De luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart, VVD) kent veel teveel losse eindjes. Dat moet duidelijker, zeker omdat sprake is van een duidelijke polarisatie in het luchtvaartdebat als gevolg van niet-nagekomen afspraken uit het verleden.
Dit stelt Job Cohen in zijn begin deze maand gepubliceerde rapport ‘Sturen in een volatiel domein’. Cohen is voorzitter van de commissie Governance en Participatie Luchtvaart.
De oud-burgemeester van Amsterdam signaleert dat in de nota het voornemen is geuit voor een centraler rol van de rijksoverheid, met name het ministerie van Infrastructuur.
Daarbij kiest de minister voor een brede waaier van participatievormen die onderling geen samenhang hebben. Een belangrijk deel van die vormen wordt in de nota wel benoemd, maar niet specifiek uitgewerkt. Dat moet beter en verdient aanvulling, aldus de conclusies.
Dubbele petten
Cohen waarschuwt ook voor de dubbele petten van deelnemers aan het overleg. Het duidelijkst is dat bij de rijksoverheid, die zowel regelgever is als aandeelhouder van zowel Schiphol als een vliegfirma.
Tot het uiteenvallen van de Alders-tafel had het luchtvaartoverleg prima gefunctioneerd, aldus Cohen. Een bijzondere conclusie, aangezien gedurende deze periode de overlast voor omwonenden jaar na jaar alleen maar is toegenomen.
Even verderop geeft Cohen ook wel toe dat het in de praktijk wel tegenvalt met de resultaten van het Alders-overleg. “Het is van cruciaal belang voor het overleg dat afspraken worden nagekomen. Als dat niet het geval is, valt de basis voor consensus weg.”
Kennis betwist
Voorzitter Cohen signaleert in zijn rapport dat kennis steeds vaker wordt betwist. Dat zet de werking van governance onder druk. “Bewoners die zelf metingen verrichten komen tot andere geluidniveaus dan de officiële berekeningen.”
De conclusie van Cohen had dus ook kunnen zijn dat de voorgeschotelde ‘kennis’ niets te maken heeft met de dagelijkse praktijk. Burgers raken mondiger omdat kennis steeds makkelijker toegankelijk wordt, vooral via internet en sociale media waarop leken en deskundigen makkelijk met elkaar in overleg kunnen treden en hun visies kunnen delen.
De commissie hekelt de matige uitwerking van governance en participatie in de nieuwe luchtvaartnota. “Een regierol voor het ministerie kan niet alleen op papier worden gecreëerd, maar moet ook worden verdiend.”
Tekort aan kennis bij I&W
“Niet-nagekomen afspraken leggen een hypotheek op nieuw te maken afspraken.” Een belangrijke oorzaak van het huidige falen van het ministerie is dat er daar sprake is van een enorm gebrek aan kennis over de verschillende aspecten van de luchtvaart. Het ministerie zal eerst moeten gaan werken aan die kennis alvorens de centrale regie ter hand kan worden genomen.
Bij het instellen van een nieuwe structuur voor de governance moet de nodige aandacht worden gegeven aan het herstellen van de onderlinge verhoudingen, zo ziet Cohen. Gezien het onderlinge wantrouwen tussen de verschillende partijen is het uitoefenen van pure macht niet langer voldoende.
De commissie pleit voor een nadere uitwerking van de participatievormen door Van Nieuwenhuizen. Er worden veel vormen besproken in de nota, maar geen van die vormen is voldoende uitgewerkt.
Schreeuwen om matiging
Het rapport geeft vier duidelijke gebieden waarop het belang van de luchtvaart dienen te worden getoest: de economie, het milieu, het klimaat en de omgeving. Drie van die belangen schreeuwen inmiddels om krimp van de luchtvaart in ons land en daarbuiten. Alleen de economie profiteert (op de korte termijn en nog afgezien van de corona-crisis) van nóg meer luchtvaart. Op de langere termijn is dat ook nog maar de vraag.
jan
Een vrij goed rapport. Cohen noemt de Aldersperiode als goed
Er werd veel bereikt… Tot op zekere hoogte ja en aan het einde kraaktAlders gelukkig harde noten: DeOmwonenden trekken het niet meer moest hij ervaren tijdens de vele huiskamergesprekken
Wat wel eens vergeten wordt, is dat de Aanstelling van Hans Alders, een “‘TOM POESlist ” was door oud CDA minister Carla Peijs
De vorige stelselwijziging (Netelenbos ) Bleek een complete mislukking Deze WAS NIET GELIJKWAARDIG zoals IR Niek Ketting Vz COMM MER en later Huib Eversdijk Vz 2e comm Deskundigen Vliegtuiggeluid vaststelden . Het Kabinet verzon een List: De Aanstelling van Alders . Men accepteerde de bevindingen van Ir N Ketting en CDV Huib Eversdijk niet
Zoals Prof Guus Berkhout menigmaal schreef: We hebben weer 10jaar verloren . Hij had gelijk Het voorgestelde nieuwe stelsel kon de beloften NIET waarmaken. Voorbeeld : De Buitenv baan zou een min groei van 7 % ontvangen . Dat werd + 40 % groei
De Aalsmeerbaan bleek een 2e primaire baan geworden
Bezien we de huidige situatie: dan Noemt Cohen toch een stel waardevolle zaken: O.a. de deskundigheid van het Rijk schiet zeer tekort .
Het wordt tijd voor beleid ZONDER POLITIEKE spelletjes . Er is veel te veel geknoeid . H Gr Jan Griese
Rein van Vliet
Was er geen sterkere man dan de heer Cohen?
Mike
Hij heeft zeker geen kopje thee gekregen deze keer 🙂 .
Hopelijk is dit een eerste stap naar verbetering, als deze uitkomst tenminste niet door het ministrerie aan de kant wordt geschoven.
Er zijn vaker mensen die later bijdraaien (zoals met de biomassa). Dit door verlies in aandeel of door andere visie. Wie weet komt hier nog iets uit… in de positieve zin voor de overlast ervarende burgers.
mcp
Job Cohen heeft als burgemeester van Amsterdam en als aandeelhouder van Schiphol de luchthaven jarenlang gefaciliteerd en meegeholpen aan groei en het negeren van niet nagekomen afspraken. Dat uitgerekend deze man nu commissievoorzitter is wekt bij ons niets dan wantrouwen.