Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Topeconomen pleiten voor fors hogere vliegtax, ook voor overstappers

geld

foto: Gerd Altmann via Pixabay

4.7
(162)

Een twintigtal vooraanstaande hoogleraren economie vinden dat veel- en ver-vliegers en overstappers veel meer moeten gaan bijdragen aan de schade die zij aanrichten met hun vlieggedrag.

Deel op XDeel op Linkedin

De professoren erkennen het belang van de luchtvaart voor de Nederlandse economie, maar zien tegelijkertijd dat de samenleving wordt opgescheept met kosten die eigenlijk moeten worden betaald door de vervuiler – de vliegconsument dus.

Dit stellen zij in een gezamenlijke publicatie op ESB.nu, een toonaangevende site over economische ontwikkelingen.

Het is de economen een doorn in het oog dat de luchtvaart niet hoeft te betalen voor maatschappelijke kosten als de aanleg en onderhoud van infrastructuur en de schade die lawaai en uitstoot veroorzaken. “Dit zijn reële kosten waar uiteindelijk iemand de prijs voor betaalt”, aldus de oproep.

Kinderen met concentratieproblemen
“Omwonenden worden ziek of overlijden zelfs eerder, er is sprake van luchtvervuiling. Vermoeide werknemers die na een gebroken nacht minder productief zijn, kinderen met concentratieproblemen op school, de schade van extreem weer door klimaatverandering.”

Volgens de hoogleraren betaalt de luchtvaartsector op dit moment slechts 30 procent van de externe en infrastructuurkosten, terwijl automobilisten volledig opdraaien voor deze uitgaven.

Vooral reizigers op verre vluchten worden ontzien. Zij betalen slechts tien procent van de externe kosten vanwege de vrijstellingen voor btw, brandstofaccijns en de lage vliegtax. Voor korte vluchten is 60 tot 80 procent van de kosten gedekt.

Geen goede afweging
“Passagiers betalen te weinig voor de schade die ze aanrichten. Overigens veelal zonder dat ze het zelf weten. Daardoor kunnen ze geen goede afweging maken tussen de kosten en baten van hun beslissing om wel of niet te gaan vliegen”, zeggen de economen.

Het huidige kabinetsplan om de tickettax op lange vluchten met ingang van 2027 te verhogen, noemen zij een stap in de goede richting maar onvoldoende om de aangerichte schade te compenseren. Zij roepen op tot een grotere stijging van deze belasting, plus invoering van een tickettax voor overstappers.

De Nederlandse luchtvaart laat immers nog steeds een jaarlijkse rekening openstaan van zo’n 4 miljard euro aan de belastingbetaler. Die wordt nu voor een belangrijk deel betaald door de 60 procent van de bevolking die in een willekeurig jaar niet vliegt. Zij betalen zelfs mee aan de kosten van buitenlandse overstappers.

Er is meer dan voldoende ruimte om de tickettax te verhogen, zo vinden de hoogleraren. In buurland Verenigd Koninkrijk loopt de tickettax al op tot 240 euro op de langste vluchten. In ons land is dat vooralsnog niet meer dan 29 euro.

Groot draagvlak voor hogere vliegtax
De economen verwachten dat het draagvlak voor het verhogen en uitbreiden van de vliegbelasting richting overstappers kan rekenen op een breed maatschappelijk draagvlak. “Deze maatregelen bieden de meerderheid van de Nederlanders – zestig procent vloog in 2023 niet één keer – enkel voordelen.”

“Terwijl alle Nederlanders profiteren van minder overlast, een betere gezondheid en een lagere dreiging van klimaatverandering. De overheid kan met de extra inkomsten bijvoorbeeld de belasting op arbeid verlagen of voorkomen dat deze verder omhoog moet.”

De tien procent veelvliegende Nederlanders die samen bijna 70 procent van de vluchten maken gaan er níet op vooruit, zo weten deze economen. “Maar dat vinden de meeste Nederlanders ook rechtvaardig. Uit onderzoek blijkt dat ‘de vervuiler betaalt’ een van de meest gesteunde verdelingsbeginselen is voor het klimaatbeleid.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 162

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. M Fransen

    Leuk geprobeerd van deze groep wetenschappers, maar helaas is wetenschap in pvvkringen ‘ook maar een mening’.. Gaat allemaal niet gebeuren zolang deze ranzige club zoveel stemmen trekt.

    3
  2. Jan Barteld

    PVV als antimigratiepartij is een fel voorstander van het, in woorden als die van Wilders, als een tsunami ons land vervuilende op de daarvan ( ziektekosten, stikstofbeperkingsregelingskosten – niet leuk voor de boeren en bouwbedrijven enz. ) rekening van Henk en Ingrid laten binnenhoppen van buitenlanders…

    9
  3. ir. B. van Marlen

    Op het SATL-symposium gisteren kwam het volgende duidelijk naar voren (presentaties door Manshanden en Bus, Backers, De Geus).

    Conclusies
    Een financieel verantwoord model van Schiphol sluit hoge groei van de luchtvaart, een grote transfer-hub en opening van Lelystad Airport uit.

    Verder: de onbetaalde rekening van de LV is 4 miljard € per jaar aan externe kosten!

    6% vluchten >4000 km leveren 52% CO2-emissies, en 75% < 1500 km, maar met grote lokale impact!

    60% inwoners NL vloog niet in 2023, 10% maakt 70% van de vliegreizen.

    Zakelijke vluchten zijn slechts 18% van het totaal, 55% vrijetijdsvluchten en bezoek vrienden/familie 25%!

    Remedies:
    1.Verhoog en differentieer v.liegtax naar afstand,
    2.Belast overstappers,
    3.Belast vracht per tonkm, zowel bellyvracht als full-freight.

    Aandeel AF-KLM van 1990-2023 gezakt met 98%, netto winst schommelt rond de 0, eigen vermogen onder de 0!

    Nationale trots? KLM is een bedrijf met louter verliezers.

    Excellentie, hou op met die flauwekul en ga eens achter omwonenden en de leefomgeving staan, het wordt hoog tijd. Het effect van de hub wordt overschat, veel Nederlanders vliegen helemaal niet, wel de rijken, het vestigingsklimaat wordt niet door de luchtvaart bepaald. KLM is een verliespost. De behoeften van Nederlanders kunnen volledig gedekt worden met een veel kleiner Schiphol.

    36
  4. SK

    Is het bekend hoeveel euro per jaar niet/nauwelijks vliegers meebetalen aan de subsidie / milieuschade etc. Dan wordt het wat concreter.

    18
  5. Hans S.

    Zeer zeker de overstappers belasten met een gepeperde vliegtax. Die maken voor niets en niemandal gebruik van door de Nederlandse belastingbetaler gefinancierde voorziening van het Overstapstation Schiphol.
    Ook de vakantiegangers en overige vliegtuigpassagiers moeten de “wegenbelasting in de lucht” betalen: dat gebeurt hier ‘beneden’ ook op de weg als je met je autootje rijdt.

    28
  6. Mike

    Medeburgers willen niet meer ‘meebetalen’ aan de salderingsregeling van mijn 6 zonnepanelen.
    Waarom moet ik dan wel meebetalen aan de (te) goedkope vervuilende vliegvakanties (met alles wat er omheen uit de staatskas wordt betaald) ten voordele van diezelfde medeburgers ?
    De winst die we met zonnepanelen behaald hebben (mindering fossiele uitstoot) is volgens mij al tig keer teniet gedaan door de groei van de luchtvaart.

    57
  7. Josje

    Eindelijk! Het lijkt me waarschijnlijk dat het ondubbelzinnige advies van een groep vooraanstaande topeconomen eerder tot de Minister en zijn ambtenaren doordringt dan de talloze signalen van burgers en milieuorganisaties en zelfs de rechter (al zou dat natuurlijk niet moeten in een democratische rechtsstaat).

    54
    • W Lieverst

      Die democratische rechtstaat is momenteel ernstig aan het afbrokkelen. De uitspraken van Madlener over de ‘industrie’ gaan voorbij aan eerdere uitspraken van de rechterlijke macht en de wens van de bevolking.

      8
  8. Hugo van der Wees

    Eén van de nadelen van het belasten van verre vluchten en overstappers, is de redenatie dat het daarmee ‘gelegaliseerd’ is en er lekker kan worden doorgevlogen. Tevens wordt het vliegen weer vooral alleen voor de happy few, de jetset, betaalbaar. Als zo’n maatregel hand in hand gaat met het verminderen van vluchten, zal het zoden aan de dijk zetten.

    26
    • Chris

      Zo kan je het effect van verkeersboetes ook wegredeneren; “te hard rijden alleen voor de rijken!”

      Gaat erom dat het overall effect heeft toch ? Goedkoop vliegen is geen recht hè

      36
  9. Rob

    Je zou verwachten dat PVV minister Madlener dit direct overneemt. Goed voor Henk en Ingrid die nu de vluchten subsidiëren van buitenlandse overstappers en veelvliegers. Madlener is er echter niet voor de burger, maar voor het Nederlandse filiaal van een Franse luchtvaartmaatschappij. Een maatschappij waarmee Henk en Ingrid ook nog nauwelijks vliegen.

    56
  10. Greven

    Helemaal met bovenstaande eens.
    Laat de vervuilers maar betalen.
    Nu wordt nog te veel afgewimpeld aan de samenleving dus ook diegene die grote overlast ondervind.

    46

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate