KLM verwijdert belastend virus-artikel van eigen site

Het RIVM komt nog deze week met een advies over de anderhalve-meter-regel in vliegtuigen. Als die regel ook in vliegtuigen gaat gelden, is het vliegen niet rendabel te krijgen, zo laten verschillende vliegbedrijven weten. KLM haalde vandaag preventief een artikel van de eigen site dat een licht werpt op het gevaar van virale besmetting in vliegtuigen.

Artikel is van de site verdwenen.

Griep wordt, net als corona, veroorzaakt door een virus en uit het artikel blijkt duidelijk dat de risico’s op besmetting niet misselijk zijn.

Dat komt de firma in dit stadium natuurlijk niet zo goed uit. Nadat één van onze volgers het artikel ontdekte en wereldkundig maakte via Twitter, was KLM er dan ook als de kippen bij om het artikel offline te halen.

Ongeacht of deze stap publicitair gezien verstandig is, vinden wij het ook getuigen van een verwerpelijke mentaliteit.

Passage uit het oorspronkelijke artikel van KLM.

Klant wordt informatie onthouden
Als de gevaren van besmetting in een vliegtuig reëel zijn, geeft het geen pas om deze informatie te onthouden aan de reiziger, nota bene de klant die het salaris van de KLM-ers in de toekomst – zeg maar in het post-NOW-tijdperk – weer moet gaan betalen.

Het nu verwijderde bericht op de website van KLM is geschreven door Didi Aaftink. Zij is sinds 2006 bedrijfsarts bij het bedrijf en sinds 2010 zelfs verantwoordelijk voor alle internationale medische zorg voor bemanningen en buitenlandse medewerkers van de onderneming.

Ze schreef onder meer artikelen over vliegen tijdens de zwangerschap, de invloed van vliegen op de smaakpapillen en gaf medische adviezen over het reizen met kinderen.

“Een eventuele bijdrage aan de griep kan wel te vinden zijn in het dicht op elkaar zitten. Dit is niet anders dan het risico dat je loopt in het openbaar vervoer op de grond of andere openbare plekken”, aldus Aaftink in het bewuste artikel. En ook: “Het resultaat is dat we veel ontvankelijker zijn voor bacteriën en virussen.”

Kwaad bloed
De publiciteitsafdeling van KLM zet kwaad bloed met deze struisvogel-‘move’. Zo stelt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks) op Twitter: “Jammer dat KLM deze blog uit 2018 offline heeft gehaald. Maar gelukkig krijgen we snel een advies van het OMT over corona in vliegtuigen”.

NRC-redacteur Mark Duursma vroeg het een paar uur geleden na bij het bedrijf en kreeg te horen dat het artikel offline is gehaald omdat het toe was aan actualisatie. “De context is nu anders en het artikel zou tot verwarring kunnen leiden.”

Journalist Harald Doornbos, met bijna 100.000 volgers op Twitter, zegt na lezing van het nu zo onhandige stuk: “Je snapt meteen waarom het artikel offline staat.”

Lees het artikel via de Wayback Machine, een opslagplaats voor oude internet-pagina’s

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

4 antwoorden op “KLM verwijdert belastend virus-artikel van eigen site”

  1. Dit artikel van mevrouw Aaftink is toch bedoeld voor het personeel ? Dan zal het ook wel op hun intranet blijven staan. Dus logisch dat het voor het brede publiek weggehaald is.

  2. “is het vliegen niet rendabel te krijgen”

    Ze gaan letterlijk over lijken, bewust letterlijk over lijken. Als de kassa van de luchtvaart maar rinkelt en de schatkist gespekt wordt. Het interesseert ze geen bal.

    De lucht en omgeving vervuilen en giftige gassen uitblazen boven onze hoofden is niet genoeg. Daar moet ook binnen in het vliegtuig zelf nog een schepje bovenop met een virus waar geen vaccin voor is.

    Die passagiers die allemaal “noodzakelijk” moeten vliegen (en mijn en uw risico voor lief nemen) staan morgenochtend naast u bij de bakker en nemen alweer onvoldoende afstand. Als Amsterdammer schaam ik me daarvoor want de buregemeester hier heeft er hard aan meegeholpen. En ze liegt hoe het echt is gegaan.

  3. Niet voor het eerst: FOEI KLM!
    En waarschijnlijk ook niet voor het laatst.
    Is dit waar de natie trots op moet zijn en diep in de zakken moet laten graaien?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *