Schiphol legt ruim helft toe op iedere vliegbeweging

Het meest vervuilende en overlastgevende bedrijf van Nederland legt maar liefst 80 euro toe op iedere vliegbeweging. Dat is ruim meer dan de helft van de totale opbrengst van zo’n vliegbeweging.

Foto: Robert Anasch via Unsplash

Vandaag bleek uit een nieuwsbrief van journalist Ties Joosten (Follow The Money) dat Schiphol een verlies draait van maar liefst 39 miljoen euro per jaar op de afdeling ‘vliegen’. Dat verlies wordt elders gecompenseerd door betere resultaten op de afdelingen ‘parkeren’ en ‘winkels’.

Laten we onze sigarendoos er weer even bijpakken en een berekening maken. Een verlies van 39 miljoen op 500.000 vliegbewegingen betekent bijna 80 euro in de min voor iedere vervuilende en overlastgevende vliegbeweging.

Schiphol de Aldi van de luchthavens
Hoeveel vraagt Schiphol eigenlijk aan een vliegbedrijf om te mogen landen en opstijgen op Schiphol? Onze ‘nationale luchthaven’ schijnt immers de Aldi te zijn (en daarmee de risée) van de Europese vliegveldwereld.

Die tarieven blijken inderdaad ‘nogal’ mee te vallen: volgens de jongst vindbare tariefkaart rekent Schiphol gemiddeld zo’n 4 euro voor een start of landing, per ton massa van het toestel. Wetende dat een – ook gemiddelde – Boeing 737 zo’n 36.000 kg weegt, komt dat neer op een omzet van 144 euro per vliegbeweging.

Ruim meer dan de helft
Op het gemiddelde startbedrag van 144 euro legt Schiphol dus 80 euro (!) toe, ruim meer dan de helft. Meer dan de helft verlies op de activiteiten die voor omwonenden voor alle overlast en vervuiling zorgen.

SchipholWatch vindt dit ronduit maatschappelijk onverantwoord en roept de politiek op per ommegaande de luchthaventarieven op een niveau te brengen dat niet alleen de verliezen van Schiphol op dit onderdeel ongedaan maakt, maar liefst ook nog de milieu- en overlastschade compenseert.

Wilt u de tariefkaart van Schiphol zelf eens inspecteren?

P.S. Ook grappig: het parkeren kost op Schiphol (voor een vliegtuig dan) slechts 1 euro 30. Per etmaal en wederom per ton massa. Stukken minder in ieder geval dan u met uw bolide betaalt op P1 tot en met P84.

2 antwoorden op “Schiphol legt ruim helft toe op iedere vliegbeweging”

  1. Schiphol is dus geen luchthaven maar een idioot grote autoparkeerplaats die luchtvaart gebruikt om die parkeerplaatsen vol te krijgen.

  2. “Less is more”!
    Minder vliegbewegingen met hogere vliegtarieven is ook minder brandstofkosten, start- en landingsgelden, personeels- en aanverwante kosten, onderhoudskosten materieel, enz.
    Dus: less is more!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *