Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

MRS hekelt betrouwbaarheid KLM: maatregelen Harbers te vrijblijvend

vliegtuig overvliegend

foto: G-R Mottez via Unsplash

(leestijd circa 3 minuten)
4.7
(133)

De maatregelen die Harbers wil nemen om de overlast te verminderen zijn veel te vrijblijvend, zo oordeelt de Maatschappelijke Raad Schiphol. KLM heeft immers geen beste reputatie in het nakomen van afspraken met de overheid.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit stelt MRS expliciet in een zienswijze op wederom een internetconsultatie over de balanced approach waarmee Harbers denkt de overlast en vervuiling van Schiphol te moeten terugbrengen. Volgens de rechter is die procedure overigens overbodig, omdat het bij Schiphol slechts gaat om handhaving van de bestaande wet- en regelgeving uit 2008.

De raad maakt gehakt van de serie afgezwakte maatregelen. Waar Harbers in eerste instantie een daling van het aantal vluchten met 60.000 aan omwonenden beloofde, zijn er daar nog maar 30.000 van over. Waar eerst sprake zou zijn van een geluidsreductie van 20 procent, blijft nu slechts 15 procent over, op papier dan. Veel andere maatregelen zijn uitgesteld of komen helemaal niet meer voor in de plannen.

“We vragen ons af waarom voor deze nieuwe maatregelen is gekozen, omdat bij de meeste op voorhand duidelijk is dat er geen gegarandeerde verbetering van de leefomgeving kan worden verwacht. Daarbij kunnen problemen ontstaan in de uitvoering, zijn er deels nauwelijks waarneembare verbeteringen ingepland en bestaat het gevaar van verplaatsing van hinder in tijd en locatie.”

Wat als effect uitblijft?
De MRS betwijfelt of de maatregelen het beoogde effect krijgen en hekelt het ontbreken van een plan voor als dat niet het geval is.

Harbers wil de effecten pas beoordelen na een periode van vijf jaar. Dat vindt de raad veel te lang duren. “Dat is volstrekt inadequaat. Om omwonenden zekerheid te bieden, dient per kwartaal een evaluatie plaats te vinden.”

Wanneer de resultaten achterblijven moet dat uitmonden in krimp van het vliegverkeer, de enige adequate manier van hinderbeperking. “Het is van groot belang dat deze consequentie vast moet zitten aan het pakket maatregelen, omdat luchtvaartmaatschappijen anders geen economische prikkel hebben om zich aan de afspraken te houden.”

De inzet van minder lawaaiige toestellen in de nacht door KLM is onvoldoende uitgewerkt, zo vindt de raad onder leiding van Khadija Arib, oud-voorzitter van de Tweede Kamer. Daarom brengt zo’n convenant de nodige risico’s met zich mee. Zo is het onwaarschijnlijk dat KLM op tijd over toestellen kan beschikken die minder herrie maken, vanwege de leveringsproblemen bij vliegtuigbouwers. Ook gaat het om een vrijwillige maatregel zonder consequenties bij niet-naleving door KLM. “De MRS zet vraagtekens bij de reputatie van KLM als het gaat om het nakomen van afspraken met de overheid, zie de rapporten van voormalig staatsagent dr Jeroen Kremers.”

Nauwelijks vluchten met herrieboete
Harbers wil de luidruchtigste toestellen meer laten betalen om van Schiphol gebruik te mogen maken. MRS signaleert terecht dat het slechts gaat om 850 vluchten (op een totaal van 470.000) dat door deze maatregel wordt getroffen. De gelijktijdige verlaging van de tarieven voor de minder luidruchtige toestellen kan de hinderbeperking van deze maatregel (meer dan) volledig teniet doen.

De voorgestelde siësta-sluiting van Zwanenburg- en Aalsmeerbaan noemt de MRS een geval van hinderverschuiving in plaats van hinderbeperking. Die vluchten moeten immers worden afgehandeld op andere landingsbanen of op andere tijdstippen. Per saldo schieten omwonenden er niets mee op.

Voorzitter Arib signaleert terecht dat de zogenaamde beperking tot 27.000 nachtvluchten helemaal geen krimp is, maar juist groei. “Het aantal nachtvluchten in 2023 was 24.700. Nu blijven er straks nog steeds 27.000 redenen waarom mensen ‘s nachts worden gestoord in hun slaap, met gezondheidsschade tot gevolg.”

Groei verpakt als krimp
Belangrijk is verder de conclusie van de MRS dat het beoogde aantal vluchten van 470.000 een legalisatie is van het huidige, illegale aantal vluchten op Schiphol. “Het aantal van 442.000 vluchten in 2023 past niet binnen de bestaande wetgeving.” En dan passen 470.000 vluchten al helemaal niet. “Het pakket maatregelen is bedoeld om omwonenden beter te beschermen, maar hiermee gaat het aantal vluchten alleen maar omhoog.”

Duidelijk is dat minister Harbers met het voor de derde keer afgezwakte pakket geen recht doet aan het vonnis van de rechter op 20 maart jongstleden. Daarin staat dat er een eerlijke belangenafweging moet komen en dat omwonenden aantoonbaar beter beschermd dienen te worden. Ook moet er individuele rechtsbescherming worden opgezet. Aan geen van de onderdelen van het vonnis komt hij tegemoet. Dat zal (de opvolger van) de minister geen punten opleveren bij het al aangekondigde hoger beroep.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 133

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. SK

    Hoe zit het met de ruim 20.000 privéjets die niet meegeteld worden en steeds meer toenemen?

    1
  2. ad

    “Wanneer de resultaten achterblijven moet dat uitmonden in krimp van het vliegverkeer, de enige adequate manier van hinderbeperking”. Minister, tweede kamer, handhavers: De resultaten ZIJN jarenlang achtergebleven en dat moet NU uitmonden in evenredige krimp van het vliegverkeer, de enige adequate manier van hinderbeperking. Wat hebben we aan verdienmodellen en banen als we niet nadenken waartoe dit spelletje tussen deze (K)LM en een op zichzelf gerichte overheidsbanen-machine leidt.

    6
  3. Nieuwe Alderstafel

    Helaas zijn we ook met de komende ‘minister’ Matlener slecht uit. Hij verklaart net in zijn ‘introductie’ bij de kamervragen in overleg met SchipHel schonere en stillere vliegtuigen voor uitbreiding van het vliegverkeer te gaan.
    Weer een nietsnut op het smerige vliegindustrie dossier. Er komt als het aan hem ligt een nieuwe “alderstafel”. Kortom de vliegindustrie trekt weer aan het langste eind.

    16
    • W Lieverst

      De KLM moet zogenaamd tot 2027 wachten op nieuwe vrachttoestellen. Dus hier gaan we alweer. Momenteel pakt het politieke klimaat bijzonder slecht uit. Er gaat van alles doorgedrukt ter faveure van de economie. Dit zal men wel verstaan onder de nieuwe bestuurscultuur. Ik slaap momenteel nog rustig in de Noordoostpolder, maar dit gaat veranderen.

      7
      • W Lieverst

        Zal de KLM wel geld hebben voor nieuwe vrachttoestellen of moet de Nederlandse burger weer op een verkapte manier voor de kosten opdraaien?

        7
  4. Rechtszekerheid

    Een beproefd middel om wetsoverschrijders te corrigeren kan natuurlijk ook door het salderen van vluchten om omwonenden te compenseren voor geleden schade.

    Dus het aantal vluchten dat afgelopen jaren boven de wettelijke grens van 400.000 is uitgevoerd kan over dezelfde periode worden afgetrokken van het maximaal aantal vluchten dat uitgevoerd mag worden. Zomaar een aanwijzing voor de volgende uitspraak van de rechter die er ongetwijfeld zal moeten komen.

    12
  5. Kijk naar de toekomst

    VERSTERKEN VAN ARGUMENTATIE BIJ RECHTSZAKEN

    Goede wil bij de MRS stuit op een ministerie en sector die totaal aan de bewonersbelangen voorbij blijven gaan. Een cultuur van volstrekte minachting en het traineren via gluiperige geitenpaadjes gaan hand in hand en worden in De Haag al jarenlang getolereerd.

    Daarom lijkt een versterking van de argumentatie bij rechtszaken – via feiten die ook met de MRS kunnen worden gedeeld – steeds aan te bevelen. Denk aan het onlangs door een uitstekend ingevoerde burgerdeskundige afgeronde geluidsonderzoek, het feit dat in het verlengde daarvan de “contouren” in werkelijkheid aanzienlijk groter zijn dan jarenlang door ministers gemeld en tegelijkertijd alle nieuwbouw sinds 2008 buiten de berekeningen blijkt te zijn gehouden.

    De Kamers lijken daarbij jarenlang van verkeerde informatie te zijn voorzien en daar zou de aandacht wel eens op gericht mogen worden!

    34
  6. Maaike

    Goed stuk, van de MRS. Vooral ook die “krimp” tot 470.000 vluchten was mij een doorn in het oog omdat dat in feite een groei is ten opzichte wat wettelijk toegestaan is. En ik ben blij dat ze ook specifiek die 50% stillere vliegtuigen benoemen die door de logaritmische schaal slechts 3 dB geluidsvermindering oplevert.

    De grote vraag is natuurlijk wat er met de ingestuurde zienswijzen gaat gebeuren. De ervaring leert dat alles wat geplaagde omwonenden insturen klakkeloos aan de kant wordt gezet en de ingeslagen weg gewoon wordt voortgezet.

    We moeten het waarschijnlijk toch van de rechter hebben.

    71
    • Thomas

      en met dat zg ‘stillere’ vliegtuig wordt alleen naar de geluidsproductie of geluidsdruk gekeken. De janktonen die die tuigen produceren zijn minstens zo erg als dat beetje meer herrie.

      9
      • Frans

        Gisteren de hele middag landende vliegtuigen over de Kagerplassen. Steeds vaker gebeurt het dat een vliegtuig eindelijk niet meer hoorbaar is, kom er alsnog dat geloei van de versnellingsbak achteraan.

        4
  7. Nic

    Een goede zienswijze, maar wat is het waard? Wat wordt ermee gedaan? Vloeien er verplichtingen uit voort? De praktijk leert dat alle inzichten die vrijblijvend en nadelig voor de luchtvaart zijn worden genegeerd…

    42
    • W Lieverst

      Middels algoritmes worden er ‘relevante’ zienswijzen tussen uitgepikt en deze zijn dan nog ter leering ende vermaeck. Het geeft de burger het idee dat ze inspraak hebben.

      3
  8. Joor

    Vooral die evaluatie na vijf jaar is schaamteloos, kan de vliegherrieindustrie weer tien jaar voort. Eerst vijf jaar wachten op de evaluatie, dan drie jaar evalueren en dan pas kan de juridische gang starten van de bewoners die zoals gebruikelijk in het ootje zijn genomen.

    78
    • Haes

      mrs reageert op staaltje schaamteloos schiphollen in het kwadraat. Verspilde energie. Dat weten we toch zo onderhand wel?
      De rechter is onze laatste hoop. Maar heeft iedereen dat geduld nog?

      35
    • Frans

      Die vijf jaar toont wat mij betreft glashard aan dat je de zaak vooraf saboteert. Je weet dat het niet lukt, dat er klachten gaan komen, maar je wilt een zoethoudertje voor 5 jaar lang.

      “Nee meneer de rechter, we hebben wel degelijk actie ondernomen, even geduld nog.”

      5

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate