Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Ondanks 2200 bezwaren geen wijziging in baanonderhoud Schiphol

747 op de baan

foto: André Muller via Pixabay

4.8
(136)

Maar liefst 2233 mensen en organisaties dienden bezwaar in tegen verruiming van de (nachtelijke) geluidsnormen voor Schiphol tijdens het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan per volgend jaar januari. Minister Mark Harbers doet er niets mee.

Dit blijkt uit een brief die hij vandaag aan het einde van de dag naar de Tweede Kamer stuurde.

“Omwonenden maken zich zorgen over de extra hinder die het baanonderhoud voor met name omwonenden van de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan oplevert. De zorgen zijn begrijpelijk en herkenbaar. Daarom is bij het opstellen van de concept-regeling beperking van de extra overlast nadrukkelijk meegewogen”, aldus Harbers.

Met andere woorden: er verandert niets, bewoners onder de aan- en afvliegroutes van de Aalsmeer- en Buitenveldertbaan moeten het komende halfjaar rekenening houden met veel extra nachtvluchten. Dergelijke vluchten zorgen voor slaapverstoring en zijn daarmee een regelrechte aanslag op de volksgezondheid.

Slechts een “verduidelijking van de regels voor de nachtelijke inzet van banen” en een “aangevulde toelichting” vormen het magere resultaat van het noeste werk van de ruim 2.200 bezwaarmakers. Geheel in lijn met de manier waarop het Ministerie van Infrastructuur (I&W) doorgaans omgaat met burgerparticipatie. Slechts goed voor een groen vinkje op het lijstje van de minister.

Halve waarheid
Harbers stelt dat groot onderhoud vanzelf voortvloeit uit het Luchthavenbesluit, maar daarin zijn slechts zeer sporadisch onderhoudsperioden toegestaan van meerdere maanden achtereen. Op Schiphol is het tegenwoordig schering en inslag om een baan maandenlang te sluiten en de omwonenden met de extra overlast op te zadelen.

Harbers beroept zich op het feit dat het allemaal erg complex is vanwege al die verschillende banen en gaat voorbij aan het feit dat met een tijdelijke krimp de extra overlast juist heel eenvoudig te elimineren is.

Ingenieursbureau Witteveen+Bos hekelde de aanpak door Schiphol van het groot onderhoud. Het vliegveld neemt er veel te veel tijd voor, waardoor omwonenden onnodig lang met extra overlast te maken krijgen.

Harbers belooft nu te gaan “kijken naar het systeem van baanonderhoud”. Daarbij wil hij opnieuw “de omgeving” (dat is ambtenarentaal voor de mensen die wonen in de regio en de extra overlast voor de kiezen krijgen) betrekken bij de besluitvorming. “Schiphol heeft aangegeven hiertoe bereid te zijn”, maar sputtert alweer direct tegen onder het mom van internationale verplichtingen ten aanzien van de veiligheid.

Alles voor de veiligheid
Het is nog maar de vraag of ‘de omgeving’ zoveel zin heeft in weer een ‘participatietraject’ waarbij met de inbreng van burgers met hoge waarschijnlijkheid niets wordt gedaan.

Zo gauw Schiphol het toverwoordje veiligheid uit de hoge hoed tovert, staan alle ambtenaren van I&W immers in het gareel. Ondanks betere alternatieven als tijdelijke inperking van de capaciteit van het vliegveld, waardoor zo’n 200.000 omwonenden in onder meer Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn niet met extra nachtelijke vliegherrie te maken hoeven krijgen.

Tegen het groot onderhoud van de Zwanenburgbaan loopt nog een handhavingsverzoek door Mobilisation for the Environment. Schiphol heeft geen natuurvergunning voor deze renovatie aangevraagd, terwijl het enorme project extra stikstofdepositie gaat veroorzaken op kwetsbare natuurgebieden. Dat mag niet volgens de wet.

Ook zal er weer volop worden rondgereden met PFAS-gifgrond. Naast de Zwanenburgbaan zijn grote hoeveelheden grond met onder meer kankerverwekkende PAK’s, arseen en barium aangetroffen. Een deel van de grond bleek maar liefst 130 microgram PFOS per kilogram grond te bevatten – ver boven de geaccepteerde norm van maximaal 3 microgram. Ook het grondwater is vervuild.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 136

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

20 Reacties

  1. Sara

    Wat een slag dit weer. Ik houd mijn hart vast. De BB baan wordt echt al erg snel ingezet in de nacht. Dit zal gewoon meer zijn dan en volkomen legitiem. Hoe kunnen we hier een vuist tegen maken? Voor mij persoonlijk betekent het dat ik een nieuwe baan begin, precies tijdens het groot onderhoud. Het is toch van de zotte!

    5
  2. Sjef van Ostaden

    Zal ik ook maar een bedrijf oprichten met de naam Schiphol. Heb je van geen enkele wetgeving meer last, gelden regels niet meer voor je en krijg je jaarlijks onderden miljoenen toegeschoven van vadertje staat.

    10
  3. Rob

    Vandaag een artikel in het FD over handhaving-a-la-Schiphol. Volledig toepasbaar op baanonderhoud Schiphol. Een citaat:

    https://fd.nl/opinie/1461397/handhaving-a-la-schiphol

    “De gang van zaken is een nieuwe illustratie van de traditioneel vertroetelende houding van Den Haag richting Schiphol. Met een beetje kwade wil doet die denken aan een beruchte uitspraak van de Peruaanse militair en staatsgreepjunk Oscar Benavides. ‘Voor mijn vrienden: alles. Voor mijn vijanden: de wet’, zei Benavides, die voor de Tweede Wereldoorlog enkele malen ingreep om te voorkomen dat democratisch gekozen presidenten te veel zitvlees kregen.
    We associëren Benavides’ boodschap vooral met landen met een weinig democratische traditie. ‘Terwijl de wet een nuttige hamer is waarmee je op het hoofd van je tegenstander kan slaan, kijken handhavers in populistische systemen de andere kant op als De Leider en zijn dienaren duidelijk de wet overtreden’, legt de Poolse hoogleraar Wojciech Sadurski Benavides’ denken uit. Nederland is niet Peru, en geen kabinet zou zeggen dat de burger zijn vijand is. Maar een staat die de kleine man streng bij de les houdt, terwijl hij bij grote veroorzakers van overlast de fluwelen handschoenen tevoorschijn haalt en klassenjustitie bedrijft, maakt geen vrienden. “

    31
  4. ir. B. van Marlen

    Wat we hieruit kunnen destilleren is overduidelijk: er verandert helemaal niets in het luchthaven-beleid. We kunnen bezwaren indienen tot Sint-Juttemis. Het grote geld en de machtige lobby, samen met de volledig kritiekloze vliegconsument, die weer massaal het vliegtuig pakt voor vakantie, staan garant voor een verdere aantasting van onze gezondheid en het (leef)klimaat.

    Ik schat dat mijn blog over dertig jaar nog steeds actueel is en dat we dan allang de 1,5 graad opwarming hebben overschreden. De belanghebbenden hebben dan optimaal hun zakken gevuld en zijn vertrokken. Dit is nu de VOC-mentaliteit, die eens zo werd geroemd!

    Wat ons resteert is een gang naar de rechter, die hopelijk niet gecorrumpeerd blijkt te zijn.

    31
    • Manon

      Ik denk dat we over 10 jaar geen last meer hebben van Schiphol, want dat is dan verzopen in zee. Een tragische bijkomstigheid is, dat dit ook voor onze huizen zal gelden. Ik verwacht van de VVD een stevige uitkoopsom voor ons huis, zodat we elders kunnen wonen. Bij deze verklaar ik de Mark(t)werking als een compleet achterhaald model en idee.

      10
  5. Roland

    Eeeehm, sorry, mensen,
    ik ben zelf een ZWAAR GEDUPEERDE bewoner (36C/Zwanenburgbaan) en ik ben het ROEREND EENS met alle bezwaren en kritiek op al dit leugenachtige beleid,
    maar ik snap niet zo goed waarom de discussie nu gaat over het “toenemende
    aantal nachtvluchten elders” tijdens de lange opknapbeurt van de Zwanenburgbaan,
    want volgens mij zijn die er niet. De Zwanenburgbaan heeft in principe geen nachtvergunning, dus er worden ook geen nachtvluchten verplaatst naar andere banen. Het was wel even anders toen 2021 de Polderbaan (met nachtvergunning) 3 ½ maanden dicht ging en er vanzelfsprekend een tijdelijke nachtvergunning voor de Zwanenburgbaan afgegeven werd, waar over heel Amsterdam West uiterst gretig van gebruik gemaakt werd….😡
    Zullen we proberen de discussie zuiver te houden aub.?

    5
    • Jaques

      Sorry Roland, maar te vertegenwoordiger van het ministerie zei 14 december jongstleden zelf tijdens de bijeenkomst van PUSH in Uithoorn dat Aalsmeer Uithoorn en omstreken rekening moeten houden met 15 tot 20 nachten met nachtvluchten door dit onderhoud. Waarschijnlijk noemde hij een lagergetal dan werkelijkheid om geen volksopstand over zichzelf af te roepen.
      Vandaar dat wij daar toch maar vanuit gaan dat er vanaf 2 januari 4 maanden lang nachtvluchten kunnen komen.
      Wat een gemeen volk daar bij het ministerie. Ze worden door ons betaald en werken tegen ons.

      12
      • Roland

        Beste Jacques,
        Ik hoor wat u zegt, maar wat die vertegenwoordiger zegt maakt dus in mijn optiek weinig zin. Of zou het de bedoeling zijn dat het overdag zo druk wordt op de andere banen dat er naar de nacht uitgeweken moet worden? Dat zou inderdaad heel schandalig zijn en zou ik zeker pleiten voor (tijdelijke) krimp!

        6
    • Sara

      Ik denk echt dat er extra nachtvluchten zullen zijn, anders zouden ze het niet zo hebben gebracht. Het is een extra belasting en ik denk dat we allemaal op ons tandvlees lopen zo langzamerhand.

      3
  6. Jaques

    Ik vind dat iedere getroffen gemeente nu nog voor Kerst een kort geding moet aanspannen om dit te stoppen. GENOEG IS ECHT GENOEG.
    Hup Aalsmeer, Hup Uithoorn, Hup Ronde Venen, Hup Amstelveen klim in de pen, huur een advocaat in en span een kort geding aan.

    Maar ik wordt er ook moedeloos van als ik vandaag op kantoor vele collega’s hoor vertellen van de vliegvakanties die zij met de Kerst gaan doen. Misschien toch maar VERHUIZEN nu de woningen nog wat waard zijn?

    24
    • Burgervader Amstelveen, vrind van klm

      De burgervader van Amstelveen heeft op Twitter juist een trots samenzijn met zijn vrinden van de KLM getoond in de hangar onder een kankerstoffen verspreidend stuk staal.
      Hij krijgt meteen vanavond een heerlijke warme douche van zijn startende vrinden vol verbrande kerosine vol gifstoffen, dat ondergaat hij toch maar mooi samen met zijn schapen!
      Dus daar in Amstelveen hoeven de bewoners nergens op te rekenen.
      Geen vermindering van lawaai, geen vermindering van gif.
      Maar daar tegenover staat dat ze elkaar over een paar jaar kunnen ontmoeten in het AvL in Amsterdam Slotervaart. Gezellig, samen ziek.

      12
  7. Ellen

    Kunnen we na deze bezwaren ook in beroep gaan bij de rechter, zoals in het bestuursrecht normaal is ?

    8
  8. Ad

    Vrije Verdienmodellen Doordrukken
    Met inachtneming van de vrijheid en de belangen van anderen?? Laat ons niet lachen.

    7
  9. René

    SchipholWatch, het is toch om moedeloos van te worden? Bezwaren tegen groot onderhoud worden opzij geschoven. Voor 100 miljoen belastinggeld wordt Maastricht Aachen Airport gerenoveerd (vandaag besloten). Harbers laat Schiphol vanaf 2027 onbeperkt groeien (Volkskrant vandaag).

    Vechten tegen de bierkaai…?

    29
  10. Fokko

    Zo lang de VVD dit ministerie mag bestieren, gaat er niks veranderen. Zo lang Nederland VVD blijft stemmen, gaat er sowieso niks veranderen. En als de “Ruttiaanse”VVD-bestuurscultuur zich als een olievlek kan blijven verspreiden, ook over de ambtenarij, wordt het zelfs alleen maar erger. Dit noemen we een negatieve spiraal. En zo blijven we achter de feiten aanlopen.

    29
  11. Josje

    Er zijn drie opties: (1) Mark Harbers kan dit ‘complexe’ probleem van baanonderhoud niet aan – wat slechts een zeer bescheiden onderdeel uitmaakt van de problemen waar zijn ministerie mee te maken heeft; 2) Hij kan zijn ambtenaren niet aan, en mist de kracht om regie te nemen; (3) Hij is zelf inmiddels al doorkneed in het Schiphollen. In alle gevallen – of een combinatie daarvan – levert dat een zware onvoldoende op. Ongeschikt voor het vak van minister. Omwonenden van Schiphol draaien op voor de schade.

    46
    • Rob

      Het enige wat telt is de luchtvaart. Deze verschrikkelijke bestuurders geven geen ene sier in omwonenden en overlast.
      Het is allemaal niet heel complex, je zou zeggen dat elk weldenkend mens zich kan inleven dat elke nachtvlucht slaap verstorend werkt, en dat meer dan 1000 vluchten per dag omwonenden tot zombies kan maken omdat er totaal geen minuut rust op de dag meer is.
      Maar Schiphol en i&w willen dit niet horen en zien en hebben net als lvnl schijt aan alles wat er buiten de luchtvaart gebeurd.
      Helaas is denhaag en de eu ook geheel
      Doofstom voor de overlast van omwonenden, en gaan we van onderzoek naar onderzoek om ons in slaap te sussen en door te gaan waar men al 50
      Jaar mee bezig is. Meer meer meer meer meer

      42
  12. JdG

    Stuitend. Zouden we net zoals we redelijk massaal zienswijze hebben ingediend op de ‘tijdelijke’ regeling, ook massaal e-mails kunnen sturen naar diverse kamerleden en gemeenteraadsleden om ons ongenoegen, onze zorgen en buikpijn hierover kenbaar te maken. Dit in de hoop dat de raden het college kunnen bewegen om in actie te komen en de kamer het kabinet? Als we niets doen wordt 2023 nog erger dan 2022 vrees ik.

    44
  13. Dirk

    Top … geen verrassing…. Lang leve VVD .
    Harbers … wat een clown 🤡

    35

Geef een reactie

Translate