Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Alders jokt er lustig op los tijdens huiskamergesprek

(leestijd ongeveer 3 minuten)
0
(0)

Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) jokt er vrijelijk op los tijdens het huiskamergesprek van 3 december jongstleden in Amstelveen. Dit blijkt uit het conceptverslag dat in handen is van SchipholWatch.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto: Sebastián León Prado via Unsplash

Op vragen van aanwezigen over het Verdrag van Chicago uit 1944, op basis waarvan geen accijnzen zouden kunnen worden geheven op kerosine, stelt Alders dat het lastig is zo’n internationaal verdrag te wijzigen en dat hiervoor overeenstemming nodig is met alle aangesloten landen.

Hij vergeet hierbij te vermelden dat dit verdrag helemaal niet het heffen van belastingen verbiedt op kerosine. Het verdrag zegt in dit kader alleen iets over de brandstof die al in het vliegtuig aanwezig is na landing op een luchthaven.

Voor accijnsheffing op kerosine is dan ook helemaal geen wijziging nodig van het Verdrag van Chicago.

“Geen groei Buitenveldertbaan”
Even verderop valt in het verslag te lezen dat de statistieken volgens Alders zouden aantonen dat het aantal vliegtuigen op de Buitenveldertbaan de afgelopen 10 jaar stabiel is gebleven.

Elders op deze site blijkt uit onafhankelijke geluidsmetingen in opdracht van de Gemeente Amstelveen, dat er juist sprake is van schokkende groeicijfers. Alleen al in 2017 kwamen er 34 procent meer vliegtuigen over de Buitenveldertbaan dan in 2016. Een verdere stijging over 2018 wordt algemeen verwacht.

De aanwezigen raken vervolgens geïrriteerd door de houding van Alders tijdens het gesprek. “Ik merk op dat de insteek van het gesprek is dat de heer Alders komt luisteren naar wat er onder de bewoners leeft, maar hij beantwoordt de opmerkingen met cijfertjes en getallen. Ik vind dat hiermee de hinder wordt ontkent”, aldus een inwoner.

Niet meten
Ook over het verschil tussen meten van en rekenen aan geluid ontstaat irritatie. Alders: “De wetgever doet niets met de piekniveaus van de geluidsbelasting. Ook bestaat er een verschil tussen berekenen en meten. Idealiter zou je overal willen meten, maar meten heeft ook beperkingen”.

Alders doet deze uitspraken, wetende dat de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI) al sinds 2005 aangeeft dat betrouwbaar meten mogelijk is dankzij verbeteringen aan meettechnologie en -methodologie.

Dat Alders vooral de belangen van de luchtvaartsector vertegenwoordigt, moge ook blijken uit zijn verklaringen omtrend Lelystad Airport.

Alders ziet het verplaatsen van vluchten naar Lelystad en het vervolgens opvullen van die slots op Schiphol niet als groei. Omwonenden zijn het daarmee oneens: per saldo neemt door deze constructie immers het aantal vluchten toe.

Om de tuin geleid
De aanwezige omwonenden voelen zich vaker dan eens om de tuin geleid door de cijfers die de sector steeds voorschotelt. “Als Schiphol dan zo graag met cijfers komt, laat Dick Benschop (directeur Schiphol, red.) dan ook álle cijfers geven. Zo vind ik het schandalig dat er ineens 2.000 woningen op Uilenstede in Amstelveen zijn verdwenen.”

Alders stelt vervolgens dat het economische belang van Schiphol nauwelijks te overschatten is. “De samenhang tussen de florerende Zuidas en Schiphol is onmiskenbaar.” De aanwezigen wagen dit te betwijfelen. “Wij zien de groei van Schiphol niet terug op de Zuidas. We meten met twee maten. Heel begrijpelijk vanuit het gezichtspunt van Schiphol, niet vanuit het gezichtspunt van omwonenden.”

Tijdens de sessie doet ook KLM-er René de Groot een duit in het zakje. Een luchthaven in zee noemt hij “enorm moeilijk”. Zijn voorkeur zou eerder gaan naar een locatie op het Markermeer. “Vliegtuigen kunnen heel slecht tegen vogels en zoute lucht. Starten en landen op de Noordzee is heel moeilijk vanwege het klimaat aldaar.”

Onmerkbare verschillen
De Groot meent ook dat er grote verschillen zijn tussen de overlast van een oude Boeing 747 en een moderne Dreamliner. De aanwezige omwonenden stellen dat zij dit verschil helemaal niet ervaren. Van beide vliegtuigen is het geluidsniveau dermate hoog dat sprake is van reële verstoringen.

Alders geeft verder toe dat in het recente verleden veel vliegbedrijven zijn binnengehaald op Schiphol die niet bijdragen aan de kwaliteit van het netwerk. “Helaas krijg je die vergeven slots niet makkelijk terug.” Daarmee implicerend dat omwonenden nu maar op de blaren moeten zitten vanwege de falende uitvoering van het beleid.

KLM-man De Groot geeft verderop toe dat niet de luchtvaart de grote aanjager van de economie is, maar dat het juist andersom is door te stellen dat “de economie nu goed draait, dus de markt is er”.

De ex-piloot kijkt liever wat verder vooruit. “Over 15 tot 20 jaar verwacht ik veel van elektrisch vliegen.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Chapeau Schipholwatch ! Belazerijen komen nu eindelijk ALLEMAAL boven water

    • Ineke

      Klopt helemaal . Ik was aanwezig bij dit gesprek . Heb die avond geleerd dat Schiphollen niet alleen door luchthaven en KLM wordt gedaan maar dat de vertegenwoordigers van de “onderwonenden” aangevoerd door Alders er hard aan meedoen.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate