Schiphol heeft in 2017 een schokkende 34 procent méér vliegtuigen over de Buitenveldertbaan gestuurd dan een jaar eerder. Het totaal komt hiermee uit op ruim 43.000 vluchten. Let wel: over de baan die het meest ontzien dient te worden.
Dit blijkt uit metingen door bureau Geluidconsult in opdracht van de Gemeente Amstelveen. De gemeente plaatste deze cijfers vandaag – ruim een jaar na afloop van de meetperiode en kort na vragen van SchipholWatch – op haar website.
In het afgelopen jaar 2017 – lopende van 1 november 2016 tot 1 november 2017 – nam het aantal dagpassages toe met 34 procent, terwijl er ‘s nachts weer 13 procent meer vliegtuigen overkwamen.
In totaal is sprake van een stijging van 22 procent tot ruim 43.000 vluchten over de drukbevolkte en kinderrijke gebieden Amstelveen-Noord en Amstelveen-Buitenveldert.
De meeste passerende vliegtuigen produceren op de plek van meting, de Bourgondischelaan in Amstelveen, een geluidsniveau tussen de 70 en 75 dB(A), aldus de metingen. Er zijn echter uitschieters tot ruim 88 dB(A).
Overigens ligt de meetlocatie niet recht onder de aanvliegroute, dus elders in de wijk kunnen hogere piekniveaus worden gemeten.
De luidruchtigste vliegtuigen lijken Boeing 747’s te zijn uit het Verre Oosten, hoewel het rapport hierover niet veel relevante informatie geeft.
Een andere belangrijke indicatie voor de overlast is het percentage uren waarop geen vliegtuigen te horen zijn. Volgens Geluidconsult geldt dit overdag voor slechts 37% van de tijd en zelfs ‘s nachts in nog geen driekwart van de tijd.
Gedurende een kwart van de nachtrust blijken bewoners te worden gestoord in de toch al korte rustperiode (23 tot 7 uur) die Schiphol haar buren gunt.
Uit de cijfers blijkt voorts dat alle gemeten waarden 1 tot ruim 2 dB hoger liggen dan de door NLR in opdracht van Schiphol berekende waarden. Nauwelijks verrassend natuurlijk, omdat vrijwel alle berekeningen met betrekking tot vliegtuigoverlast lager uitkomen dan metingen.
Conclusie van het rapport is dat Schiphol op vrijwel alle gemeten waarden slechter scoort dan een jaar eerder (in 2016). De verwachting is bovendien dat het inmiddels ook al afgelopen ‘geluidsjaar’ 2018 nog slechter zal uitvallen dan 2017. In 2018 was immers sprake van verdere groei van het aantal vluchten.
Een kanttekening die wij willen maken bij het rapport is dat de ruim 43.000 extra vluchten boven Buitenveldert/Amstelveen, in de berekeningen van het ‘uitgesmeerde gemiddelde’ leiden tot slechts een stijging van Lden van 57,2 naar 58,3 dB.
Dit illustreert duidelijk hoe weinig zo’n uitgesmeerde gemiddelde zegt. Want als bewoner ervaar je in zo’n jaar wel ruim 10.000 keer vaker een piekniveau van 75 dB of hoger dan in het jaar daarvoor.
Het zijn 10.000 extra momenten in een jaar – of 30 keer per dag – waarin je een gesprek moet onderbreken omdat je je gesprekspartner niet verstaat, de tv niet te volgen is of kinderen wakker worden uit hun slaap.
Het geeft ook aan hoe terughoudend omwonenden moeten zijn met de vermaledijde 50/50-regel. Als Schiphol immers stelt 1 dB ‘geluidswinst’ te hebben gerealiseerd als gevolg van ‘stillere’ vliegtuigen, zal dit onmiddellijk worden vertaald in tienduizenden extra vluchten. U bent gewaarschuwd!
Overigens blijkt uit de metingen in opdracht van de Gemeente Amstelveen dat vliegtuigen helemaal niet stiller zijn geworden in het gemeten jaar. Integendeel: het gemiddelde geluidsniveau per vliegtuig is zelfs toegenomen, met 0,4 dB.
‘s Nachts worden kennelijk de oudste vliegtuigen steeds vaker ingezet, want in deze uren steeg het gemiddelde geluidsniveau met zelfs 5 dB.
Volgens het rapport is dit deels te wijten aan het enigszins verleggen van de aanvliegroute. Deze verklaring kunnen wij niet verifiëren, wel weten we dat het meetpunt zich op precies 4 kilometer van de landingsbaan bevindt, dus veel afwijking in de route is dan niet meer mogelijk.
WHO
Onlangs adviseerde de Wereldgezondheidsorganisatie WHO een maximum Lden-niveau van 45 dB voor vliegtuiglawaai. Schiphol overtreedt deze grenzen dus ronduit onbeschoft.
De WHO baseert haar richtlijnen op jarenlang onderzoek door gerenommeerde wetenschappers en waarschuwt tegen onder meer hart- en vaatziekten veroorzaakt door dit lawaai. Vooral het piekende karakter van vliegtuiglawaai wordt als bedreigend gezien voor de volksgezondheid.
Het complete onderzoek van Geluidconsult vindt u onderstaand.
Helena
De ” zogenaamde secundaire” Buitenveldertbaan is zo goed als dagelijks in gebruik zowel voor landend dan weer startend vliegverkeer. De overlast is extreem eigenlijk is het in deze regio nooit eens stil, afgezien van het jaarlijkse momentje weekje waarop de baan in onderhoud is. De overlast is te erg wordt tijd dat de overheid cq politiek eindelijk eens met een oplossing komt zodat de Buitenveldertbaan alleen hoeft te worden ingezet als er daadwerkelijk een westerstorm is, de stormbaan was destijds de bedoeling!
David
Ongelooflijk hoe we voor de gek worden gehouden, door Schiphol maar blijkbaar ook door de gemeente Amstelveen. Stop de gekte. Om te beginnen met een reële CO2 prijs en BTW op kerosine.