Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

Stikstofvergunning voor Schiphol ligt al 20 maanden te verstoffen

contrails

foto: Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

(leestijd circa 3 minuten)
4.8
(181)

Het ministerie van LNV heeft al sinds 15 februari vorig jaar een ontwerp-stikstofvergunning klaarliggen voor Schiphol. Daarin wordt Schiphol 500.000 vliegbewegingen toegekend. Maar de vergunning is gebaseerd op sjoemelberekeningen, dus durft het ministerie deze niet door te zetten uit angst voor de rechter.

Deel op XDeel op Linkedin

Een van de trucs die Schiphol heeft toegepast is het schromelijk overdrijven van de stikstofuitstoot die onder een eerdere geluidsvergunning zou worden veroorzaakt. De redenering is zo krom als een hoepel.

Volgens Schiphol zou uit het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) van 2008 volgen dat het vliegveld 480.000 vluchten mag faciliteren. Dat besluit was weliswaar gebaseerd op de maximale geluidsoverlast en niet op de maximale stikstofuitstoot, maar dat laat Schiphol wijselijk buiten beschouwing.

Op basis van die 480.000 vliegbewegingen slaat Schiphol vervolgens aan het rekenen. Voor al die vluchten wordt gezocht naar vliegtuigen die in hun klasse de meeste stikstofuitstoot hebben, er wordt niet gerekend met de werkelijke uitstoot die veel lager is uitgevallen omdat het merendeel van de vliegtuigen schoner is dan de meest vervuilende types.

Kunstmatig opgeklopt
Zo wordt de maximale uitstoot berekend die volgens Schiphol mogelijk was onder het LVB 2018. Die kunstmatig opgeklopte uitstoot wordt vervolgens als maat genomen om een vergunning aan te vragen voor 500.000 vluchten.

De uitstoot van dat nieuwe maximum aantal wordt vervolgens wél gebaseerd op reële cijfers, zodat Schiphol met droge ogen kan beweren dat de uitstoot van 500.000 vluchten nu lager is dan die van 480.000 destijds. Het is een pure rekenkundige truc, die niets te maken heeft met de werkelijke situatie en die, veel belangrijker nog, helemaal niets bijdraagt aan het beoogde herstel van kwetsbare natuurgebieden.

Het is sowieso nog maar de vraag of Schiphol 2018 als peildatum mag nemen. Stikstofdeskundige Johan Vollenbroek is van mening dat die peildatum veel vroeger in de tijd ligt en dat daarbij een significant lager aantal vluchten hoort. Zelf gaat hij uit van een peildatum in de jaren ’90 met ongeveer 274.000 vliegbewegingen. Toen werden immers de Natura 2000-gebieden opgenomen in de Habitat-richtlijn en sinds die tijd had Schiphol eigenlijk een natuurvergunning moeten hebben.

Meer stikstof uit moderne motoren
Een onbesproken punt in het besluit en de berekeningen van Schiphol is dat nieuwere, zuinigere toestellen juist steeds meer stikstofoxiden uitstoten. De hogere werktemperaturen van moderne straalmotoren resulteren weliswaar in een lagere uitstoot van CO2, maar tegelijkertijd in hogere stikstofemissies.

Bovendien worden de ingezette toestellen steeds groter. Alleen al vanwege deze twee ontwikkelingen groeit de uitstoot van NOx veel sneller dan Schiphol voor wil doen komen.

Recentelijk openbaarde het Centraal Bureau voor Statistiek cijfers waaruit blijkt dat de Nederlandse luchtvaart goed is voor de uitstoot van ruim 54 miljoen kilogram NOx per jaar. Dat is veel meer dan een bedrijf als Tata uitstoot als officieel de grootste vervuiler van ons land.

Geen zin in reprimande van rechter
In het ontwerpbesluit dat sinds februari 2021 in de kast ligt bij het ministerie van Landbouw, staan al deze sjoemelberekeningen beschreven en desondanks wil de minister de vergunning verlenen. Maar minister Adema wil niet opnieuw worden teruggefloten door de rechter, dus heeft hij het besluit tot op heden niet durven doorzetten.

Doet hij dat toch, dan stapt Mobilisation for the Environment – gesteund door onder meer bewonersorganisaties – onmiddellijk naar de rechter om het besluit aan te vechten. MOB boekte al vaker succes bij het bestrijden van kunstmatig opgeklopte historische uitstootcijfers.

Het ontwerpbesluit van LNV en de daarin beschreven sjoemelmethodes van Schiphol zijn een perfecte illustratie van hoe het vliegveld alleen oog heeft voor de eigen belangen en geen enkele rekening houdt met de belangen van natuur, omgeving of milieu.

Zuiver uit eigenbelang manipuleert Schiphol de cijfers zodat het op papier lijkt alsof het vliegveld goed bezig is. In werkelijkheid levert groei van het aantal vluchten natuurlijk veel meer schade op aan bedreigde natuurgebieden. Ieder weldenkend mens kan dat op de vingers van één hand natellen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 181

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bianca

    Er wordt ook geen rekening gehouden met alle vliegtuigen die hier alleen maar over dit land heen vliegen. Ook niet met de vervuilde lucht die vanuit andere (buur)landen hier naartoe drijft.
    Maar dat alle berekeningen op een zeer slinkse wijze in het voordeel van de vervuiler gaat, is wel duidelijk.

    7
  2. Ruud

    Ik ben bang dat dit gedoe niet alleen iets zegt over de intenties van Schipholbestuurders, maar ook en misschien wel meer, over de kwaliteiten van onze overheid.
    Zonder visie eindig je dus hier.

    30
    • Paul

      Intenties van Schiphol en bestuurders zijn één.

      10
    • Josje

      Gebrek aan visie op milieubeleid en duurzame toekomst, zeker. Maar wat dit ook blootlegt is dat de overheid de luchtvaartindustrie decennialang op alle mogelijke manieren hebben gefaciliteerd waarbij iedere integriteit overboord is gezet. Bewoners zijn afgescheept met loze beloften, de milieu-impact van het vliegverkeer is de facto genegeerd om verdere groei mogelijk te maken. Niemand die zich werkelijk bekreunde om de wettelijke zorgplicht van de overheid tegenover de bevolking voor een gezonde leefomgeving. Nu worden ze in het nauw gedreven door rechtszaken en wordt niet alleen Schiphol maar ook de overheid genadeloos ontmaskerd als frauduleus. Dat Mark Harbers niets beters weet te doen dan tijd rekken en een duur blik juristen opentrekken is niet verbazingwekkend. De nieuwe listen zijn in de maak.

      19
  3. Bas

    zorgelijk dat het al als normaal wordt gezien dat ministeries de illegale groei van de luchtvaart proberen te legaliseren.
    De gezondheid van natuurlijk en mensen worden hier door ambtenaren bewust gesloopt.

    45

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate