Deze week haalde oud-gezagvoerder Benno Baksteen het praatprogramma Op1 met zijn boude bewering dat de rechtszaak van Greenpeace tegen het gebrek aan voorwaarden aan de staatssteun voor KLM gebaseerd zou zijn op een leugen. De luchtvaart zou volgens hem helemaal geen grote vervuiler zijn. Daarom is een objectieve beschouwing op basis van een paar simpele berekeningen op zijn plaats.
Op Schiphol wordt nagenoeg evenveel fossiele brandstof getankt als door alle benzine-auto’s in heel Nederland. Terwijl de afzet op Schiphol jaar na jaar stijgt (met uitzondering van 2020), neemt het verbruik door auto’s al sinds piekjaar 2008 gestaag af.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS over het laatst bekende jaar 2017. In Nederland wordt jaarlijks 3,9 miljard kilogram kerosine getankt. Na verbranding is dit goed voor een uitstoot van maar liefst 12,2 miljard kilogram CO2.
Kleine groep veelvliegers
Deze gigantische uitstoot door vliegtuigen wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door een relatief kleine groep Nederlanders (8 procent) die maar liefst 40 procent van de vliegreizen maakt.
De uitstoot van alle Nederlandse benzine-auto’s is evenmin mals. Gezamenlijk tankten hun eigenaren in 2017 4,1 miljard kilogram benzine, overeenkomend met een uitstoot van 12,9 miljard kilogram CO2.
In datzelfde jaar reden er volgens datzelfde CBS 8,2 miljoen auto’s in Nederland rond. Maar liefst 80% daarvan zijn benzine-auto’s, dus zo’n 6,6 miljoen. Die worden vrijwel dagelijks gebruikt door ten minste 6,6 miljoen mensen, terwijl de even grote uitstoot van de luchtvaart voor bijna de helft wordt veroorzaakt door slechts 1,3 miljoen veelvliegers.
Heel veel overstappers
Een ander belangrijk deel van de luchtvaartuitstoot is te wijten aan de transferpassagiers – volgens Schiphol 40 procent van alle passagiers – die vooral door KLM worden ingevlogen vanuit alle delen van de wereld om in ons drukbevolkte land over te stappen naar een volgende bestemming.
Niet alleen veroorzaken de overstappers veel uitstoot, ze zorgen ook voor exact twee keer zoveel geluidsoverlast dan Nederlanders die een keer op vakantie gaan. Immers dienen ze eerst te worden ingevlogen alvorens ze doorvliegen naar een volgende bestemming en vice versa op de terugreis.
Deze cijfers maken duidelijk dat het vliegverkeer in ons land volledig uit de klauwen is gelopen. Dat een vorm van transport die door de gemiddelde Nederlander slechts 1,3 keer per jaar wordt gebruikt evenveel uitstoot van schadelijke stoffen veroorzaakt als een vervoermiddel dat door miljoenen dagelijks wordt ingezet om naar het werk te komen, is niet meer uit te leggen in het licht van de klimaatcrisis.
Tijd om de teugels aan te halen
Gecombineerd met de uitzonderlijke geluidsoverlast die het vliegverkeer in de verre omtrek van vliegvelden veroorzaakt, wordt het de hoogste tijd de teugels aan te halen bij de megalomane vliegindustrie.
Een normale belasting op brandstof in het kader van ‘de vervuiler betaalt’ is wel de minste maatregel die mag worden verwacht van de overheid. Zo’n belasting kan een einde maken aan de belachelijke dumpprijzen waarmee vliegtickets nu worden aangesmeerd en het prijsverschil verkleinen met duurzamer vormen van transport als de trein.
laptopleon
Dit artikel zegt eigenlijk alles.