In hele actieplan NIETS over herrie te lezen

De luchtvaartsector overhandigde eerder vandaag met veel tromgeroffel en borstgeklop een actieplan voor minder vervuiling in 2030(!) aan minister Van Nieuwenhuizen (I&W).

https://nieuws.klm.com/luchtvaartsector-overhandigt-actieplan-aan-minister-iw/

Greenpeace noemt het bij monde van campagneleider Cas van Kleef oude wijn in nieuwe zakken, wij constateren vooral dat er geen enkele aandacht is voor de geluidsvervuiling die Schiphol oplevert.

Cas van Kleef on Twitter

De plannen zijn oud nieuws met groen strikje eromheen. Besparingen vooral goed voor eigen portemonnee. Co2-uitstoot luchtvaart blijft in 2030 bijna even groot als nu: geen reductie dus! Als we Parijsakkoord willen halen kan luchtvaart niet meer groeien. https://t.co/T7s1BrobRD

Geluidsoverlast in de mate die Schiphol oplevert, is inmiddels internationaal erkend als belangrijke bron van fysieke en psychische ziektes. Dit blijkt onder meer uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Geluidsvervuiling heeft desastreus effect op volksgezondheid

BAARN – Niet alleen de milieuvervuiling die het toenemende verkeer met zich meebrengt kost mensenlevens, maar ook het geluid dat gemaakt wordt heeft een desastreus effect op de volksgezondheid. Dat concludeert de Wereldgezondheidsorganisatie in een nieuwe studie. Het is de eerste keer dat er opdracht van de Wereldgezondheidsorganiatie Europa (WHO Europe) een onderzoek werd gedaan naar het effect van verkeersgeluid op de gezondheid.

Een gemiste kans, te meer omdat er een prima oplossing bestaat voor de geluidshinder: de door ons bepleite verhuizing naar de Noordzee.

Plan voor luchthaven in zee wint aan populariteit

Plannen voor verplaatsing van Schiphol naar de Noordzee winnen aan populariteit. De kosten zijn hoog, maar de overlast neemt fors af. Den Haag durft niet te kiezen, klagen omwonenden. „Treurig, Nederland zit te kruidenieren.” Met zwaar gebulder stijgt er ongeveer elke twee minuten een vliegtuig op van Schiphol. Passagierstoestellen, vrachttoestellen.

SchipholWatch vindt het onbestaanbaar dat de directies van Schiphol en haar grootste gebruiker KLM nog steeds niet zelf op de proppen komen met plannen voor deze verhuizing. Het is de enige mogelijkheid om de tomeloze groeiambities van de luchtvaart mogelijk te maken.

Het uitblijven van actie op dit front is een strategische fout die in de toekomst mogelijk betiteld kan worden als ‘wanbeleid’.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren?

Eén antwoord op “In hele actieplan NIETS over herrie te lezen”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *