Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Hoe Buitenveldert al 10 jaar wordt besodemieterd door Schiphol

5
(1)

In 2008 rekende Schiphol voor aan de bewoners van Amsterdam Buitenveldert en Amstelveen-Noord dat een verdere groei van de luchthaven voor hen zou resulteren in minder overlast. Ruim 10 jaar later blijkt de beloofde hinderbeperking omgebogen tot anderhalf keer zoveel vliegterreur.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto: Ronnie Overgoor via Unsplash

Op 16 april 2008 presenteerde Schiphol tijdens een bijeenkomst van de Alders-tafel de voorspelling dat de 33.000 vliegtuigbewegingen van dat moment op de Buitenveldertbaan zou dalen naar 27.000 bij een groei naar een totaal aantal bewegingen van 450.000.

Dat zou een vermindering betekenen van ongeveer 20%. Bij een totale capaciteit van 510.000 vlb zou het aantal bewegingen op de Buitenveldertbaan alsnog afnemen van 33.000 naar 30.000, ofwel met 7 procent.

Presentatie Schiphol, 16 april 2008. Het verkeer op de Buitenveldertbaan zou met 7 procent dalen ondanks een groei naar 510.000 vliegbewegingen. In 2017 was sprake van een stijging van meer dan 30 procent.

Inmiddels zit Schiphol net onder de 500.000 meegetelde vliegbewegingen en blijken de beloften van minder hinder allerminst te zijn waargemaakt. Integendeel, de overlast is fors gestegen: van 33.000 vlb in 2008 naar 43.488 overvliegingen in 2017.

Loze beloftes
De beloofde daling met 10 tot 20 procent is zo omgebogen naar een stijging van de overlast met meer dan 30 procent in de relatief korte periode van 9 jaar, niet eens een vol decennium. Ten opzichte van de belofte door Schiphol wordt er met zelfs ruim 45 procent méér gevlogen op de baan.

Ondertussen eist de luchtvaartsector met veel bombarie om gebruik te mogen maken van de 50/50-regel die het recht zou moeten geven nog meer te vliegen.

Wij komen op basis van bovenstaande gegevens echter tot de conclusie dat de 50/50-regel zou moeten resulteren in een afname van 30 tot 45 procent van het vliegverkeer op de Bulderbaan.

Compensatie
Bovendien zouden omwonenden moeten worden gecompenseerd voor de tegen alle afspraken in gegroeide overlast in het afgelopen decennium. Om de cumulatieve overlast te compenseren zou Schiphol de Buitenveldertbaan drie tot vijf jaar lang in zijn geheel niet mogen gebruiken.

Mevrouw de minister Cora van Nieuwenhuizen doet er goed aan om de loze en nooit waargemaakte beloftes mee te nemen in haar overwegingen over de toekomst van Schiphol.

Het op deze manier besodemieteren van omwonenden ligt ten grondslag aan het drastisch afgenomen draagvlak voor verdere groei van het vliegverkeer boven één van de drukstbevolkte regio’s van Europa.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Voor de goede orde: De Buitenveldertbaan ligt op de grens van Amstelveen Noord-Randwijck en Adam Zuid : Buitenveldert . Terwijl Buitenveldert, waar de vluchten dus recht over heen vliegen
    noemt men formeel Buitengebied . Dat zou dus ook gewoon Binnengebied genoemd te worden. En ja natuurlijk : Er dient zeker 30 % Minder gevlogen te worden. Daarbij komt, dat de vliegtuigen tegenwoordig veel lager zijn gaan vliegen , dus meer herrie .!

    1
  2. Peter van Bakkum

    Dit is zo herkenbaar. Wij hebben ca 25 jaar gewoond in Amstelveen-Noord onder de Bulderbaan, zoals dat toen heette. Veel overleg gehad met de directie van Schiphol (destijds Smits) over oplossingen voor de groeiende geluidsoverlast. De beloften waren altijd: als we een tweede Kaagbaan of een tweede Zwanenburgbaan kunnen aanleggen dan kan de Amstelveenbaan worden ontzien en kan de Aalsmeerbaan dicht. Wij hebben de leugens doorzien en zijn vertrokken. Helaas toont de praktijk dat Schiphol en de opeenvolgende directies Smit, Cerfontaine, Nijhuis en Benschop onbetrouwbaar zijn. Linksom of rechtsom, het gaat gewoon door. We hebben eieren voor ons geld gekozen, maar winden ons nog steeds op over de arrogantie van Schiphol en de luchtvaartbranche.

    1
  3. Dit artikel betreft de toename in 1 regio, welke illustreert de manier waarop men “creatief rekent” ten voordele van Schiphol. Zelfs Alders is dit circus teveel geworden, waardoor hij is afgehaakt.

    Intussen is het aantal vluchten in diverse regio’s alleen maar toegenomen, terwijl de cijfers van het CBS dit tegenspreken.

    Hoe deze Leugenfabriek te ontmaskeren?

    Ik hoop op korte termijn over de werkelijke cijfers te kunnen beschikken waarmee we kunnen aantonen dat die 518k vliegbewegingen allang daadwerkelijk worden gepasseerd ..
    .

  4. M.

    Cora zal zoiets zeggen als dit valt binnen de marges.

    Ik wil minder vluchten op de polderbaan.

    We zullen met ons recht in de hand over stikstof de “trots” van haar en haar achterban met de grond gelijk maken. Ondertussen vervuilde grond van KLM. Waar we als wel BTW betaler weer voor kunnen opdraaien.

  5. Klaar

    Complimenten voor de analyse van dit leugenachtige Schipholbeleid. Maakt SchiphokWatch ook een persbericht hiervan? Het wordt tijd dat de MSM deze berichten overnemen. Bewoners Buitenvekdertbaan, succes met deze informatie.

  6. Goed verwoord Schipholwatch ! Dit hele NNHS stelsel deugt niet
    Sjoemel MERs ! DUS : GEEN GROEI ! In feite betekent deze Procedure DAT ER GEKROMPEN ZOU MOETEN WORDEN !

    • Arnold

      Misschien kunnen jullie ook de andere banen eens onderzoeken. Volgens mij wordt bijvoorbeeld de verkeersverdeling tussen polderbaan en zwanenburgbaan ook continue niet gevolgd. Ik zie eigenlijk elke dag wel dat beide banen “in gebruik” zijn terwijl er alleen of hoofdzakelijk op de zwanenburg baan geland wordt. Lijkt mij niet te kloppen met de max 55% op de zwanenburgbaan bij beide banen open?

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate