Zomaar een paar quotes uit het rapport van bureau CE Delft over het vandaag gepubliceerde plan van aanpak door de vliegbranche.
“Een betere optie is volgens de onderzoekers dan ook om de meer-kosten van biobrandstof te subsidiëren, waarbij er de mogelijkheid is om de kosten van de subsidie neer te leggen bij verschillende actoren.” Huh, de meerkosten van biobrandstof verhalen op de belastingbetaler?
“De afgelopen decennia was de technische efficiëntieverbetering van nieuwe vliegtuigen gemiddeld 1,4% per beschikbare stoelkilometer per jaar, maar de trend lijkt af te vlakken en in de laatste jaren lag het gemiddelde op 1,1% (ICCT, 2015).In een periode van 12jaar kan een efficiëntiewinst van 12,5% geboekt worden als de vloot niet groeit en geleidelijk vernieuwd wordt. Als de vloot groeit, verbetert de efficiëntie sneller omdat de gemiddelde leeftijd van de vloot afneemt.” Huh, een groeiende vloot vliegtuigen zorgt voor grotere efficiëntie? En in absolute zin dan?
“In een aantal gevallen zijn deze deeldoelstellingen erg ambitieus, waardoor de kans groter is dat de doelen niet gehaald worden dan dat het doel overschreden wordt. Dit geldt bijvoorbeeld voor optimalisering van vliegroutes en -procedures en voor radicale vlootvernieuwing.” Huh, grote kans dat ze het niet halen?
Afijn, leest u het rapport zelf maar eens. De gezamenlijke milieuorganisaties staan niet in de rij voor het applaus. SchipholWatch evenmin, want er is in het hele plan geen aandacht voor geluidsvervuiling. Ook niet voor stikstofdispositie trouwens, om maar eens wat te noemen.
Geef een reactie