Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

RTHA dreigt nu alweer lawaaigrenzen te overschrijden

herrie RTHA

Vooral Transavia veroorzaakt veel overlast voor bewoners rond Zestienhoven (foto: Niels Baars on Unsplash)

4.6
(106)

Opnieuw lijkt Rotterdam Airport de geluidsgrenzen te gaan overschrijden. Vorig jaar gebeurde dat ook al, maar werd voorkomen dat de minister ingreep via het achteraf herberekenen van de herrie.

Deel op XDeel op Linkedin

Bewoners van de Schiedamse wijken Groenoord, Kethel en Spaland zagen de bui al hangen. Zij kregen sinds het begin van dit vliegjaar – startend op 1 november 2022 – meer overlast voor de kiezen dan is afgesproken.

Om overschrijding van de toch al ruime normen aan het einde van het jaar te voorkomen, gaat RTHA nu vooral vanaf de andere kant aanvliegen – vanaf de gemeente Bergschenhoek. Minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft immers maatregelen in het vooruitzicht gesteld als de grenzen opnieuw worden overtreden.

Zelf noemt het vliegveld dit ‘baansturing’, maar het houdt niets anders in dan het aanvliegen vanaf de andere zijde. Rotterdam heeft immers maar één baan.

Geen overschrijding meer na ‘herberekening’
In 2019 en 2020 werd met deze maatregel op het nippertje voorkomen dat er teveel lawaai was in Schiedam, maar in 2022 bleek de baansturing onvoldoende om overschrijdingen te voorkomen.

Het vliegveld moest toen een kunstgreep toepassen om boetes of tijdelijke sluiting te voorkomen. Achteraf is toen de herrie ‘herberekend’. Uit de nieuwe calculaties bleek uiteraard dat de grenzen net niet overschreden waren.

“Het begint gewoonte worden: bijna elk jaar is het raak in het voorjaar. De luchthaven wijst het teveel aan noordoosten wind aan als boosdoener. Maar inmiddels lijkt er sprake van een structureel probleem”, aldus bewonersvertegenwoordiger John Witjes uit Schiedam.

Zelfs overschrijding na rekentrucs
“In mei heeft de wind vrijwel iedere dag uit het noorden gewaaid. Gevolg: op slechts vijf van de 31 dagen is er niet via Schiedam geland, terwijl dat er gemiddeld twintig zijn. Vooral ‘s avonds na tienen is dit goed merkbaar: gesprekken moeten worden onderbroken, inslapen is niet mogelijk en het stressniveau van de mensen schiet omhoog.”

Witjes laakt het herberekenen van de vliegherrie als middel om maatregelen te ontlopen. “Met de normale berekening zou RTHA te hoog zijn geëindigd en had de minister maatregelen moeten nemen.”

“Het geeft te denken dat zelfs met de nieuwe rekentruc de geluidbelasting op het handhavingspunt Kethel dreigt te worden overschreden. Baansturing gaat het probleem niet oplossen. De enige structurele oplossing is minder vliegen. Dat is in het belang van iedereen. En van het klimaat.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 106

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Rekentrucs kennen we maar al te goed, wat het credo is altijd: ‘de luchthaven mag niet op slot’. Handhaving zou in moeten houden: de grens is overschreden, er is op die locatie genoeg herrie gemaakt; jammer dan. maar daarover mag niet meer gevlogen worden.

    Dit wil men bij de luchtvaart niet, en dus wordt er zoals altijd weer gesjoemeld. Niet alleen rond Schiphol, maar uiteraard overal! Dit kabinet gaat hier niets aan veranderen, want economie gaat voor volksgezondheid. Voor mij totaal geen verrassing dus. Er zal wel weer een ‘actualisatie van de grenswaarden volgen’. U als onderwonende bent gewoon de pineut! Zo gaat dit in dit fraaie Nederland.

    En ‘nachtelijke rust’ mag van de luchtvaart duren van 01:00 tot 05:00 h, zodat de randen van de nacht ‘optimaal’ kunnnen worden volgevlogen.

    Liegen loont!

    5
  2. Mike

    Steeds weer wordt het erger met RTHA en steeds weer wordt de hand boven de hoofd gehouden.
    Menselijke- en industriële normen worden zwaar overschreden, maar middels een aanpassing aan hun eigen rekenmethode, mogen alle ernstige milieudelicten gewoon door blijven gaan.

    Ondertussen maakt RTHA de schijn dat per 2024/25 minder in bepaalde tijdvakken gevlogen zal worden. Die aankondigen van de luchtvaart kennen we : 1 toestel minder in een bepaald tijdvak met een zogenaamd stiller toestel, wat nu toch niet zoveel stiller blijkt !!
    Momenteel is men vooral in de ochtend- en avonduren het aantal (herrie-)vluchten drastisch aan het opvoeren tot 01:00 toe !!

    Heel snel sluiten en een woonwijk daar. Goed voor de gemeentekas, goed voor het milieu, goed voor de gehele omgeving, goed voor de vele andere werkgevers die opgescheept zitten met slechts geconcentreerd personeel.

    5
  3. Richard

    Wie handhaaft deze ‘overschrijding’? Ik ben bang niemand! De wind, daar kan je niets aan veranderen, het gedrag van ons allemaal wel! Minder vliegen en BTW en andere belastingen heffen op kerosine om te ‘sturen’

    13
  4. Ed

    Laat een ding duidelijk zijn, de overlast wordt nooit veroorzaakt door de wind, maar door het vliegverkeer. En ja, dit is het vijfde jaar op rij met in het voorjaar wind uit noordelijke richtingen. Je kunt je klok erop gelijk zetten zoals vroeger in de tropen op de start van het regenseizoen. Het zal ook dit jaar weer tot droogte leiden. Het klimaat verandert, ook in Nederland, en dat wordt wel degelijk mede veroorzaakt door de luchtvaart.

    31
  5. Wind?

    Er wordt helemaal nooit meer ‘op de wind’ gevlogen: landen met wind mee, met zijwind, na een kwartiertje rust starten vanaf dezelfde baan ook met zijwind: dagelijkse kost op SchipHel. Net hoe de pet staat in de toren, dat is nu het ‘beleid’.

    24

Geef een reactie

Translate