Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

‘Groeien om te verduurzamen’ loze kreet KLM-baas Elbers

(leestijd ongeveer 2 minuten)
5
(2)

Pieter Elbers, de bedrijfsleider van de Nederlandse tak van Air France KLM, jammert volop in de media dat groei noodzakelijk is om te kunnen verduurzamen. En koopt tegelijkertijd een splinternieuwe 737NG, gebaseerd op inzichten van meer dan een halve eeuw oud.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto: Sacha Verheij via Unsplash

De ontwikkeling van de 737NG startte medio jaren ’90 van de vorige eeuw, ruim 25 jaar geleden dus. Het toestel staat inmiddels bekend als zwaar verouderd, maar wordt door Elbers nog steeds ingekocht.

De NG verschilt niet erg veel van de ‘classic’ 737 die in de jaren ’60 hypermodern was. Het belangrijkste verschil is het vleugelontwerp. Zo bekeken is de nieuwste, nog te verwachten, 737 van KLM gebaseerd op de kennis van zaken van meer dan 50 jaar geleden.

Gemiddeld vliegt zo’n toestel dan nog 25 jaar in het luchtruim, dus op het moment dat we als omwonenden af zijn van deze 737 van KLM is de technologie ruim driekwart eeuw oud.

Woodys Aeroimages on Twitter: “The last #737NG for @KLM rolled out of final assembly after the previous fuselage was rejected. This will carry the same LN# of 7542. PH-BCL KLM Royal Dutch Airlines Boeing 737-8K2(WL) pic.twitter.com/s4Yvx1oGkz / Twitter”

The last #737NG for @KLM rolled out of final assembly after the previous fuselage was rejected. This will carry the same LN# of 7542. PH-BCL KLM Royal Dutch Airlines Boeing 737-8K2(WL) pic.twitter.com/s4Yvx1oGkz

Groot verschil woord en daad
Het is onduidelijk hoe Elbers zijn investeringen in de stokoude technologie wil verklaren met zijn gespeelde noodkreten in de media. Als hij verduurzaming echt een belangrijk onderwerp zou vinden, had hij beter zijn geld kunnen steken in modernere techniek.

Duidelijk is dat er tussen woord en daad een groot verschil zit bij KLM.

Zoals gewoonlijk zijn omwonenden weer de dupe van de beslissingen op het hoofdkantoor in Amstelveen. Wij zitten de komende kwart eeuw opgescheept met dit relikwie uit een tijd waarin overlast en vervuiling nog niet eens op de agenda stonden. Laat staan dat er rekening mee werd gehouden in het ontwerp van vliegtuigen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 2

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. HansB

    Pieter Elbers kan nu zijn hart ophalen in India. Terwijl India gebukt gaat onder steeds hevigere hittegolven door de klimaatverandering wil Elbers daar “verduurzamen” door de Indiase prijsvechter Indigo uit te bouwen tot wereldspeler. Hij heeft een order geplaatst voor duizend nieuwe toestellen. Klimaat en leefmilieu zijn in deze ambitie een sta in de weg. In zijn tweede rol als voorzitter van de IATA roept Elbers dus moord en brand. De luchtvaart brengt veel goeds en moet kunnen blijven groeien. Nederland is een voorbeeld van hoe het nièt moet, aldus Elbers. Heeft Elbers een plank voor zijn kop?

  2. Ad

    Ook wat mij betreft: Hulde aan Schipholwatch!

    Het wordt echt tijd dat het volk de regie neemt, voor rechtvaardigheid en het behoud van een leefbare aarde.
    Op naar een einde aan het meedogenloos parasiterende luchtvaartkartel.

  3. Het is bijzonder, dat Schipholwatch dit alles boven water haalt.
    Pas voortreffelijk in al het gesjoemel, dat de Luchtvaart boy al op haar naam heeft staan ,

    H Groet Jan Griese

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate