Gisteren kreeg een handjevol omwonenden van Schiphol de mogelijkheid kennis te maken met Pieter van Geel, de nieuwe interim-voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS). De ontmoeting liep uit op een teleurstelling.
Van Geel bleek al eerder te hebben gesproken met de andere delegatieleiders van de ORS, onder wie vertegenwoordigers van de sector.
De zes omwonenden togen met goede hoop naar de bijeenkomst, maar daar aangekomen bleek dat Van Geel vooral wilde praten over het functioneren van de raad zelf, en niet over de problemen van omwonenden met de overlast en vervuiling van Schiphol.
Van Geel maakte duidelijk dat hij het betreurt dat er geen overeenstemming is bereikt tussen ORS en Schiphol. De aanwezige bewoners gaven op hun beurt aan dat zij weinig zien in het voortzetten van het overleg in deze vorm.
Raad zit al veel te lang
“De raad had al lang moeten worden vernieuwd omdat deze destijds voor een periode van zes jaar was ingesteld en deze termijn allang is verstreken”, aldus de bewoners. Zij vinden het functioneren veel te vrijblijvend, onder meer omdat er geen vaste termijnen zijn om bijeen te komen en slechts de voorzitter bepaalt wanneer er overleg is.
De tijd van oeverloos overleg is voorbij, het is tijd voor actie, aldus twee van de aanwezige bewoners. “Polderen heeft geen zin meer, Schiphol trekt toch steeds aan het langste eind.”
Ook vinden de omwonenden dat gedane beloftes nimmer zijn waargemaakt door Schiphol. Steeds werd gezegd dat er “zoveel mogelijk rekening werd gehouden met bewoners” en dat Schiphol er “alles aan doet om de hinder te beperken”. Boterzacht en oncontroleerbaar, zo concludeerden de aanwezigen. Alles is rekbaar in de ogen van Schiphol.
Ergernis over luchtvaartnota
De omwonenden ergeren zich ook aan het uitblijven van de nieuwe luchtvaartnota. “Die zou deze zomer al klaar zijn, maar wordt nu pas eind dit jaar of begin volgend jaar verwacht. Dat geeft een déjà vu-gevoel: uitstel is immers een bekende tactiek.”
Kort samengevat ontbrak vandaag bij alle genodigden het vertrouwen dat het overleg in de Omgevingsraad enig positief resultaat zou kunnen krijgen voor omwonenden. “Ook deze bijeenkomst blijkt weer pure tijdsverspilling”, concludeert één van hen.
Rekel
Het is vanuit Schiphol ” allemaal voor de bühne “. Niet voor de inwoners/ burgers van de hinder ondervindenden gemeenten.
Ad
Om te beginnen inzetten op max. 400.000 vluchten en de prijsvechters een maatschappelijk verantwoorde prijs laten berekenen voor hun pretvluchten. Kijken wat het doet met onze economie als mensen niet meer voor vijf tientjes Europa kunnen afstruinen om dan 1000 euro of meer per week in het buitenland te gaan uitgeven.
cor mastwijk
Hoog tijd om weer een actie te doen op Schiphol….as zondag 22 sept. Die In vanaf 11 uur…..wie doet er mee!!!!??
Bob van Marlen
Zonder krimp van de luchtvaart is elk vertrouwen zinloos! Krimp is het enige wat naast vermindering van gezondheidsschade ook met het klimaatprobleem is te rijmen. Elk groeiscenario ondermijnt de klimaatmaatregelen. Deze sector heeft NIETS anders gedaan dan decennia de omwonenden voor te liegen.