van de tegenstander ziet…
    Hoe kun je nog geloven dat met de hierachter liggende verrotte, onbetrouwbare mentaliteit nog een konstruktief, betrouwbaar vervolg mogelijk is? De rechtszaak komt er niet voor niks! Ik maak mij zorgen of de rechtszaak wel met de juiste houding wordt ingezet….? Hoezo “strijdbijl begraven”? Om opnieuw geschiphold te worden? Hopelijk is mijn zorg onterecht.

    10
  3. rrustema

    De reacties hier lezend wil ik iedereen toch vragen om nauwkeurig te blijven. Dat is nodig om te kunnen winnen. Dat doe je niet door de hele overheid en heel Den Haag te beschimpen. Er is iets specifiek met dit ministerie gaande. Niet toevallig het vroemvroem-ministerie van de VVD, maar ook met een extra eigenaardigheid.

    Dit ministerie heeft veel ‘doorzettingsmacht’. Alle uitvoerende diensten en externe partijen zijn allemaal dol op extra mobiliteit. Asfalteren en meer vliegen is allemaal vanzelfsprekend, vaak hun raison d’être.

    Dat is een fundamenteel verschil met andere ministeries die stakingen of tegenwerking van leraren, artsen, politie, leger of andere ambtenaren moeten vrezen bij ondoordacht beleid.

    Er is geen voorzichtigheid nodig bij het uitrollen van infrabeleid. Lokale overheden zijn ook onder druk te zetten omdat ze dit ministerie op allerlei andere punten nodig hebben voor infra. Voor artsen of leraren staat er veel minder op het spel als ze collectief besluiten om een nieuw beleidsvoornemen niet of anders uit te voeren; ze worden er niet om ontslagen. Vaak gaat er daarom ook veel overleg aan vooraf in ontelbaar veel gremia: onderwijsbonden, sociale partners, ‘het middenveld’.

    Een gemeente (op collegeniveau) in de omgeving van Schiphol gaat niet makkelijk snoeihard in tegen dit ministerie. De druk zal vast heel subtiel zijn, eerder in de vorm van zelfcensuur uit angst voor. Het ministerie kan immers reageren met “ah, u zet in op krimp van Schiphol? Dan zullen we daar met de lokale N-wegen rekening mee moeten houden in de toekomstplannen in relatie tot de andere gemeenten.” En ze verliezen een verbreding van een lokale N-weg en een buurgemeente krijgt wel een verbrede snelwegafrit ofzo. Waar ze door het electoraat ook op worden afgerekend.

    Eigenlijk is het een heel 19e eeuws ministerie, iets voor een koning Willem I die kanalen graaft en spoorlijnen aanlegt. Maar nu zou het onder het ministerie van Klimaat moeten vallen. Als uitvoering van het klimaatbeleid.

    14
    • Jaques

      Tijd voor een parlementaire enquête en voor gezamenlijk optrekken door de gehinderde gemeenten. Elkaar niet uit elkaar laten spelen. Niet dat slappe geschipper van nu.
      Maar geen VVD stemmen helpt zeker denk ik.

      8
  4. ir. B. van Marlen

    En dan durft zo’n Fruitema van BARIN nog te bveweren, dat de luchtvaart door Harbers sterk wordt benadeeld, omdat ze sinds 2008 al groei hadden verdiend door de inzet van ‘stillere’ vliegtuigen. Wat een grove brutaliteit! Op naar de rechter mensen!

    Blijf standvastig gelijk de Oekraïners!

    23
  5. Jaques

    Helemaal mee eens

    9
  6. Ellen Weers

    JA! En media media media opzoeken! Veel meer mensen moeten de feiten kennen en hun stem laten horen; via stemhokjes maar (vooral) ook via alle (sociale) mediakanalen. Massale protesten zodat we echt niet langer genegeerd kunnen worden!!

    26
  7. Cock Bom

    Kijk naar TATA steel ,jaren giftige uitstoot!
    En wat voor boete : 150.000 euro’s als mens stel je niets voor ,Schiphol is niets anders de grootste aandeelhouder is tenslotte de staat net zoals rijkswaterstaat die samen met Schiphol boeren aan het uitkopen zijn om de vergunningen veilig te stellen .
    De politiek zijn de grootste huichelaars ,grabbelaars,klungel politiek,één woord moordenaars 😡😡

    16
  8. Rob

    Smerige leugenachtige hypocriete ienw lvnl Schiphol. Den Haag. Alles houd elkaar de hand boven het hoofd. Kanker verspreiden over omwonenden , gekmakende herrie, achterstand in slaap voor kinderen en hard werkenden het interesseert ze geen ene sier als het parade paardje maar vooruit kan.
    Misselijk makende en 100.000 mensen ziek makend.

    32
  9. Some pigs are more equal than other pigs

    Ik las een stuk waarin iemand beschreef dat Nederland al jaren geleden beland is in repressief selectief liberalisme: vrijheid verkondigen voor iedereen, maar ondertussen steeds meer vrijheden wegnemen bij bepaalde groepen mensen.

    Bijvoorbeeld vrijheden op gebied van gezondheid en mensenrechten (omwonenden Schiphol), recht op (gezond) wonen (Groningers en huizenzoekers), gelijkheid (uitkopen van alleen boeren en de toeslagenouders), gezonde leefomgeving (omwonenden van Tata) en demonstratie (klimaat demonstranten). De vrijheden worden bij deze groepen willens en wetens en met een bewuste strategie onderdrukt.

    Ik hoop dat Tweede en Eerste Kamerleden die een andere stroming aanhangen eindelijk wakker gaan worden en Nederland anders vorm gaan geven. Het is hard nodig,
    Ook dat de media het breed oppakt. Want ze kunnen zo maar de volgende groep zijn waarvan de vrijheden worden ingeperkt.

    46
  10. Fokko

    Uitstekende opsomming van de stand van zaken en feitelijkheden.

    Van I&W en VVD-bewindslieden hoeven we natuurlijk niks te verwachten. Wat zij kunnen verwachten, is inderdaad een aantal rechtszaken.

    En uiteraard is het noodzakelijk om geen VVD te stemmen. Dat is voor een hoop van ons al een tijd lang duidelijk, maar voor een groot deel van Nederland, waar onverschilligheid of onwetendheid heerst, nog niet.
    Ook op dat vlak valt volgens mij nog een strijdbijl op te pakken!

    49
  11. Hoog tijd

    Kanker wordt/is ziekte nummer 1 door de vliegindustrie.
    Zoals de echtgenoot van een kennis die werkt bij de bloemenveiling Aalsmeer: ook kanker.
    In zijn gezicht. Rood, opgezet, pijnlijk, bloedend.
    Zalf maakt de heftige pijn nog erger. Loopt de hele dag rondjes buiten omdat afkoeling een beetje helpt. Wat een verschrikkelijk toekomstbeeld voor honderduizenden mensen. Kanker, door het hele lichaam mogelijk.
    Willen de hypocriete vliegtoeristen dit echt? Dat wij in de wijde omtrek zo eindigen door hun snoepreisjes?
    Het is inderdaad hoog tijd voor beëindiging van deze misdaden tegen de menselijkheid.
    Heel hoog tijd. Ik heb gedoneerd en ben lid van milieudefensie.
    Prettige kerstdagen.

    36
  12. Joor

    Als ook maar een fractie van wat in jullie artikel waar is zou het ministerie zich al diep moeten schamen. En ik vermoed dat het meer dan een fractie is. Jullie noemden het in een ander artikel ‘schurftenstreken’ maar ik vind ‘misleidend’ de houding van Harbers en het ministerie beter beschrijven. Het is tijd om dat een halt toe te roepen inderdaad, in de rechtzaal én in het stemhokje.

    52
  13. Pepijn

    Chapeau! Wederom een heldere omschrijving van de rechteloze en kritieke situatie waar we toe gedwongen zijn door een zieke industrie ondersteund door een zieke overheid. De oorlog wordt al heel lang tegen ons gevoerd, het is nu de hoogste tijd om (juridisch) terug te slaan. Onze toekomst en die van onze kinderen staan op het spel!

    51

Geef een reactie

Translate