Eerder deze week heeft Mobilisation for the Environment (MOB) het college van de provincie Gelderland gevraagd de natuurvergunningen in te trekken van twee boederijen die door Schiphol voor de stikstofruimte zijn gekocht.
MOB-leider Johan Vollenbroek hoopt hiermee te voorkomen dat Schiphol de stikstofruimte gaat inzetten om ruimte te scheppen voor het overmatige vliegverkeer en zo de huidige situatie te legaliseren.
Volgens de Habitatrichtlijn dienen de Europese lidstaten passende maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van natuurlijke habitats niet verslechtert en er geen storende factoren optreden voor de soorten in deze gebieden.
Urgent
De twee boerenbedrijven, is Kootwijkerbroek en Oosterwolde, liggen beide op minder dan vijf kilometer afstand van Natura 2000-gebied de Veluwe. Dat gebied is opgenomen in de zogenaamde urgente lijst, waarover de rechter onlangs in de Greenpeace zaak zei stikstofreductie een noodzakelijke voorwaarde is en dat als hier niet aan voldaan wordt illegale verslechtering van de natuur optreedt.
“Duidelijk is dat de stikstofreductie en dus passende maatregelen van uw college nodig zijn om in het geval van de Veluwe te voldoen aan de verplichting uit de Habitatrichtlijn”, schrijft de jurist van MOB.
In totaal gaat het om stikstofemissierechten van meer dan 10.000 kilogram per jaar voor de twee bedrijven samen. Omdat Schiphol zo’n 90 procent van de eigen uitstoot niet hoeft mee te rekenen, zou dit betekenen dat de vliegveldenexploitant er juist 100.000 kilogram extra door kan uitstoten.
Meer stikstof in plaats van minder
Dit is volledig in strijd met de doelstelling van de wetgeving om de natuur te beschermen. Door de handelswijze van Schiphol komt er juist veel meer stikstof in de natuur terecht, in plaats van minder.
Volgens MOB is het juridisch haalbaar om als provinciebestuur de vergunningen in te trekken als gevolg van recente uitspraken van de rechter. “Cliënt verzoekt u dan ook om van uw bevoegdheid gebruik te maken en de natuurvergunningen in te trekken”, aldus de brief van Vollenbroek.
Inmiddels liggen de agrarische activiteiten op de twee boerderijen al meer dan twee jaar stil. Dat biedt het college nog een reden om de vergunningen in te trekken, omdat de Omgevingswet die mogelijkheid biedt als er langer dan een jaar geen activiteiten hebben plaatsgevonden die gebruikmaken van de vergunning.


Geert
Stikstofuitstoot-landbouw-moet-verder-dalen-dan-gedacht-zegt-planbureau-voor-de-leefomgeving.
Uit een nieuw rapport blijkt dat die met zo’n 80 procent moet dalen. Met het huidige beleid daalt de uitstoot met zo’n 20 procent. De grootste producent is de landbouw, verkeer of industrie is “slechts”, 4 procent, verbrandingsmotoren produceren stikstofoxiden. Ammoniak komt uit mest, 75 % van de Nederlandse stikstof die in de natuur terechtkomt, komt van de landbouw.
Maaike
En het kan gewoon, hè, op natuurlijke wijze boeren. Wij zijn herenboeren en wij boeren met respect voor het land. Voor ons zat er veeteelt op ons erf en in het begin zag je hoe schraal het bodemleven was doordat er veel te veel mest was gebruikt. We zijn nu een aantal jaar verder en het bodemleven is zich aan het herstellen. Onze gewassen hebben nauwelijks last van ziektes en we halen meer dan genoeg voedsel van het land voor een jaarrond eten. Je eet alleen wel met het seizoen mee en je moet in de zomer je overschot prepareren voor de winter. Dieren hebben bij ons op meerdere manieren hun toegevoegde waarde waarvan hun mest een belangrijke is. De enige reden dat we nooit volledig circulair kunnen zijn, is omdat we eigenlijk ook onze eigen ontlasting nodig hebben voor het land maar dat mag/kan niet.
Wie eens meer wil weten:
https://herenboeren.nl/
Zwart-wit denken
Inderdaad Maaike, geen belachelijke overproductie voor het buitenland, zoals nu het geval is en in vroegere tijden niet.
Het klinkt eerder of jij geïndoctrineerd bent, beste Dirk. En zelf voeg ik daar dan ook nog aan toe, ongenuanceerd.
“Jaag alles maar weg” en “op de perfecte manier zoals hier”? Tsja.
B. van Marlen
Ik begrijp de reacties van de agrariërs op het verzoek van MOB, maar ze zijn aan het verkeerde adres. U zou, als u iets meer nadenkt, juist met ons mee moeten strijden tegen de megalomane luchtvaart, die elk klimaat- en stikstofbeleid volledig ondermijnt. We zijn afhankelijk van de natuur en het verlies aan biodiversiteit is helaas geen links fabeltje. De klimaatcrisis gaat wel degelijk een rol spelen in de voedselproductie. De opbrengsten aan koffie en olijven lopen al terug.
MOB stelt dit terecht aan de orde. De situatie waarin we zitten is het gevolg van decennia pappen en nathouden door de politiek en het verzuim van het nemen van de nodige maatregelen. Men won er wel stemmen mee (CDA, BBB, VVD), maar schoof ook het probleem vooruit, en dat gaat nu niet langer.
Er was een behoorlijke som geld gereserveerd om het probleem aan te pakken, maar het huidige kabinet heeft dit bedrag grotendels terzijde geschoven en sterk verminderd. Men probeert op allerlei wijzen eronderuit te komen, maar ik vrees dat dit niet gaat werken.
Mijn advies: spreek uw politieke leiders en de belangrijkste financiële spelers erop aan, en niet MOB. Overweeg een duurzame en ecologisch verantwoorde aanpassing van uw productiemethoden. Vraag hulp van de overheid bij deze transitie. Bestrijd de verhoging van de BTW op groente en fruit. En zeker: laat uw overgebleven stikstofruimte niet inpikken door de sterk vervuilende en leugenachtige luchtvaart!
Bourree
Directeur Pieter van Oord kletst weer een paar sprookjes de wereld in. Absurd dat geen journalist vraagt naar een kritische onderbouwing van zijn woorden. Hersenloos schoffeert hij weer alle slachtoffers van de vreselijke overlast veroorzaakt door KLM/Schiphol.
Hij zei: “De mensen die niet happy zijn met Schiphol wonen in Drenthe.
Hierbij even speciaal voor hem de link met het kaartje waar de mensen schandalige overlast HEBBEN ( niet ervaren)
https://static.vliegherrie.nl/maps/laatste2.png
Prachtige cijfers
Jubelende nieuwslezers, o jongens, wat gaat het goed met Schiphel! 62 miljoen mensen vervoerd.
Nederland heeft 18 miljoen inwoners dus we hebben allemaal 3,5 keer gevlogen?
Nee,dat zijn de overstappers. Die mensen die hier niets komen doen.
Die mensen waar niets aan verdiend wordt.
Maar ja, dat verhaal horen Henk en Ingrid niet.
Jonathan de B
Hoe kunnen we MOB financieel steunen bij deze rechtzaken? Is er een crowdfunding ergens waaraan we kunnen bijdragen?
Derk
https://stichtingmobilisation.nl/
Dirk
Hou er wel rekening mee dat het de mob alleen bedoelt is om de gehele Nederlandse landbouwsector te elimineren, dat hij Schiphol meetrekt in de zaak is collateral damage meer niet. Iedereen die mob steunt moet weten dat ie de beste voedselvoorziening ter wereld mede om zeep helpt. Voedsel is duur , maar dit is pas het begin van schaarste. Kijk eens wat de producten vanaf boer en tuinder momenteel doen, ze stijgen ongekend wat doorberekend wordt naar de burger. Niemand heeft in de gaten wat zich op het platteland afspeelt momenteel: een ongekende tragedie van ellende die over boer en tuinder uitgestort wordt! Hier gaan in de nabije toekomst enquete commissies zich op stuk bijten.
Zelf kweken
Ik heb weer lekker pootaardappelen besteld, de tomaten en komkommers, etc. zijn gezaaid en er zijn 10 plantenzakken om alles in op te kweken.
Als iedereen dat doet, kan ook op balkon, dan heb je heerlijk verse oogst en ook nog biologisch.
En niet duur.
De miljoenen varkens die naar China worden geëxporteerd daar hebben we hier niets aan,
Dat is de grote uitstoot van boeren activiteiten en de overmaat aan stront.
Gaat u liever een voedselbos aanplanten, dat is een stuk gezonder.
Maaike
U vergist zich. Sinds de jaren 90 weten we al dat de veeteelt teveel stikstof uitstoot. In die tijd kregen we vanuit Europa een uitzonderingspositie onder de voorwaarde dat we iets aan onze uitstoot zouden doen. Dat is 30 jaar geleden en er is nog nooit iets aan die uitstoot gedaan. Als er al eens een poging vanuit de overheid ondernomen werd, werd die door LTO tegengehouden. De sector heeft zelf de kop in het zand gestoken. Daar kunt u het MOB niet voor verantwoordelijk houden. Die strijdt juist voor onze natuur. Wat denkt u dat er met onze voedselvoorziening gaat gebeuren als er over een jaar of 10 – 15 geen insecten meer zijn om onze gewassen te bestuiven? Lijkt mij slimmer onze natuur gezond(-er) te maken zodat we nooit dat punt bereiken en daarom steun ik het MOB: de partij die doet wat de overheid nalaat.
Geen schaarste
Wat een rare reactie. “collateral damage” en “tragedie van ellende” terwijl ondertussen volgens wetenschappers over de hele wereld er overeenstemming is dat het anders moet op de Aarde.
Prijzen stijgen voor de gewone burger omdat industriële bedrijven mega kortingen op hun energie krijgen, kerosine belasting en BTW niet bestaat in de luchtvaart, de flinke financiële injecties uit de staatskas om de luchtvaart keer op keer op keer te redden en noem maar op. Dat geld gaat allemaal niet naar de gewone burger om hun dagelijkse boodschappen betaalbaar te houden of bv de zorg.
Er is geen schaarste aan voedsel voor de Nederlanders en die zal er ook niet zijn met andere politieke keuzes die nodig zijn om Nederland leefbaar te houden, mensen gezond en burgers onderdak te bieden. Er wordt veel te veel overgeproduceerd voor het buitenland. Net zoals bij de hub passagiers/ luchtvaart, waar ook ‘overgeproduceerd’ wordt.
Ondertussen verschraald Nederland op vele vlakken, dat is wat MOB aan het tegengaan is.,en dus zet MOB zich in tegen de idiotie van de keuzes in de huidige maatschappij.
dirk
Weet je waarom Nederland verschraalt? Omdat er bijna geen mest meer mag worden aangewend , de bodem wordt nu met kunstmest bemest wat natuurlijk uit den boze is zoals u weet. Laat boeren voedsel produceren op de manier die al miljoenen jaren uitgevoerd wordt, daar hoeven geen grachtengordel en bakfietsmachinisten over te beslissen, zij mogen hun geluk theoretisch aanwenden vanaf een luxe burostoel. En die schaarste aan voedsel is volop in de maak maar die berichtgeving zal je niet via de msm vernemen , dat is inside information die ik je gratis aanbiedt. En sprookjes als er zouden geen insecten meer zijn gelooft u zelf toch niet. Die info komt van partijen die de landbouw willen uitschakelen. De megalomane rijke Amerikanen die hier baadt bij hebben zijn volop bezig met de uitrol van processed food fabrieken.
De jarenlange indoctrinatie door de msm heeft iig zijn vruchten goed afgeworpen is hier onder mijn reactie te lezen. Maar prima , jaag hier alles maar weg , op een andere plek zal onze productie overgenomen worden , alleen niet op die perfecte manier zoals hier.
Kijk ff hoe men in Oekraine mega stallen met legkippen batterijen uit de grond stampt met 7 kippen per hokje en 13 verdiepingen hoog waar er hier vroeger 5 in mochten. De EU heeft zich al verplicht om deze eieren te moeten importeren. Dierenwelzijn en milieunormen ? Laat me niet lachen!
Oja veel succes met je voedselbos , nog zoiets waar de gemiddelde burger denkt met een winkelwagentje jaarrond hun vruchten van denkt te plukken.
Maaike
“Laat boeren voedsel produceren op de manier die al miljoenen jaren uitgevoerd wordt”
Vreemd dat u dit bepleit, want dat betekent geen gif, geen kunstmest, wel gewone mest maar met mate. Het betekent ook wisselteelt i.p.v. monoculturen. Geen megastallen, maar een paar geiten, koeien en/of kippen. En alles loopt natuurlijk gewoon buiten rond. Geen opgevoerd veevoer om de koeien meer melk te laten produceren. Geen leghennen die dusdanig zijn doorgefokt dat ze 300 eieren op jaarbasis leggen en met een jaar uitgeput geslacht worden. Varkens die naar buiten kunnen i.p.v. die roze varkens die niet naar buiten mogen omdat ze verbranden in de zon. Geen specialisatie in alleen veeteelt of landbouw maar van alles wat. Eigenlijk het tegenovergestelde van wat er in Nederland gebeurt.
Manon
Nee hoor, ik heb al 35 jaar een biologische groentetas c.q. fruittas, kwalitatief super goede groenten en fruit zonder gif en van het juiste seizoen. Het mooie van deze tassen is, dat ze niet exorbitant in prijs gestegen zijn. Je hebt n.l. voornamelijk lokaal gekweekte groenten en fruit, geen groente en fruit, dat met het vliegtuigis geïmporteerd.