Afgelopen weekeinde vond de eerste bijeenkomst plaats in het kader van de oprichting van de Maatschappelijke Raad Schiphol. De uitgereikte informatie getuigt van gebrek aan ambitie. De MRS krijgt dezelfde polariserende opzet die ook voorganger Omgevingsraad kenmerkte.
Zeer teleurstellend, zo reageren bewoners die wij spraken over de voorstellen voor de MRS. Voorzitter Eddy van Hijum gaf in een presentatie aan dat hij opnieuw heeft gekozen voor een opzet waarbij per landingsbaan vertegenwoordigers worden gekozen. Dat leidde in het verleden al tot polarisatie onder deelnemers omdat iedere vertegenwoordiger voor de eigen belangen zal gaan.
Dit werkt het zogenaamde waterbedeffect in de hand: minder hinder voor de bewoners onder de aanvliegroutes naar een baan leidt tot meer hinder voor de bewoners elders. Schiphol maakt al decennialang misbruik van deze opzet door groepen bewoners tegen elkaar uit te spelen en fluitend de voorgenomen groei te realiseren.
Ook nu weer lijkt te worden gekozen voor een ingewikkeld kiessysteem om de bewonersvertegenwoordigers te selecteren. Voor iedere baan krijgen twee vertegenwoordigers zitting in de raad, die via kiespersonen worden uitverkoren. De kiespersonen worden alleen aan bewonersorganisaties toegewezen. Zo’n organisatie krijgt één stem per vijftig leden. Over de complexe verkiezingen is een lijstje vragen met antwoorden opgesteld.
Oostbaan telt niet mee
In totaal moeten zo tien ‘clustervertegenwoordigers’ worden gekozen in de MRS. Maar Schiphol heeft toch zes banen, dus zouden er toch twaalf vertegenwoordigers moeten worden gekozen. Klopt, maar de Oostbaan – in de volksmond ook wel Vondelparkbaan genoemd – telt niet mee om onduidelijke redenen. De mensen die onder de aanvliegroute naar deze baan wonen, moeten worden vertegenwoordigd door het Buitenveldertbaancluster.
Dat is zeer opmerkelijk, omdat de twee aanvliegroutes volkomen los van elkaar staan en over andere gebieden heengaan. Vliegtuigen richting Buitenveldertbaan komen onder meer over, juist, Amsterdam Buitenveldert, Amsterdam Zuidoost, Amstelveen-Noord en verder weg over ‘t Gooi. Slachtoffers van de Oostbaan zijn vooral Amsterdam-Noord, de grachtengordel en Oud-Zuid.
De rechtvaardiging hiervoor is volgens Van Hijum dat de Oostbaan geen ‘hoofdbaan’ van Schiphol zou zijn. Dat is onjuist, zeker omdat deze baan in het recente verleden volledig geschikt is gemaakt voor alle typen toestellen: er landen zelfs Jumbojets op tegenwoordig. En de overlast die deze steeds vaker ingezette baan veroorzaakt is gigantisch: de toestellen vliegen letterlijk dwars over Amsterdam heen en geven zo overlast aan ten minste 600.000 (!) mensen.
Vliegindustrie eruit geknikkerd
Het belangrijkste verschil met de ORS is dat in de nieuwe MRS de luchtvaartsector naar buiten is geknikkerd. Bewoners in de ORS (en de voorlopers) hadden bijna vijftig jaar lang meegedacht met de vliegindustrie over de groei van Schiphol naar uiteindelijk 500.000 vliegbewegingen – de huidige situatie die in 2019 zelfs nog overschreden werd.
Maar zelfs nu is het de sector niet genoeg en werd er een voorstel ingediend tot 540.000 vliegbewegingen per jaar. Dat was het moment waarop de omwonenden eindelijk wakker werden en op de rem gingen staan. Dat nooit, de herrie en vervuiling waren immers iedereen al boven het hoofd gegroeid.
Toen de luchtvaart inzag dat niet te praten viel over het nieuwste groeivoorstel, stapte deze uit de ORS onder het mom dat er met bewoners – die dus al 30 jaar ja en amen hadden gezegd – niet te praten viel. Tussenpaus Pieter van Geel (CDA) volgde beroepsonderhandelaar Hans Alders (PvdA) op en kwam met het voorstel van een raad zónder vliegindustrie.
Weinig ambitieus
SchipholWatch had gehoopt op een veel ambitieuzer opzet van de MRS. Al bij het lezen van de eerste sheets in de 22 pagina’s tellende presentatie van Van Hijum moeten we moeite doen niet af te haken. Waar wij hoopten op ten minste een adviesrecht en liever nog een vetorecht, komt de huidige opzet niet verder dan “het kanaliseren van maatschappelijke perspectieven op het garanderen van de leefomgevingskwaliteit rond Schiphol”.
Kanaliseren betekent hier volgens Van Hijum: “Het verzamelen, onderbouwen en aanbieden van gebundelde weergaven van de visies en standpunten van betrokken belanghebbenden”.
Behalve de tien bewonersvertegenwoordigers krijgen ook vijf of zes experts een zetel in de raad, evenals vijf “maatschappelijke organisaties”. Eén van de organisaties die hiervoor aan de deur staat te rammelen is VNO-NCW. Als deze lobbyclub van het grootbedrijf een zetel krijgt, heeft de luchtvaartindustrie alsnog een mol in de raad. VNO-NCW is immers nooit de betrappen op enige empathie voor de leefomgeving van alle mensen die dag en nacht ongewenst te maken hebben met Schiphol.
Op de vraag uit de zaal of er ook plaats is aan tafel voor een maatschappelijke organisatie als MOB van voorzitter Johan Vollenbroek of SchipholWatch, kwam geen duidelijk antwoord.
Planning MRS
Tot uiterlijk 13 maart kunnen bewoners hun commentaar insturen op het verkiezingsreglement van de MRS, waarna dit eind maart wordt vastgesteld. Uiterlijk tot 8 mei kunnen bewonersorganisaties zich registreren en tot 31 mei kiespersonen en clustervertegenwoordigers worden voorgedragen. Tussen 19 en 25 juni moeten de verkiezingen dan plaatsvinden en op 1 juni worden de leden benoemd in de eerste vergadering.
Eerlijk gezegd zijn we bij SchipholWatch zeer teleurgesteld over deze eerste opzet en het gebrek aan ambitie. We twijfelen dan ook of we ons moeten aanmelden als bewonersorganisatie om zo – via kiesmannen – een stem te krijgen in de samenstelling van de raad. De MRS neigt nu alweer naar de aloude praatclub die ORS al was en die ons heeft gebracht in de situatie waarin we nu zitten.
Vertel ons uw mening en doe mee als sympathisant
Wat vindt u ervan? Stuur ons uw mening via [email protected] over al dan niet deelnemen aan de verkiezingen. Of plaats een reactie onder dit artikel. We hebben inmiddels duizenden sympathisanten en zouden daarom recht hebben op veel stemmen.
Mikkie
Trap er niet in. Het is weer “schiphollen” ! Alles en iedereen moet de MRS boycotten. Het wordt opgezet door I&W, dat zegt mij genoeg.
To70 ?
Uit Q&A MRS
11. Op basis van welke modellering zijn de clusters tot stand gekomen?
De clusters zijn berekend door onafhankelijk ingenieursbureau To70 op basis van een prognose van 500.000 vliegbewegingen met een normering van 45 dB Lden via het Doc.29-systeem. Voor een uitgebreidere uitleg en toelichting van de modellering, onderliggende data en keuzes kunt u de bijlage met methodologische verantwoording bij het verkiezingsreglement raadplegen. Deze bijlage volgt, zodra de clusterindeling bekend is.
Was dat niet hetzelfde bureau dat een rekenfout had gemaakt van 100.000 vluchten?
R. de Vries
Alleen meedoen als Mob een zetel kan bezetten direct of indirect.
B. van Marlen
Bij het lezen van dit artikel en alle reacties kwam bij mij de gedachte op aan Artikel 5 van het NAVO-verdrag: een aanval op een is een aanval op allen! Het voorkomen dat we weer worden gepiepeld en tegen elkaar worden uitgespeeld is uiterst belangrijk.
Maaike
Maar de internetconsultatie ( https://www.internetconsultatie.nl/vorming_maatschappelijke_raad_schiphol_mrs/b1 ) is toch nog niet voorbij? Waar dient die consultatie dan voor als ze al weten hoe de MRS eruit gaat zien?
Pepijn
Nee (wij doen niet mee) is ook een antwoord.
Ik niet!
Destijds ben ik bij een gesprek uitgenodigd bij een groepje ORS leden en die Pieter van Geel. Met een secretaresse erbij in een ventilatieloos hok in Hoofddorp op een bedrijventerrein.
Ik kwam er compleet gedesillusioneerd vandaan, wat een slap gelul, wat een leugens en bedrog en dan de heren van ORS die alles probeerden serieus te nemen en rood aanliepen.
Als troost voor mezelf heb ik in de naden en spleten van de totaal betegelde omgeving bloemenzaad gestrooid.
In de notulen herkende ik niets van wat er besproken was.
En ik heb mezelf beloofd NOOIT meer met dit soort mannen in gesprek te gaan over de vliegindustrie.
Degene die dit wel aandurft is naar mijn mening een held en zou minstens een jurist of doorgewinterde vakbondsman/vrouw moeten zijn. Iemand van RBV?
Josje
Ik steun van harte degenen die vanuit gedegen ervaring met burgerparticipatie cq Schiphollen pleiten voor het niet meewerken aan dit zoveelste staaltje tot verdeeldheid leidende bewonersparticipatie. Door op deze voorwaarden te participeren laten ze ons hun eigen spel meespelen. De neiging om uit angst dat je stem anders niet gehoord wordt maar mee te doen is begrijpelijk, maar het komt erop neer dat de overheid opnieuw het probleem en de ‘oplossingen’ gaat definiëren. Daar moeten we juist vanaf. Ik denk dat dit het moment is om een statement te maken door publiekelijk afstand te nemen van de voorgenomen opzet van deze MRS en ons als omwonenden sterk te maken voor een gezamenlijke federatie.
SchipholWatch, hopelijk nemen jullie na ontvangst van meer input van reagerende omwonenden duidelijk stelling en komen jullie met een advies.
Lenie
Oude tactiek: Chaos creëren en ons bezig houden, onze tijd roven, ons uitputten door dag en nacht overvliegen, waardoor we slecht slapen en ons overdag niet kunnen concentreren op onze dagelijkse bezigheden. Intussen gewoon doorgaan met de uitvoering van Schiphols groeiplannen. Als alle omwonenden samenwerken in 1 platform komen we veel verder. Dat wiel hoeft niet meer uitgevonden te worden, want een platform is er al. Bovendien is er heel veel deskundigheid bij Schiphol Watch, RBV en de omwonenden. Laten we daar onze tijd, energie en financiële steun aan geven.
Kanaliseer met één stem
De MRS wordt betaald door I&W dus onafhankelijk zullen ze nooit zijn.
Het voorstel voor verdeling van kiespersonen per baan zegt genoeg over wat de MRS nastreeft. De tactiek is duidelijk Verdeel en Heers met een sausje van Pseudo Participatie en Vertragingstechnieken. What else is new?
Kanaliseren betekent volgens Van Hijum: “Het verzamelen, onderbouwen en aanbieden van gebundelde weergaven van de visies en standpunten van betrokken belanghebbenden”. Deze opzet zegt in Jip en Janneke taal: we doen -net als bij de internetconsultaties en de ORS- niets met jullie input.
Voorlopig werkt het denk ik, want iedere bewonersorganisatie wil nu meer stemmen krijgen. Dus nu al worden groepen uit elkaar gespeeld. Zolang de bewonersorganisaties gefocust zijn op het aantal te bemachtigen stemmen, is de eerste vertraging al binnen evenals de eerste scheurtjes in de samenwerkingen tot nog toe.
Mijn advies aan alle bewonersorganisaties: zoek elkaar op, stem met elkaar af, spreek met één krachtige stem, laat jullie NIET uiteen spelen.
Krimp vliegverkeer overal op elke baan. En altijd, dag en nacht. Alle bewoners zijn uitgeput en ziek. Hun huizen een gevangenis. Hun tuinen gegijzeld. Hun omgeving ongezond. De mensen en natuur lijden. Dat is volgens mij steeds de boodschap van elke kiespersonen op elke baan.
Marcella Meijers
1e Kanaliseren is dus verzamelen, onderbouwen en aanbieden. Eindproducten zijn gebundelde weergaven van de visies en standpunten van betrokken belanghebbenden.
Wie maakt dit ‘eindproduct’?
2e dus geen adviesrecht vd MRS: Minister heeft appreciatieverplichting. Is dus n wassen neus
3e geen oostbaan?!
4e kiescollege?! WTF!! Waarom? Wie bepaalt de samenstelling? En hoe? En weer kiesmannen?! 50 leden?
5e tijd: tussen nu en 1 juli gerealiseerd? Onmogelijk
6e geen woord over gezondheid!! Daar gaat het uiteindelijk om.
We worden hiermee weer meegezogen in een tergend langzaam en slopend overleg en weer tegen elkaar uitgespeeld. dus we worden weer geschiphold!
Maar al die oude witte mannen gaan weer meedoen! Terwijl die zich de laatste 30 jaar hebben laten belazeren. En omdat ze alleen letten op de inhoud en nooit zagen dat ze ondertussen werden bedonderd.
.
VERDEEL en HEERS
Deze opzet is wederom een Poolse landdag met geen enkele bevoegdheid .
Direct contact met de eindverantwoordelijken wordt ook hier weer bewust vermeden.
Pappen en nathouden is het devies.
Lobby-oma Winnie
Vertragend meningencircus
Het is echt niet te geloven, dit hele circus weer, met kiesmannen en verkiezingen en dan zul je zien: al die mensen die dan gekozenen zijn willen natuurlijk iets goed doen voor ‘hun’ baan, en dat gekonkel levert dan voor I en W weer fijne extra tijd op om te blijven doen wat ze doen – faciliteren van de vliegindustrie. En kunnen ze toch weer het vinkje bij ‘bewonersparticipatie’ zetten.
Federatie is de enige weg
Wie in dit ‘vak’ zit, kan bijna niet anders dan het idee toejuichen van Platform Vlieghinder, om tot de vorming van een Federatie van bewonersgroepen te komen. Het lijkt de enige uitweg om gezamenlijk de sprookjes van het ministerie, Schiphol en KLM te tackelen. ‘Groei met minder hinder’ verkopen lijkt inmiddels achter ons te liggen, maar de beloftes van ‘stillere vliegtuigen’ en ‘vliegtuigen met minder CO2′ vliegen je om de oren. En daarachter schuilt toch altijd nog het groei-scenario. Laten wij – actieve burgerexperts’ er alsjeblieft niet meer intrappen – je uit laten spelen per vliegtuigbaan. Zorg dat je je aansluit, zodat er één front ontstaat.
Ga naar https://vliegoverlast.nl/naar-een-federatie/
Michel
Uiteraard moet SW zich aanmelden, zonder jullie inmenging, wordt het helemaal niets.
Zeeuw
Helemaal eens met bovenstaande reactie. Hier is al lang ervaring met “ hoe regelen we inspraak zonder ook maar iets weg te geven van onze plannen”
LNV heeft voor de landbouw sector een “ authoriteit ecologische beoordeling natuurherstelplannen” ingericht dwz 100% zeggenschap van LNV. Dit is de hoogste vorm van malafide inspraak belanghebbenden!
Kijk naar de toekomst
BOYCOT MRS EN DIRECTE STAP NAAR “DE RAAD VOOR LEEFOMGEVING & INFRASTRUCTUUR”?
Nu er aan een FEDERATIE VLIEGOVERLAST wordt gewerkt, zouden de betrokken burgerplatforms deze MRS links moeten laten liggen en rechtstreeks bij de I&W commissie luchtvaart op het nu eindelijk eens serieus inschakelen van de RLI – het officiele advieslichaam in Den Haag! – moeten aandringen.
Een deel van de uitzonderingspositie van de luchtvaartsector berust namelijk op “bestuurlijke uitsluiting ” van bewoners en inkapseling binnen nu weer een MRS en eerder de mislukte ORS en CROS.
De nieuwe Federatie zou zich verder kunnen richten op beroepsethiek bij bestuurders. En zeker ook op ongewenste netwerkdwang door de sector bij de BRS (Bestuurlijke regie Schiphol), binnen de nieuwe NOVEX Regio Schiphol ter grootte van 4 Provincies, de Metropoolregio’s / Vervoersautoriteiten en binnen het Provinciehuis NH (waar NB! een “Team luchtvaart” kantoor houdt!)
Dat dit alles zo complex is gemaakt mag daarbij geen excuus zijn en in feite zou met deze – door de sector slim georganiseerde! – wildgroei snel schoon schip moeten worden gemaakt. Overigens was dat Haarlemse Provinciehuis al eens eerder het toneel voor een dergelijke operatie…