Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Schiphol rekent jaarlijks duizenden vluchten weg

5
(3)

Schiphol rapporteert ieder jaar duizenden vliegbewegingen minder dan dat er daadwerkelijk plaatsvinden. Dit blijkt uit een vergelijking tussen de ‘officiële’ cijfers van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) en metingen door het onafhankelijke bureau Geluidconsult in opdracht van de Gemeente Amstelveen.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto door Etienne Jong via Unsplash

Volgens BAS vonden er vorig gebruiksjaar 2018 39.203 vliegbewegingen plaats over de Buitenveldertbaan boven Amstelveen-Noord. Het onafhankelijke bureau Geluidconsult komt echter uit op een totaal van 40.459 vliegbewegingen op deze locatie in dezelfde periode. Dat is een verschil van maar liefst 1256 vluchten, ofwel ruim 3 procent.

Een jaar eerder, in 2017, was het verschil nog veel groter. BAS rapporteerde toen ‘slechts’ 39.262 vliegbewegingen over deze locatie, Geluidconsult kwam tot liefst 43.488 overvliegingen.

Ruim 10 procent méér vliegtuigen
Dat zijn ruim 4200 extra vliegbewegingen bovenop de rapportage van Schiphol, ofwel maar liefst 10,8% méér overlast.

Deze cijfers gelden alleen voor de Buitenveldertbaan voor vliegtuigen die over Amstelveen-Noord heenkwamen. Het gaat hier om slechts één van de zes banen van Schiphol.

Alle grenzen al lang overschreden
Op basis van deze metingen kan niet eenduidig worden vastgesteld of deze te lage rapportages ook gelden voor de andere vijf banen, maar het is wel aannemelijk. Waarom zouden immers slechts de cijfers van één van de banen niet kloppen?

Aangenomen dat Schiphol structureel 3 tot 10 procent vliegbewegingen minder rapporteert dan er daadwerkelijk plaatsvinden, zou de luchthaven inmiddels al lang de nieuwste grens van 540.000 vliegbewegingen zijn gepasseerd.

Dat is nog afgezien van de tienduizenden bewegingen die vallen onder de categorie ‘zakenvluchten’ en die sowieso niet worden meegeteld.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 3

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jaap de Groot

    Ik vraag mij af of hier geen appels met peren worden vergeleken. Ik heb het rapport doorgelezen en nergens kunnen vinden dat Luistervink uitsluitend het “Handelsverkeer” van en naar de Buitenveldertbaan heeft gemeten en geteld. Dat betekent dat het “Overige verkeer,” dat ook in de statistieken van BAS voorkomt, ook geteld en gemeten is. Over 2018 waren dat 590 vliegbewegingen van en naar de Buitenveldertbaan (09). Het verschil wordt dan 666. Dat is goed te verklaren door vliegbewegingen over het meetpunt dat op andere banen betrekking heeft. Als ik kijk op Vliegverkeer in Zicht, zie ik voor die locatie over het afgelopen jaar (augustus 2018 – augustus 2019) dat er 28.849 vliegbewegingen betrekking hadden op de Buitenveldertlaan, en 6.284 op andere banen, t.w. de Zwanenburgbaan (4.148), Schiphol-Oostbaan (1.573), Aalsmeerbaan (70), Kaagbaan (475 en Polderbaan (18). Ik neem aan dat ook die vliegbewegingen door Luistervink zijn gemeten en geteld.
    Maar, als ik het verkeerd zie, dan hoor ik dat graag.

  2. Klaar

    Mooi eerste bericht na een periode van afwezigheid van Schipholwatch.
    Fijn dat jullie er weer zijn!
    Onmisbare schakel in de keten van toenemend protest.
    Ik verbaas me er weer over dat dit bericht nergens terug te vinden is in de kranten of reguliere nieuwsvoorziening. Is er een complot om dit onder de pet te houden? Maken jullie een ANP persbericht?

  3. Rekel

    Het is allemaal zo in en in gemeen en ” berekenend” .

  4. Madelon

    Een aanvulling: die niet meegetelde ‘zakenvluchten’ zijn er volgens de ORS ook nog eens 8.000 per kwartaal. 32.000 per jaar! Dus we kunnen rustig stellen dat de 540.000 “vliegbewegingen” allang worden overschreden. Iedereen wordt geschiphold tot en met. En die Benschop maar lachen, hahaha. Nederland Sukkelland.

    • cor mastwijk

      Nederland wordt geregeerd door Shell lijkt het wel, de hofleverancier van de kerosine en Benschop de directeur ook ex Shell…, trucendoos van Nieuwenhuizen zit ook in de zak van Benschop en Shell dus …., dit is toch absoluut fraude en wordt normaliter zeer streng gestraft in Nederland…..helaas zal dit niet gebeuren in deze, zo langzamerhand. bananenrepubliek….schande!!

Geef een reactie

Translate