Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Grond weg onder 50/50-regel

0
(0)

Het teleurstellende antwoord van minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Kamer over het verschil tussen de berekende en gemeten geluidsniveaus tijdens de belevingsvlucht haalt de zogenaamde 50/50-regel compleet onderuit.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto: Etienne Jong via Unsplash

De minister vindt dat de tot 8 dB hogere geluidswaarden (meting ten opzichte van berekening) valt “binnen de te verwachten marges”.

Op social media ontstond een ware golf van hoongelach om deze ‘verklaring’. Nooit eerder was er immers aangegeven dat de metingen zover konden afwijken van de berekeningen. Nooit eerder was er gesproken over marges die te verwachten waren.

Marges in de statistiek zijn an sich geen onbekend verschijnsel. Iedere berekening benadert de werkelijkheid binnen bepaalde marges. Hoe beter een model, des te kleiner de marges. Plus of min.

En daar wringt nu de schoen. In de statistiek vallen marges altijd om de berekende waarden heen. Bij de berekeningen van het Ministerie van I&W slaan ze echter maar één kant uit: de berekening van Schiphol c.s. is altijd lager dan de gemeten waarde. Dat klopt dus niet.

Het gevolg van deze constatering is wel dat de zogenaamde 50/50-regel compleet onhanteerbaar is. Deze regel uit het Alders-akkoord stelt dat 50% van de door technologische vernieuwing te behalen ‘geluidswinst’ wordt ‘teruggegeven’ aan omwonenden en dat de andere helft mag worden gebruikt door de luchtvaart om meer vluchten te lanceren.

125.000 extra vluchten per dB
Nu is de decibel een waarde met een logaritmische schaal. Hetgeen betekent dat 3 dB méér geluid een verdubbeling betekent van het geluidsniveau. 1 dB is dus al heel wat. De luchtvaart stelt dan ook dat voor iedere één decibel vermindering van het gemiddelde geluidsniveau zomaar 125.000 extra vluchten mogelijk zijn.

Zet dit even af tegen de “marges” van minister Van Nieuwenhuizen. Tot liefst 8 dB liepen de verschillen op. Ofwel tenminste een verviervoudiging ten opzichte van het berekende geluid.

Een zo grote marge maakt dus direct duidelijk dat de luchtvaartindustrie nooit en te nimmer aanspraak kan maken op verhoging van het aantal vluchten als gevolg van de 50/50-regel. Immers: de marges zijn zó groot, dat eenvoudigweg niet met voldoende nauwkeurigheid te berekenen is, laat staan te meten, dat er inderdaad sprake is van ‘geluidswinst’ door bij voorbeeld stillere vliegtuigen.

Voor omwonenden is dit een zege. Immers, iedere toespeling die de luchtvaart nu nog maakt op groei op basis van de 50/50-regel kan eenvoudigweg onderuit worden gehaald door te wijzen op de marges van de minister.

Sterker nog: de marges die kennelijk kunnen leiden tot 8 à 10 keer meer geluid, halen de gehele “wettelijk erkende” rekenmethode onderuit. Voer voor juristen die hiermee aan de slag kunnen bij iedere willekeurige rechter.

Reageren? Graag, onder dit artikel heeft u alle ruimte!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Uitstekend verhaal , Het moet eindelijk eens uit zijn met de lange waslijst van Manipulaties . Of zoals Prof Berkhout stelde in NRC: Schipholbeleid zonder METINGEN is bedrog, en daarachteraan : Sinds 2008 Alders accoord zijn we al weer 10 jaar Achterop Daar komt nu de constatering door M. Federatie NH en de Regio GGDen bij:

    Er zijn veel meer ernstig Gehinderden en Ernstig Slaapverstoorden dan Schiphol stelt..

Geef een reactie

Translate