Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Miljoen euro boete voor arbeidsomstandigheden Schiphol

KLM toestel

foto: Thomas via Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.7
(93)

Ondanks meerdere aanschrijvingen en eerdere boetes heeft Schiphol de arbeidsomstandigheden nog steeds niet op orde. Daarom deelt de Arbeidsinspectie nu een miljoen euro aan dwangsommen uit aan vier bagage-afhandelaren.

Deel op XDeel op Linkedin

Het gaat hierbij om het laden en lossen van bagage in de kelders van de luchthaven en bij de vliegtuigen. De dwangsommen kunnen oplopen tot bijna een miljoen euro, maar de bedrijven kunnen nog bezwaar maken.

Al jarenlang stelt de Arbeidsinspectie dat werknemers te zwaar belast worden. Desondanks ziet zij te weinig vooruitgang.

Laks met maatregelen
De inspectie eiste in maart 2023 al dat het afhandelen van bagage volledig geautomatiseerd wordt. Dat is nog steeds niet gebeurd. Ondertussen is wel een plan van aanpak opgesteld, maar worden de werknemers nog steeds te zwaar belast. Dit kan worden voorkomen door hulpmiddelen in te zetten en werkzaamheden vaker af te wisselen.

Omdat Schiphol eerder ook al niet voldeed aan deze eisen, zijn inmiddels dwangsommen van ruim een miljoen euro ingevorderd. Nu krijgen vier afhandelaren opnieuw een dwangsom opgelegd. Twee andere bedrijven staan onder strenger toezicht.

Los van de zware fysieke belasting van de werknemers loopt er ook een traject vanwege de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen. Met name medewerkers die werken op het platform ademen deze kankerverwekkende stoffen in en ondervinden hiervan op de langere termijn de gevolgen.

Ziekmakend
De ziekmakende werkomstandigheden lijken de vliegindustrie niet te deren. Ondanks meerdere maatregelen blijven de bedrijven de regels overtreden en houden zij geen rekening met de gezondheid van de eigen medewerkers.

Vakbond FNV wist vandaag te melden dat de medewerkers in de luchtvracht er de komende tijd flink op vooruit gaan. Gemiddeld ontvangen zij de komende twee jaar tien procent meer loon.

Maar ook de vakbond maakt zich ernstig zorgen over de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Eerder al stelde zij KLM verantwoordelijk voor de lichamelijke en financiële schade die medewerkers opliepen als gevolg van het zware werk.

“De gevolgen zijn desastreus: blijvende fysieke schade, verstoorde carrières en een toekomst vol onzekerheid voor de getroffenen. We doen er alles aan om recht te halen voor deze medewerkers”, aldus de bond. “Velen van ons zijn niet meer in staat om te doen wat ze ooit wel konden en dat is ontzettend pijnlijk. Dit had nooit mogen gebeuren.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 93

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Laurens

    Is er ook bekend welke airlines dit betreft?

    2
  2. Roderick Hakkenbar

    Blijft me verbazen dat er mensen te vinden zijn om in die uitlaatgassen dat loodzware werk willen doen voor zo’n laag loontje, en dat in NL. Zijn ze gewoon stupide of levensmoe? Het is mij echt een raadsel.

    9
    • rrustema

      Vanuit de stress van armoede? En dan komt een kennis die je meesleept en plots heb je weer wat geld. En je hoort ‘tot morgen’ en ‘je staat ingeroosterd, goed?’ Zoiets vermoed ik. En dan na elke shift te kapot om na te denken over iets anders zoeken. Jaren achter elkaar.

      Niet door een beslisboom te doorlopen, maanden wikken en wegen bij vacaturesites, getipt worden door een studiegenoot of een collega ex-stagiair. Dat is inderdaad onwaarschijnlijk.

      6
    • Elke dag geschiphold worden

      Waarschijnlijk worden ze elke dag geschiphold: “je kunt nergens anders en nergens anders voor hetzelfde geld aan de slag.” En zijn ze dat gaan geloven.**

      Met deze krappe arbeidsmarkt echt onzin! Ze zouden ook naar sectoren kunnen gaan waar ze een korte training vanuit de nieuwe werkgever zouden kunnen krijgen. Of een training-on-the-job.

      **net zoals de politiek elke dag geschiphold wordt en is gaan geloven dat de hub nodig is en KLM onmisbaar is voor de BV Nederland. Beide natuurlijk ook niet zo.

      8
    • dirk

      En mattlener maar volhouden,, schiphol goed voor de werkgelegenheid,, meneer mattlener mevr rinkel en schiphol, een flinke trap onder je hol moeten jullie krijgen, de zo veelste rotzooi en schandalen rond de luchtvaart en schiphol.

      3
  3. rrustema

    10% meer loon op een salaris dat laag is zal waarschijnlijk goedkoper uitpakken dan het werk verder automatiseren. Uit een tv-reportage over dat werk begreep ik dat:

    – het grootste deel was te automatiseren (die bagagekelder) maar die laatste 10 à 20% is het moeilijkst (zoals altijd) omdat het flexibiliteit en snelheid vergt, lastig te formaliseren/programmeren.
    – bagage inpakken in de buik van het vliegtuig vergt een afhandelaar die erin kruipt en zittend op z’n knieën de koffers die erin gegooid worden opstapelt, soort Tetris.
    – de werknemers zijn verbazend oud en vrezen een arbeidsmarkt waar ze als ongeschoolde vijftiger niet gelijk op hetzelfde inkomensniveau zitten, een kleine terugval op hun bestaansminimum kunnen ze niet opvangen.
    – ze zijn zelf heel laconiek over het gezondheidsrisico terwijl ze van veel ex-collega’s weten dat ze jong overleden zijn aan dit werk…

    18
  4. Boter, staken, herplaatsen

    De vakbond heeft boter op z’n hoofd, net als Schiphol. De erbarmelijke arbeidsomstandigheden zijn al vele jaren bekend bij beiden. De vakbond zou de boel elke dag moeten platgooien (staken) totdat er volgens de Arbowetregels een gezonde werkomgeving is gecreëerd. Schiphol en de door hun ingehuurde bagageafhandelaren doen anders niets. Dat is al jaren overduidelijk.

    Niet alleen de medewerkers worden fysiek gesloopt door Schiphol. Ook omwonenden worden fysiek gesloopt door Schiphol. Alles voor de economie namelijk. O nee, Schiphol voegt maar een miniem beetje toe aan de economie (daar zijn een veelvoud aan onderzoeken over), en dat voor hubpassagiers, veelvliegers, privé vliegtuigen, half lege vliegtuigen op hun veel te vaak vliegende lijndiensten en de belachelijk korte vluchten binnen Europa (en zelfs binnen Nederland).

    Voor iedereen op Schiphol heb ik goed nieuws: de arbeidsmarkt is zo krap en blijft dat komende 25 jaar of zo, dat ze overal een betere, gezondere baan kunt vinden, die ook nog meer betaalt. Misschien moet de vakbond de medewerkers daar eens van op de hoogte brengen en ze helpen herplaatsen naar een gezonde werkplek, Want op dit moment werkt de vakbond hard mee aan het fysiek slopen van de medewerkers door niet in échte actie voor ze te komen. En dat is volgens mij niet waar ze voor zouden moeten staan

    52
  5. Mike

    In gedachten hoor ik de berichten over Afrika, waar mensen nog steeds in embarmelijke omstandigeheden de mijnen in moeten om het goud, zilver en diamanten te delven wat de ‘rijke’ westerlingen zo graag kopen.
    Hier werken mensen onder embarmelijke omstandigeheden in de kelders en de vervuilde platformen van Schiphol om de ‘rijke’ westerlingen zo goedkoop mogelijk (snoep)reisjes te laten maken.
    Over het één spreekt men schande en over het andere moet je niet zeuren.

    27
    • Mike

      Toch mijn excuses. Mijn vergelijking vind ik achteraf toch niet gepast. De situatie Afrika gaat jammer genoeg veel verder en is erg schandelijk hoe men daar met medemensen om gaat.
      Doch des te opvallender dat een dergelijke situatie als op een Schiphol in een ‘beschaaft’ werelddeel als Europa toch mogelijk blijkt te zijn.

      22
      • Mike

        idd, je zou toch zeggen dat de regelgeving hier een stuk beter zou zijn dan op andere continenten, maar helaas.
        Wat ik nog opvallender vind is dat de gevaarlijke stoffen blijkbaar alleen worden uitgestoten als de vliegtuigen aan de grond staan, je zou toch denken dat dit een generiek probleem is

        10

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate