Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Ruim 100 organisaties roepen politiek op tot krimp luchtvaart

Tal van organisaties roepen de politiek op de omvang van de luchtvaart in ons land te heroverwegen.

4.9
(82)

Ruim honderd organisaties hebben vandaag in een gezamenlijke oproep de politiek gevraagd de luchtvaart in ons land te heroverwegen. Tegenover de vaak overdreven economische voordelen staan grote nadelen op het gebied van leefomgeving, natuur, klimaat, staatsfinanciën en volksgezondheid.

Deel op XDeel op Linkedin

Nederland heeft toekomst met krimp van de luchtvaart’

Het is de hoogste tijd dat de Nederlandse politiek het dossier luchtvaart beoordeelt op basis van actuele feiten en niet langer meegaat in het automatisme van groei.

De verkiezingen staan voor de deur en de Tweede Kamer heeft nog geen definitieve plannen geformuleerd voor de Nederlandse luchtvaart tot 2050.

Dit geeft grote onzekerheid voor omwonenden, natuur- en milieuorganisaties en voor de luchtvaartsector zelf.

Groei van de luchtvaart is door de hechte samenwerking van brandstofleveranciers, luchtvaartbedrijven, vliegvelden en onze eigen overheid bijna een gegeven geworden. KLM en Schiphol moeten groeien om te kunnen verduurzamen, zo meldt KLM-topman Pieter Elbers regelmatig in de pers.

Nuchtere blik noodzakelijk
Het is urgent om hier met een nuchtere blik en vanaf enige afstand naar te kijken. Want hoeveel luchtvaart heeft Nederland nodig? Wat is de werkelijke bijdrage van de luchtvaart en wat zijn daarvan de consequenties op leefomgeving, klimaat, natuur en milieu en veiligheid?

Natuurlijk heeft de luchtvaart een rol in de Nederlandse en internationale samenleving. De luchtvaart verbindt ons met de rest van de wereld. Maar diezelfde luchtvaart zorgt ook voor overlast, vervuiling, klimaatproblemen en schade aan de natuur en de volksgezondheid.

De rol van de luchtvaart is aan herziening toe in het kader van een maatschappelijke heroverweging van lusten en lasten.

Vraagtekens
De ondertekenaars van deze brief zetten vraagtekens bij de enorme omvang van de luchtvaart in ons land.

Nederlanders blijken in grote getalen minder te willen gaan vliegen voor het milieu. Volgens het jongste Motivaction-onderzoek is driekwart van de Nederlanders tegen groei, waarvan 49 procent voor krimp is.

Juist in 2020 kwam het kabinet met een luchtvaartnota die vrijwel geheel ten dienste staat van de economische belangen van de luchtvaart. Een nota waarin geen scenario is opgenomen voor krimp van de sector. Een nota waarin wordt voorbijgegaan aan een eerlijke bijdrage aan het Klimaatakkoord van Parijs.

De Luchtruimherziening sluit aan op de Luchtvaartnota en maakt groei van de luchtvaart mogelijk met daarnaast uitbreiding van de militaire luchtvaart in het Noorden en het Waddengebied, nota bene de natuurlijke habitat van talloze vogelsoorten.

Vervuiling en klimaatschade
Ondanks technische ontwikkelingen zorgt het toenemende aantal vluchten voor steeds meer vervuiling en klimaatschade. Terwijl andere bedrijven hun uitstoot gestaag afbouwen, nemen de emissies van de luchtvaart toe.

Volgens de luchtvaartindustrie is groei onvermijdelijk omdat het zo belangrijk zou zijn voor de Nederlandse economie. De sector is goed voor circa een half procent van het bruto nationaal product en 100.000 banen.

Maar voor die relatief kleine bijdrage ondervinden mens, natuur, milieu en klimaat steeds grotere nadelen. De groeiende problemen maken de terugkeer naar het oude ‘normaal’ onmogelijk en onwenselijk.

De scheefgroei wordt nu gefinancierd door alle andere Nederlanders met hun gezondheid, hun leefomgeving, klimaat en milieu. En met hun belastinggeld.

Gehalveerd Schiphol groot genoeg
Zelfs met een Schiphol dat de helft van de omvang van 2019 heeft, is Nederland prima bediend. Iedere Nederlander die met het vliegtuig op vakantie wil, heeft die mogelijkheid bij een kleiner Schiphol.

De grote aantallen transferpassagiers leveren nauwelijks toegevoegde waarde aan de Nederlandse economie – de overstappers zijn alleen nodig om het zwaarbelastende business model van de KLM/Schiphol-tandem te kunnen voortzetten.

Maar de overstappers – op veel intercontinentale vluchten van KLM liefst 75 procent van de passagiers – leggen wél een zware druk op de leefbaarheid, het milieu en het klimaat. De overmaatse luchtvaart zit de woningbouw, de volksgezondheid, de staatsfinanciën, de infrastructuur en de natuur onnodig in de weg.

Daarom roept deze coalitie van meer dan honderd burger-, natuur- en milieuorganisaties en experts de politiek op om de fundamentele voor- en nadelen van de luchtvaart objectief te heroverwegen.

Bewoners Omgeving Schiphol
Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam
Burgertafel Luchtvaart
Extinction Rebellion
Floriande TegenGeluid
Greenpeace
Grootouders voor het Klimaat
Jonge Klimaatbeweging
Landelijk Burgerberaad Luchtvaart (35 aangesloten organisaties)
Milieudefensie
Mobilisation for the Environment
Natuur & Milieu
Natuur & Milieufederaties
Natuurmonumenten
Omgeving Zonder Vlieghinder
Omwonenden Luchthaven Eelde
Platform Vlieghinder Kennemerland
Platform Vliegoverlast Amsterdam
Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder
Reclame Fossielvrij
Saense Onderwonenden Schiphol
SATL-Lelystad (22 aangesloten organisaties)
SchipholWatch
StayGrounded (internationaal, 160 aangesloten organisaties)
Urgenda
Vogelbescherming
Waddenvereniging
Werkgroep Toekomst Luchtvaart

Organisaties die deze oproep aan de politiek alsnog mede willen ondertekenen, kunnen dit kenbaar maken door een mailtje te sturen aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 82

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

Geef een reactie

Translate