Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Cursus schiphollen

Les 24 uit de cursus schiphollen: nieuwe beloften voor een betere wereld

foto: Larisa Koshkina via Pixabay

Het gaat maar door, het liegen en bedriegen. De Nederlandse kiezer ziet het niet, of wil het niet zien of is er niet in geïnteresseerd. De Tweede Kamer-verkiezingen laten het heel duidelijk zien.

Er is geen enkele echte verschuiving in handelswijze te bespeuren. Er is geen goede visie op de ontwikkeling van dit land, dat de komende decennia in leefbaarheid dan ook verder achteruit zal gaan. Het motto lijkt te zijn: “Allemaal rijk in een volkomen verpest land”.

Ik was het niet van plan, het maakt ook niets uit wat ik schrijf, maar toch kan ik het niet laten, iemand moet het doen. Vandaar deze nieuwe truc, die eigenlijk helemaal niet nieuw is, maar oude wijn is in nieuwe zakken.

U weet het als geen ander. Beloof gouden horizonnen, praat mee met de kritiek, en ga gewoon uw gang als voorheen. Niemand houdt ons tegen. Misschien uiteindelijk het zeewater, maar dat komt pas echt over enkele honderden jaren en dan hebben we onze zakken toch goed gevuld en zijn we er niet meer. Après nous le deluge!

Hard getroffen
Benadruk hoe hard de luchtvaart door corona is getroffen en hoe hard we nodig zijn voor ‘de noodzakeljke verbindingen, het investeringsklimaat en het aantrekken van innovatieve bedrijven en startups’, of die nu bij ons belasting betalen of alleen bij ons komen profiteren van het gunstige belastingklimaat, dat laten we even in het midden.

Blaas alle mogelijk theoretische werkgelegenheid op tot een maximaal getal van 300.000 banen, dat maakt pas indruk!

Noem uitdrukkelijk hoe hard we zijn geraakt en dat ‘het verlangen om elkaar en de wereld te kunnen zien blijft bestaan: voor zaken, studie, familiebezoek of een welverdiende vakantie’.

Maak het echt mooi met: ‘Onze opdracht is om het ogenschijnlijk dilemma op te lossen tussen de wereld ontdek­ken en deze tegelijk beter over te dragen aan de volgende generatie’. Zo die staat, kom daar maar eens tussen!

‘Gematigde groei’
Beloof ‘een nieuw stelsel van gematigde, conditionele en gefaseerde groei met minder hinder en uitstoot én meer innovatie’. Men weet toch niet meer dat dit al eerder is gedaan, want het collectief geheugen is kortdurend en de mens kortzichtig.

En ook: ‘Zo kan de luchtvaart internationaal concurre­rend blijven, leveren we een bijdrage aan het economisch herstel, terwijl de leefomgeving structureel verbetert’. U leest het goed: het zal echt beter worden!

Spreek een echte ambitie uit: ‘Wij willen dat Nederland koploper wordt in het verduurzamen van de luchtvaart.’ In feite staan we qua verduurzaming bijna onderaan in de wereld, maar wie ziet dat?

Ook mooi is het doel: ‘Net-zero emissies voor alle vertrekkende vluchten uit Europa in 2050’. Niet alle vluchten natuurlijk, een mooie ontsnappingsclausule, waaraan men voorbij zal gaan.

Elektrische karretjes
Zeg ook: ‘De grondoperaties op de Nederlandse luchthavens dienen in 2030 emissievrij te zijn’. Met wat elektrische karretjes toch te halen, niet? Zolang maar niet alle emissies hoeven te worden meegenomen.

Het luchtruim moet ‘op de schop’, want ‘Nederland maakt zich sterk voor de realisatie van één Europees luchtruim waardoor een CO2-reductie tot 10 procent mogelijk is’. Wel tien procent, dat is toch niet niets!

Een mooie bijkomstigheid is dat ‘een apart Nederlands CO2-plafond dubbelop is en daarom niet nodig. In 2026 en 2028 wordt geëvalueerd of de reductiedoelstelling voor 2030 binnen bereik is of dat er additionele maatregelen dienen te worden genomen’. Wie dan leeft wie dan zorgt, en zo’n evaluatie is naar eigen hand te zetten en duurt toch een paar jaar.

Onze management-kretologie houdt hier niet op, want: ‘Investeren in Nederland als proeftuin van de verduurzaming van de luchtvaart leidt tot een win-win in de hele keten’. De keten, niet de leefomgeving, maar wie ziet dit?

Innovatie uit de algemene middelen
We richten de ‘Innovatieregeling Duurzame Luchtvaart’ in. Tot 2030 wordt gemiddeld 100 miljoen euro per jaar ter beschikking gesteld. Niet voor de isolatie van huizen, dat doen we met een ‘leefomgevingsfonds’. Als zoethoudertje en we koppelen daar geen bedrag aan.

We mikken op Sustainable Aviation Fuels (SAF). Lees maar: ‘Nederland zet in op een Europese bijmengverplichting voor duurzame luchtvaartbrandstoffen oplopend naar 14 procent in 2030, in lijn met het Akkoord Duurzame Luchtvaart.

Als de Europese bijmengverplichting lager is dan de nationale, dan komen er maatregelen zoals bijvoorbeeld een stimuleringsregeling om een gelijk speelveld te bevorderen’, want we zijn geen gekke Henkie en ons duurzaamheidsstreven mag niet ten koste gaan van de winst.

Omdat ‘deze regelingen kunnen worden gefinancierd uit bijvoorbeeld de algemene middelen’ mag de belastingbetaler er voor opdraaien. Zo regelen we het ondernemersrisico!

Geen belastingen betalen
We gaan de vraag naar vliegen niet temperen, wat eigenlijk zou moeten, en stellen nadrukkelijk: ‘Geen verdere verhoging van de nationale vliegbelasting voor een sector die moet herstellen van de ernstigste crisis uit haar bestaan’.

Overigens met coronasteun betaald uit dezelfde algemene mid­delen. Het moet niet gekker worden, want ’er is in Nederland sprake van een stapeling van maar liefst vier systemen waaraan luchtvaartmaatschappijen en passagier honderden miljoenen per jaar moeten afdragen’. En vergeet niet dat we onze eigen infrastructuur zelf betalen!

Het gewraakte hubmodel laten we natuurlijk niet los. ‘De komende jaren ontwikkelt Schiphol zich verder als multimodale hub’. We laten natuurlijk de vrachtvluchten niet vallen, en hebben succesvol gelobbied voor ‘het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp’ uit het Nationaal Groeifonds, want we zitten dicht bij de besluitvorming.

Niets inleveren
We leveren NIETS in. ‘De regionale luchthavens worden behouden’ en ‘ten behoeve van de internationale hubontwikkeling van Schiphol wordt de besluitvorming over vliegveld Lelystad afgemaakt. Dit is ook van groot belang voor de provincie Flevoland’.

Voor een paar honderd banen erbij mag heel Nederland van ons in de herrie komen zitten, dat vinden wij niet erg, en de geluidnormen laten dit ook gewoon toe. Om over stikstof en fijnstof maar te zwijgen! Heus, we krijgen die natuurvergun­ningen er wel door!

En we denken echt wel na over onze rol in de maatschappij. Immers: ‘Nederland wordt voortrekker binnen Europa om hoge sociale normen in de luchtvaart te stimuleren en misstanden zoals schijn­constructies te bestrijden. Met sociale vestigingseisen wordt een gelijk speelveld gerealiseerd, onze sociale standaarden beschermd en wordt de vliegveiligheid verder verbeterd’.

NextGen
Onder deze hoge sociale normen kunnen we gelukkig doorgaan met het verder belasten van omwonenden van vele tienduizenden onder onze ‘optimale vaste hoogfrequente superpreferent aangevlogen routes in een nieuw herzien en veel efficiënter luchtruim’. We kunnen ook verder het klimaat verpesten en schadelijke emissies ongehinderd continueren.

Dat gezeur moet maar eens afgelopen zijn. Mogen we in dit land nog een centje verdienen of niet?

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 79

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hans Erik Hazelhorst

    Goed verwoord.

  2. Verdrietig

    Ik word er heel verdrietig van.
    Er is inderdaad geen uitzicht op verbetering van het “woongenot”.
    Dagenlang en iedere dag urenlang moeten bewoners onder de aanvliegroutes lijden.
    Een paar nachten achter elkaar steeds wakker schrikken, weer half inslapen en dan weer ruw wakker gevlogen worden, het is gekmakend. Doodmoe word je ervan.
    Hoe kan dit gestopt worden, dit kan toch zo niet nog jaren doorgaan.
    Dat overleven we niet.

  3. ReindeR Rustema

    Zodra het weer mag is het zaak om met een tafeltje in het winkelcentrum handtekeningen te gaan werven. Ga eens met mensen het gesprek aan. Ik vrees dat je zo wel mensen kan bereiken. Veel mensen handelen ook volkomen inconsistent en weten het voor zichzelf goed te praten. Maar dan nu ook eens tegen een mevrouw of meneer die de hele zaterdag met een tafeltje in het winkelcentrum staat. Poster erop met en wat visitekaartjes schipholwatch.nl

  4. Ida

    Geweldig artikel. Alle flauwekulleritis achter elkaar ontmanteld.

  5. Ad

    Dit is zoals de hazen blijven lopen. Treffend opgeschreven! En inderdaad, op een hele enkeling na lijkt het niemand te boeien.
    Tot de wal het schip keert. De aarde zal dit overleven maar haar bewoners? Droef!

Geef een reactie

Translate