Duizenden nieuwe bewoners regio Schiphol onvoldoende geïnformeerd over vlieglawaai

Ruim een halfjaar nadat is gebleken dat de vorige website van het bewoners aanspreekpunt Schiphol (bezoekbas.nl) zo lek als een mandje was, voldoet de site nog steeds niet aan de minimale eisen die eraan zijn gesteld.

Geluidscontouren ontbreken op de nieuwe site. Slechts het eigen postcodegebied van een nieuwe bewoner wordt groen ingekleurd. Informatie over de herrie ontbreekt volledig. (bron: screenprint bezoekbas.nl)

Zo biedt de website slechts zeer marginale informatie voor mensen die overwegen rond Schiphol een woning te betrekken. Het aanspreekpunt is hiertoe verplicht, zoals eerder afgesproken met onder meer de Provincie Noord-Holland.

In deze afspraken wordt duidelijk gesteld dat gemeenten rond Schiphol toekomstige bewoners op tijd en ruim moeten informeren over de mate van vliegoverlast.

Daarbij dienen de gemeenten te verwijzen naar de site van BAS, die slechts zeer summiere informatie geeft na het inkloppen van een postcode.

Zo worden er geen geluidscontouren getoond, terwijl één plaatje zeker in dit geval meer zegt dan duizend woorden. Er verschijnt slechts onderaan de pagina een summier overzichtje met het aantal melders van overlast in de afgelopen vijf jaar, de benoeming van één of meerdere banen die in het postcodegebied overlast veroorzaken en hoeveel procent van de meldingen betrekking heeft op nachtvluchten.

Met deze informatie moeten nieuwe bewoners in de regio Schiphol het tegenwoordig doen (bron: screenprint bezoekbas.nl)

Helemaal onderaan de pagina volgt dan nog een grafiekje waaruit een idee kan worden gekregen van de groei van het aantal melders. Echter ontbreken in die grafiek de aantallen, zodat een nieuwe bewoner niets te weten komt over de absolute ernst van de situatie ter plekke. Nergens op deze pagina vertelt BAS ook maar iets over het aantal meldingen van vlieglawaai.

Grafieken zonder schaalverdeling moeten nieuwe inwoners informeren over de vliegherrie in hun nieuwe wijk (bron: screenprint bezoekbas.nl)

Al met al schiet het aanspreekpunt ons inziens schromelijk tekort in de opgelegde taken. Ons is niet bekend hoeveel woningen in het afgelopen halfjaar in de regio van eigenaar of huurder zijn gewisseld, maar dit loopt ongetwijfeld in de duizenden, zoniet tienduizenden.

De nieuwe bewoners hebben zich door de gebrekkige informatie op bezoekbas.nl dan ook ruim onvoldoende kunnen informeren over de enorme vliegherrie in de gebieden rond Schiphol. Een schandalige situatie.

Dit artikel is 692 keer gelezen

2 antwoorden op “Duizenden nieuwe bewoners regio Schiphol onvoldoende geïnformeerd over vlieglawaai”

  1. Het lijkt wel of Schipholwatch geneigd is BAS nog als een serieuze partij te beschouwen. We weten toch allemaal dat BAS niet meer is dan het klachten vullisbakje van Schiphol, niet meer dan een schaamlapje. Als de Aalsmeerbaan open is kan ik elke dag wel honderd keer klagen. Maar mijn klachtenscore bij BAS staat nog altijd op het recordaantal van 0 (nul).
    Fijn hè, meneer Benschop, mevrouw van Nieuwenhuizen.

  2. Ik wil al voor de tweede keer verhuizen door misinformatie en ook de vreselijke groei van het vliegverkeer. Laat bas ook melden dat er vaak dagen achtereen zo’n 200 tot 300 keihard ronkenden, ruftende, snerpende vliegtuigen angstaanjagend laag over je huis vliegen, je zomers de ramen dicht moet hebben en bijna nooit in de tuin kan zitten. Ook moeten ze denk ik ervaringen van bewoners inzichtelijk maken zoals: Ga hier in a’veen of aalsmeer aub niet wonen. Ik raad het iedereen af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *