Eerder deze week kwam de luchtvaartlobby met de zoveelste onwaarheid op de proppen. De politie- en ambulance-helikopters zouden in de knel komen door de geluidsgrenzen.
Vanmiddag bleek in een rondetafelgesprek in de 2e Kamer dat dit helemaal niet het geval is. In de 20 jaar dat deze helikopters op Rotterdam staan, is niet één keer een operationele inzet geweigerd.
Dit bevestigden desgevraagd woordvoerders van zowel de politie- als de ambulancehelikopters.
Wat deze organisaties wél ondervinden is een steeds scherpere toon van luchthavendirecties. Die verdienen immers véél minder aan het verkeer van de hulpdiensten dan aan het commerciële vliegverkeer, zeg maar de pretvluchten.
“Daarom willen we graag wetgeving die onze inzet waarborgt”, stelden zij in koor.
Aan het rondetafelgesprek werd ook de directeur van Rotterdam Airport gehoord. Die stelde desgevraagd onomwonden: “Inderdaad willen wij de geluidsruimte van de hulpdiensten voor 100 procent inzetten voor commercieel verkeer”.
Eerder gaf deze voorman al aan dat hulpdiensten slechts 1% van het tarief betalen dat commerciële vliegbedrijven overmaken. Daarmee is de voorkeur voor pretvluchten direct duidelijk.
Met de framing over de in de knel zittende hulpdiensten laat de luchtvaartlobby zich weer eens goed in de kaarten kijken. Niet de hulpdiensten komen in het nauw, maar de commerciële luchtvaart ziet weer een mogelijkheid om te groeien zonder rekening te houden met de omgeving en onwonenden.
In hetzelfde frame worden goedwillende omwonenden weggezet als onmensen die de inzet van politie- en ambulancehelikopters zouden willen beperken.
Dat is allerminst het geval: bij SchipholWatch horen we heel veel schrijnende verhalen over de geluidsoverlast, maar we hebben nog nooit iemand horen klagen over deze helikopters.
Geef een reactie