Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Doofpot Bijlmerramp moet open na 30 jaar

Onderzoek Bijlmer 70 jaar geheim

Veel documenten uit het onderzoek naar de Bijlmerramp worden nog 40 jaar geheim gehouden (illustratie: KRO-NCRV)

(leestijd ongeveer 2 minuten)
4.5
(133)

De Nederlandse overheid houdt veel onderzoeksresultaten over de Bijlmerramp 70 jaar lang geheim. Effectief betekent dit dat geen van de bewoners ooit zal weten wat er echt is gebeurd.

Deel op XDeel op Linkedin

De termijn van 70 jaar doofpot werd bekend in de hitserie Rampvlucht van KRO-NCRV. De serie is tot en met 4 oktober dagelijks te zien op NPO1. Op die dag wordt de ramp herdacht en vond deze precies 30 jaar geleden plaats.

Het is exceptioneel en voor zover ons bekend niet eerder vertoond dat de Staat informatie zeventig jaar lang achterhoudt voor het grote publiek. Wanneer de termijn is afgelopen zal vrijwel niemand meer in leven zijn die de ramp heeft meegemaakt of aan het onderzoek heeft meegewerkt.

Er bestaan nog steeds vele vragen en onduidelijkheden over de toedracht en gevolgen van de ramp. In de serie wordt de suggestie gewerkt dat er sprake was van veel achterstallig onderhoud aan de El Al-jumbojet.

Ook bestaan er tal van anekdotes over mensen in witte pakken en bestaat er gedocumenteerd onderzoek naar het ziektebeeld bij overlevenden en hulpverleners. De vondst van vrachtpapieren die aangeven dat er militair materieel werd vervoerd, wakkeren de geruchten aan – en daarmee de onzekerheid.

Parlement moet in actie komen
Het is onbestaanbaar in een democratie dat deze deksel op de beerput blijft zitten. Mede namens de overlevenden, de familieleden en vrienden van de slachtoffers roept SchipholWatch daarom het parlement op actie te ondernemen en het debat over deze ridicule geheimhouding te openen.

Het geeft geen pas dat een organisatie als de voormalige Rijksluchtvaartdienst (RLD) informatie kan begraven terwijl talloze mensen met grote vraagtekens zitten. De dienst is nota bene zelf al in 2000 opgeheven en regeert zo ver over het eigen graf heen.

De taken van de RLD zijn inmiddels overgenomen door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Deze organisatie kampt al met een groot gebrek aan vertrouwen onder omwonenden van vliegvelden, omdat het keer op keer weigert de luchtvaart te houden aan de bestaande wet- en regelgeving.

Dat vertrouwen kan voor een deel worden hersteld door de ban op openbaarheid van voorganger RLD op te heffen en alle documenten van de Bijlmerramp vrij te geven.

Ook in Bijlmer zwaar vervuilde gifgrond
SchipholWatch ontdekte alvast dat er op de plek van de ramp tot op de dag van vandaag veel narigheid in de bodem en het grondwater zit, mogelijk een oorzaak van de medische klachten die bewoners hadden en hebben.

Uit wél openbare informatie van de Omgevingsdienst blijkt onder meer dat op de ramplocatie sprake is van vergiftiging door het beruchte ‘forever chemical’ PFOS. Dat is naar verwachting afkomstig van de brandweer van Schiphol die destijds ook ter plaatse was.

Passage uit het rapport van het ingenieursbureau Witteveen+Bos

Dat korps gebruikte op dat moment het blusschuim AFFF, met daarin grote hoeveelheden van het inmiddels verboden PFOS. Een groot deel van de op Schiphol zelf aangetroffen PFOS-gifgronden komen voort uit het gebruik van dit schuim.

Datzelfde spul is in 1992 waarschijnlijk ook in de Bijlmermeer gebruikt, zo meldt een onderzoeksrapport van ingenieursbureau Witteveen+Bos. Het resulteert in PFOS-concentraties die nu nog steeds ver boven de landelijke norm uitkomen.

PFOS is zeer giftig en kan niet worden afgebroken door de natuur. Al bij lage concentraties is de stof dodelijk voor mens en dier.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 133

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Berend

    De “RLD” spreekt niet de waarheid anders verberg je t niet tot 2062.
    Dossier moet open .

    11
    • Henk Pruis

      Internationale regelgeving van de VN en de ICAO verplichten de Nederlandse staat om dit te doen. Alle bij de VN aangesloten verdragslanden houden zich aan deze verplichting. Op zich wordt de indruk gewekt dat er van alles te verbergen valt……de teleurstelling in 2073 zal waarschijnlijk erg groot zijn….want er is weldegelijk goed onderzocht, wat niet inhoudt dat er geen fouten gemaakt zijn.

      1
  2. Rick Degener

    Blijft een smerige stink zaak, echt schandalig hoe de werkelijke waarheid van A tot Z nog altijd een rookgordijn is, doofpot praktijken pur sang……..ook toen heeft de regering zo zo lopen klooien en zitten kontdraaien…..😡!
    #bijlmerramp #detrouw #4oktober #ELAL

    5
  3. Lourens Burgers

    Voor de MH17 ramp moet voor de openbaarheid de onderste steen boven worden gehaald. Terecht.
    Voor de Bijlmervliegramp wordt de informatie voor 70 jaar van openbaarheid afgesloten.
    Hypocrieter kan je het niet krijgen.

    16
  4. hans walin

    Alles moet boven tafel,maae is we controle of ook alles openbaar wordt?

    4
  5. Haes

    En zo word je er weer aan herinnerd: Schiphol en toezichthouders… een bende knoeiers met de grootst mogelijke minachting voor de burger. Ook toen al… en daarvoor… in mijn herinnering al sinds begin 70 er jaren…

    12
  6. Michiel

    Onbegrijpelijk dit, er zijn vast een aantal partijen die deze documenten vervroegd kunnen vrijgeven.

    PFOS zal zelfs over 1000 jaar nog een onzichtbaar aandenken zijn aan deze ramp maar ook in het algemeen, aan een rare periode waarin de mensheid al haar problemen oploste met grote hoeveelheden chemicaliën en fossiele brandstoffen.

    25

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate