Lichte afname vliegverkeer Buitenveldertbaan

In 2018 is er door Schiphol iets minder gebruik gemaakt van de Buitenveldertbaan dan in recordjaar 2017. Het aantal vliegbewegingen daalde met 7 procent tot 40.459, nadat het een jaar geleden met liefst 34 procent was gestegen tot 43.488.

Een straat in Amstelveen-Noord (eigen foto)

Dit blijkt uit het geluidsrapport van bureau Geluidconsult over gebruiksjaar 2018, lopende van 1 november 2017 tot 1 november 2018. De metingen worden uitgevoerd in opdracht van de Gemeente Amstelveen.

Uit de rapportage blijkt ook dat het aantal passages met een niveau lager dan 70 dB(A) overdag en ’s avonds met 11 procent gestegen is naar 14.509, terwijl passages met meer dan 70 dB(A) is afgenomen met 16 procent tot ‘slechts’ 23.565.

Nachtelijk verkeer vrijwel gelijk
’s Nachts passeerden in dat jaar 1.300 vliegtuigen het meetpunt aan de Bourgondischelaan in Amstelveen met minder dan 70 db(A), een stijging ten opzichte van 2017 met 20 procent. Het aantal échte herriemakers middenin de nacht daalde van 1.333 tot 1.085 vliegtuigen.

Opgeteld bleef het aantal nachtvluchten vrijwel gelijk, er vond een minieme daling plaats van de zeer verstorende vluchten van 2.412 in recordjaar 2017 naar 2.385 vorig jaar. Dat zijn gemiddeld genomen over het hele jaar ruim 6,5 vluchten per nacht, verspreid over de periode tussen 23.00 uur ’s avonds en 7.00 uur ’s ochtends.

“Op de langere termijn gezien neemt het gemiddeld aantal nachtelijke passages gestaag toe vanaf 2001”, aldus het rapport.

Mythe doorgeprikt
De metingen in Amstelveen worden al sinds 1992 uitgevoerd. Uit deze grafiek blijkt duidelijk dat in deze periode van bijna 30 jaar het gemiddeld geluidsniveau Lden overdag en ’s avonds niet is afgenomen, terwijl het nachtniveau Lnight in al die jaren zelfs is gestegen van 43,5 dB(A) naar 47,5 dB(A). Tot zover de mythe van de steeds stillere vliegtuigen dus.

De gemeten geluidsbelasting vanaf 1992 tot 2018: geen verbetering overdag, aanzienlijke verslechtering in de nacht. Stillere vliegtuigen een mythe (bron: Geluidconsult).

Hoewel Geluidconsult constateert dat het gemiddelde geluidsniveau in de nacht in 2018 is afgenomen, is dit niet te danken aan ‘stillere’ vliegtuigen. Het bureau heeft namelijk geconstateerd dat Schiphol de routes enigszins heeft verlegd en nu het geluidsmeetpunt gemiddeld op grotere afstand passeert. Toeval of manipulatie?

“Het achtergrondgeluid op deze locatie is ’s nachts 34 dB(A). Het verschil met de meest voorkomende piekniveaus bedraagt dus meer dan 15 dB.”

Explane
SchipholWatch meet zelf met de app Explane regelmatig geluidsniveaus van hoger dan 85 dB op een plek die hemelsbreed op circa 300 meter afstand ligt van het officiële meetpunt. Dat dergelijke waarden niet onrealistisch zijn, bewijst Geluidconsult: “De top 20 luidste passages wordt aangevoerd door een Boeing 747-400 van Cathay Pacific op 89 dB(A) op 1 december 2017 om 13.00 uur”.

Het percentage stille uren op een dag. ’s Nachts is 70 tot 80 procent van de uren stil, overdag slechts 40 procent (bron: Geluidconsult).

Een schrijnende constatering in het rapport is ook het percentage stille uren in een etmaal, uren waarin geen vlieggeluid te horen is. In Amstelveen-Noord blijkt dat in nachtelijke uren te schommelen tussen 70 en 80 procent, overdag loopt dit rap terug tot slechts 40 procent.

“Overdag ligt het drukste uur voor luide passages op 10 en 12 uur. In de avond is het nóg drukker, rond 21 uur.”

Meten versus berekenen
Geluidconsult heeft door de Koninklijke NLR het verschil laten berekenen tussen de gemeten geluidswaarden en de door Schiphol berekende waarden. Terwijl er voor de dagberekening verrassend genoeg nauwelijks verschil is tussen meting en berekening, blijkt er ’s nachts een aanzienlijk verschil te zitten tussen deze twee: 2,2 dB in 2017 en 1,6 dB in 2018.

Het verschil tussen meten en berekenen. Vooral ’s nachts zit Schiphol er goed naast met haar berekeningen, uiteraard ten nadele van omwonenden (bron: Geluidconsult).

Met name voor de nachtelijke situatie blijkt Schiphol er met zijn berekeningen flink naast te zitten in het nadeel van bewoners. Twee decibel mag niet veel lijken, maar iedere 3 decibel is een verdubbeling van de geluidsoverlast.

De uiteindelijke conclusie uit het rapport luidt dat de situatie in 2018 op vrijwel alle punten – geluidsbelasting overdag en ’s nachts en het aantal luide passages – licht verbeterd is ten opzichte van het recordjaar toen er een explosieve toename van de overlast had plaatsgevonden van ruim meer dan 30 procent.

De Gemeente Amstelveen, opdrachtgever van de rapportage, verwacht zelf het rapport binnen twee weken op haar site te publiceren, inclusief eventuele opmerkingen.

Downloaden
Rapport Gemeten Vliegtuiglawaai Gebruiksjaar 2018 door Geluidconsult
Bijlagen A
Bijlagen B

2 antwoorden op “Lichte afname vliegverkeer Buitenveldertbaan”

  1. Vooral de mogelijkheid van manipulatie door het verleggen van de vliegroute verder van het meetpunt dient verder onderzocht te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *