Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Media

‘Media moeten noodklok luiden over dossier Schiphol’

In de video 'Schiphol - macht en tegenmacht' roept professor Fulco van der Veen de media op de noodklok te luiden over Schiphol

4.9
(91)

De discussie over Schiphol sleept zich al jaren voort en de toon wordt steeds grimmiger. Dat kan maar één ding betekenen: dat er sprake is van grote belangen die met elkaar botsen.

Deel op XDeel op Linkedin

Zo start professor Fulco van der Veen zijn inmiddels alweer zestiende video over de misstanden in het dossier Schiphol. Eerdere video’s zijn te zien via het Youtube-kanaal van het Platform Vliegoverlast Amsterdam.

“De groei van Schiphol heeft een bewezen nadelige invloed op de leefbaarheid, volksgezondheid, woningbouw, veiligheid, het milieu en klimaat. Dat is inmiddels onomstotelijk aangetoond.”

De oplossing is duidelijk, zo weet Van der Veen. “Schaal Schiphol terug naar een optimale omvang van 250.000 vluchten. Daarmee blijft Nederland goed bereikbaar, loopt de economie geen schade op en kan iedereen nog steeds op vakantie. Alle problemen worden dan verzacht en sommige zelfs helemaal opgelost.”

Weg met de overstappers
Zo’n optimalisering betekent dat Schiphol af moet stappen van het hubmodel en dat niet-essentiële bestemmingen worden afgestoten. Overstappers zijn alleen maar goed voor enige omzet van KLM, maar de rest van ons land heeft er alleen maar nadelen van. Met het verdwijnen van overstappers kunnen een groot aantal bestemmingen worden gesloten die voor Nederlanders totaal niet interessant zijn.

Van der Veen vindt dat de media en de politiek eindelijk eens de mythes van Schiphol moeten doorprikken. “Elektrisch vliegen, vliegen op waterstof of biokerosine, het hinderreductieplan van Schiphol, het groeiverdienmodel uit de luchtvaartnota, het is allemaal gebakken lucht. Het gaat nooit gebeuren.”

Verspilling belastinggeld
Los daarvan moet de overheid stoppen met het verspillen van belastinggeld aan de vliegsector. “Daarvoor bestaat een stevige wetenschappelijke basis: onderzoek heeft uitgewezen dat van alle zaken die je met belastinggeld kunt doen, het in de lucht houden van een noodlijdend luchtvaartbedrijf het minste rendement en de meeste klimaatschade oplevert”, citeert Van der Veen uit een artikel van de Oxford Review of Economics Policy uit 2020.

De overheid staat toe dat de sector een veel te grote invloed uitoefent op het beleid. Luchtvaartdirecteuren lopen de deur plat bij de minister met hun wensenlijstjes. De burger is niet welkom.

Tegenmacht alleen van burgers
“Op dit moment vormen bezorgde burgers de enige tegenmacht in het luchtvaartdossier. Zij worstelen zich door eindeloze reeksen rapporten en documenten om erachter te komen hoe de vork in de steel zit en om de ontwikkelingen ten goede te keren. En hoe worden deze burgers dan bestempeld door Schiphol-directeur Dick Benschop? Het zouden fantatieke bewoners zijn aan de flanken van het debat.”

Waarom reageren politici zo traag op de groeiende overlast en vervuiling? “Regeringspartijen laten alles het liefst bij het oude uit angst om stemmen te verliezen. Alle bewindslieden van het ministerie van I&W hebben altijd alleen maar de belangen van de luchtvaart verdedigd en collega-ministers die zouden moeten opstaan voor de leefbaarheid, de volksgezondheid, het milieu en het klimaat blijven op hun handen zitten.”

Van der Veen vindt dat het hoog tijd is dat kamerleden en kiezers inzien dat ze jarenlang zijn bedonderd door de vliegindustrie. “Dames en heren van de media: het is uw taak de noodklok te luiden: de feiten liegen niet.”

Bekijk de video van professor Fulco van der Veen op Youtube

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 91

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Pieter Kroon namens DFA Airport

    DE FEITEN LIEGEN NIET!
    (runways naar zee)

    1
    • Jeroen

      Misschien wordt het eens tijd om de heer Rutger Castricum van programma “de hofbar” te vragen een of meerdere items aan Schiphol overlast te wijden.
      Hij heeft een ludieke manier van presenteren en slaagt erin om de betreffende bewindslieden voor de camera te krijgen.

      11
  2. Theo Hollander

    Helemaal waar.

    7

Geef een reactie

Translate