Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Aantal gehinderden Schiphol véél hoger dan berekend (door Schiphol)

foto: Miguel Ángel Sanz via Unsplash

5
(1)

Twee miljoen mensen wonen er in het gebied rond Schiphol dat zwaarder wordt belast met vlieglawaai dan volgens de Wereldgezondheidorganisatie (WHO) door de beugel kan. Schiphol wil ons doen geloven dat het ‘maar’ gaat om 1,3 miljoen mensen.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit het nieuwste rapport van de wetenschappers Wouter van Dongen en Ferdinand Harmsen, aangesloten bij de Stichting Oegstgeest Zonder Vlieghinder. Zij berekenen een minimum van 1,5 miljoen gehinderden, maar hebben indicaties voor de genoemde 2 miljoen mensen – onder meer via de GGD van Kennemerland.

Betalen met gezondheid
“Al deze bewoners betalen met een verhoogd gezondheidsrisico mee aan de exploitatie van Schiphol. Dat gebeurt vaak onbewust, omdat veel bewoners niet eens weten serieuze risico’s te lopen op hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk en stress”, aldus het rapport.

“Ook lopen kinderen een lees- en taalachterstand op. De risico’s gelden voor alle bewoners, dus niet alleen voor hen die de hinder als zodanig ervaren.”

De twee komen tot deze schokkende conclusies nadat zij de door Schiphol berekende geluidscontouren hebben vergeleken met metingen door het onafhankelijke Sensornet. Dit bedrijf wordt door veel gemeenten ingezet als onafhankelijke tegenhanger van het slecht functionerende Nomos-meetnet van Schiphol.

Alle berekeningen lager dan de metingen
“Op 20 van de 21 onderzochte meetpunten liggen de gemeten waarden structureel boven de berekende geluidsniveaus. De berekeningen gaan uit van vliegprofielen die in de praktijk nauwelijks voorkomen.”

Eerder vandaag schreef ook luchtvaartexpert Leon Adegeest al een Twitter-draadje over deze profielen waarin hij aantoonde dat er veel lager wordt gevlogen dan door Schiphol wordt berekend.

Leon Adegeest on Twitter: “Tijdens #Schiphol MER-Technical Challenge gezegd dat Doc.29 start- en landingsprofielen tot 10.000 voet zijn gedefinieerd, dat ICAO adviseert tot 15.000 voet te rekenen, en dat ze zelfs tot 20.000 waren geextrapoleerd. Werd geillustreerd door moeilijk te begrijpen groundtracks pic.twitter.com/5DdIHiJvMu / Twitter”

Tijdens #Schiphol MER-Technical Challenge gezegd dat Doc.29 start- en landingsprofielen tot 10.000 voet zijn gedefinieerd, dat ICAO adviseert tot 15.000 voet te rekenen, en dat ze zelfs tot 20.000 waren geextrapoleerd. Werd geillustreerd door moeilijk te begrijpen groundtracks pic.twitter.com/5DdIHiJvMu

“In 2018 werd opnieuw veel lager gevlogen voor landingen op Schiphol, ook op grote afstand van het vliegveld. Dit geeft onnodig veel overlast voor omwonenden en is al vaak aangekaart. Maar het gaat toch gewoon door”, aldus de mensen van de stichting.

Hoger aanvliegen zou het pieklawaai aanzienlijk kunnen verminderen. In Groot-Brittannië wordt al langer laag gevlogen rond London Heathrow, naar verluidt omdat door lager te vliegen de spreiding van het geluid kleiner is en daardoor het aantal gehinderde omwonenden volgens de rekenmodellen kleiner wordt. Voor burgers recht onder de aanvliegroute betekent het echter een exponentiële toename van de vliegherrie.

Hoger en minder vliegen
“Er worden dus veel meer mensen dan gedacht aan onverantwoorde gezondheidsrisico’s blootgesteld door Schiphol. Directe actie is geboden: én hoger aanvliegen én minder vluchten. Stillere vliegtuigen blijken geen soelaas te bieden. Die ontwikkeling gaat veel te traag.”

Lees ook: ‘Werkelijke vlieghoogte niet in berekeningen’

De onderzoekers benaderen dat zij alleen de risico’s van de blootstelling aan overmatig geluid hebben opgenomen in hun rapport. “Dat neemt niet weg dat de luchtvaart ook nog andere schadelijke gevolgen heeft zoals via ultrafijnstof. Dat onderstreept slechts onze conclusie van minder vliegen.”

KLM wil nóg lager gaan vliegen
Het advies van hoger vliegen staat haaks op het plan van KLM om volgend jaar volgens een nieuwe procedure nóg lager te gaan vliegen. Dat blijkt uit een tweet van HBAK die foto’s toont van het voornemen.

https://twitter.com/HBAKspl/status/1191460112994619392

Het luchtvaartbedrijf in Franse handen hoopt jaarlijks één tot anderhalf miljoen euro brandstof te besparen, ten koste van een nog grotere overlast voor omwonenden.

Download hier het complete rapport (pdf) vanaf vlieghinder-oegstgeest.nl

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 1

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Men berekent de geluidsoverlast op basis van een (geheim) model, dat de 48 dB(A) zones van 4 jaar geleden hanteert. Daarom kloppen die berekeningen totaal niet met de huidige werkelijkheid.
    We leven inderdaad in een Achterbakse Bananenrepubliek …

  2. F.Slot

    Schiphol heeft het over 1,3 miljoen mensen, alsof dat wel toelaatbaar is. Wat een maffia bedrijf, vannacht na 4 uur geen oog meer dicht gedaan vanwege de herrie.

  3. Mark

    Mooi duidelijk onderzoek, echt bizar eigenlijk dat zo laag op zo’n lange stand wordt gevlogen met maximale herrie. Groei van Schiphol is belangrijker dan de volksgezondheid blijkbaar.

  4. Th. Denninger

    Wat fijn om steeds vaker bevestigd te worden dat ik echt en terecht lijdt onder geluid en stank van Schiphol. Dat is dan wel het enige fijne natuurlijk.

  5. Madelon

    Deze conclusies in het rapport komen overeen met de ervaringen hier in de omgeving Noord Amstelveen. Bij de metingen van vorig jaar met de app van Explane is duidelijk te zien dat de dB’s 5 tot 10 dB lager zijn dan nu. Ook is de stank van kerosine veel vaker aanwezig in de lucht.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate