Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Zienswijze: ‘tijdelijke’ regeling Schiphol niet zo tijdelijk

crash turkish airlines

De minister schenkt geen aandacht aan gelijkwaardige bescherming tegen vliegrampen met de tijdelijke regeling (foto: Fred Vloo/Radio Nederland Wereldomroep via Wikipedia)

4.7
(141)

Met de zoveelste ‘tijdelijke’ regeling om meer vliegherrie toe te staan rond Schiphol neemt minister Mark Harbers een loopje met de geldende wet- en regelgeving. Althans dat betoogt SchipholWatch in een zienswijze op de verruiming van de geluidsgrenzen in 2024.

Deel op XDeel op Linkedin

Tot en met 16 januari kunnen mensen en organisaties reageren op de internetconsultatie ‘Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024‘. De overheid zegt rekening te houden met ingebrachte argumenten, maar in de praktijk komt daar niet veel van terecht.

Desondanks namen we de moeite een argumentatie op te zetten waarom deze regeling niets meer of minder is dan een juridisch geitenpaadje om Schiphol de ruimte te geven om al jaren achtereen meer herrie te veroorzaken dan volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan.

De minister komt ieder jaar met een nieuwe ‘tijdelijke’ regelgeving. De ene keer zogenaamd vanwege groot onderhoud, een volgende keer in het kader van experimenten die uiteindelijk tot minder overlast zouden moeten leiden.

Wettelijk is 410.000 de max
Maar Schiphol kan met de huidige omvang helemaal niet aan de wet voldoen. Uit berekeningen in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur blijkt namelijk dat binnen de toegekende geluidsruimte niet meer dan grofweg 410.000 vluchten mogelijk zijn. Het oprekken van de geluidsgrenzen met tijdelijke regelingen heeft ertoe geleid dat uiteindelijk zelfs 500.000 vluchten werden gefaciliteerd in piekjaar 2019.

De nieuwe regeling werd pas opgetuigd toen een eerdere versie, de zogenaamde experimenteerregeling, sneuvelde bij de rechter in de rechtszaak die KLM en sectorpartijen aanspanden tegen de Staat wegens de voorgenomen krimp van Schiphol.

Met de tijdelijke regeling moeten met name Amstelveen, Buitenveldert, Zwanenburg, Aalsmeer en Uithoorn rekening houden met fors meer vliegverkeer. Aalsmeer en Uithoorn kunnen twee keer zoveel nachtelijk vliegverkeer verwachten.

De experimenteerregeling zorgde ook al voor de nodige lucht bovenop de geldende grenzen, maar kon niet langer worden ingezet na de uitspraak van de rechter. Daarop kwam het ministerie hals over kop met de huidige regeling, die slechts enkele weken voordat deze van kracht moet worden, ter consultatie op internet is gezet.

Onbehoorlijk bestuur
Dit is onbehoorlijk bestuur: het vervangen van de een regeling die is afgeschoten door de rechter door een nieuwe regeling met een andere naam. Het doet geen recht aan de uitspraak van de rechter.

“Met de opeenvolgende regelingen wordt kunstmatig een continue situatie gecreëerd waarin Schiphol naar believen wordt bediend ten koste van de leefomgeving van omwonenden en van natuur, milieu en klimaat. De rechtszekerheid wordt hier met voeten getreden”, aldus de zienswijze.

De nieuwe regeling voldoet bovendien niet aan een aantal belangrijke regels voor de gelijkwaardige bescherming die omwonenden volgens de wet mogen verwachten. Zo heeft de minister geen enkele aandacht geschonken aan de veiligheidsaspecten – meer vliegverkeer boven drukbevolkt gebied vergroot de kans op calamiteiten met een grote impact.

Spelregels tijdens het spel veranderen
Schiphol en het ministerie rekenen per gebruiksjaar. Zo’n jaar gaat in op 1 november van het afgelopen jaar en loopt tot 1 november van 2024. Met de nieuwe regeling grijpt de minister in op de spelregels van het al lang en breed gestarte gebruiksjaar.

Dat kwalificeert zich als onbehoorlijk bestuur, temeer daar er procedures onder de rechter zijn tegen verruiming van de grenzen en voor handhaving van bestaande grenzen. De minister mengt zich zo bestuurlijk in een lopende rechtszaak.

Het is vergelijkbaar met het niet bekeuren van een bevriende automobilist die betrapt is met een snelheid van 150 kilometer per uur door het wijzigen van de wet voordat de boete is betaald.

Politiek van voldongen feiten
Door nu op het laatste moment op de proppen te komen met een nieuwe tijdelijke regeling, voert de minister een politiek van voldongen feiten. Immers moet de regeling over goed een maand al ingaan, terwijl de consultatie nog tot en met 16 januari loopt. Significante aanpassing van de plannen hoeft dan ook niet te worden verwacht.

Dat is des te schrijnender omdat deze truc al minstens tien tot vijftien jaar wordt toegepast, zo wist ook minister Harbers te melden in een interview met RTL Nieuws.

In plaats van het verschuiven van vliegverkeer naar drukker bevolkt gebied had de minister er ook voor kunnen kiezen de capaciteit van Schiphol aan te passen aan het maandenlange gemis van een van de meestgebruikte start- en landingsbanen. Met zo’n tijdelijke krimp kan de extra overlast worden vermeden. Nu kiest hij weer voor het belang van Schiphol ten koste van de (gezondheid van) omwonenden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 141

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. rrustema

    Het verslag van deze internetconsultatie is nu gepubliceerd https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_regeling_groot_onderhoud_banenstelsel_schiphol_2024/b1 en om precies te zijn staat de pdf op https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_regeling_groot_onderhoud_banenstelsel_schiphol_2024/document/12300

    Het zijn 4 pagina’s:

    – Onderhoud is noodzakelijk
    – Schiphol heeft het ministerie gevraagd af te kunnen wijken van de standaardregels over baan- en routegebruik
    – Schiphol heeft gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidsbelasting

    De reacties:

    – bezorgdheid over een toename van hinder: geluidsoverlast en gezondheidseffecten
    – beeld heerst dat de (economische) belangen van Schiphol prevaleren boven het belang van omwonenden
    – Men geeft aan dat onderhoud onderdeel is van de standaard operatie van een luchthaven
    – twijfel of er iets wordt gedaan met de internetconsultatie

    Reactie ministerie:

    De internetconsultatie heeft niet geleid tot significante wijzigingen van het ontwerp van de regeling. Deze situatie is mede ontstaan doordat niet tijdig begonnen is mitigerende maatregelen voor te bereiden. In de toekomst moet dat niet meer kunnen. Om die reden wordt het gesprek met Schiphol en LVNL aangegaan.

  2. Maaike

    Ik heb maar eens nagevraagd waar het consultatieverslag blijft aangezien Schiphol volgende week aan het onderhoud gaat beginnen.

    1
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Heel goed! Hou ons aub op de hoogte!

      • Maaike

        Zo te zien is het op het laatste moment gepubliceerd. Verbaast me overigens niet dat het op het laatste moment is gebeurd. De inhoud als ook de reactie op al die zorgen van omwonenden verbaast me evenmin. En ik verwacht ook geen reactie meer op mijn verstuurde bericht.

  3. W Lieverst

    Regeren is mensen duperen: overlast van vliegtuigen, aardbevingen, nu wateroverlast, toeslagenschandaal, overstroming in Limburg en de asielzoekersprobleemstiek.
    Nederland wordt geregeerd door een stel incompente bestuurders. Nu weer de grote waterkeringen in particuliere handen gegeven.
    Ze kunnen daar schijnbaar niks in Den Haag. Een paar boerderijtjes kopen om stikstofruimte te creëren om er vergunningen doorheen te krijgen. Wat een toestanden hier in dit land.

    6
  4. Bourree

    Van goede wil zijn
    Consultatie op het laatste moment er even doorheen jassen om het vooraf gestelde doel hoe dan ook te bereiken ondermijnt opnieuw het vertrouwen in de overheid. Gewoon even voor de buhne een vinkje zetten en weer door. Het ontbreekt het bedrijf KLM volledig aan goede wil om een fatsoenlijke buur te zijn. Al veel te lang. Het is vreselijk onbeschoft om grote groepen burgers uit de huizen te jagen terwijl zij hun sociale leven vaak al vanaf hun geboorte hebben opgebouwd voordat hun leefomgeving plotseling, zonder aankondiging werd verziekt puur uit een slecht onderbouwd commercieel belang van de KLM en de overheid. Mensen van goede wil doen anderen geen leed aan, noch fysiek, noch psychisch. Mensen van goede wil handelen met respect voor het leven en voor de natuur. Bij elke daad stellen ze eerst de vraag of het te verantwoorden is.
    Ook al heeft het de “schijn” van een modern bedrijf dat zich ook inzet voor burgers en klimaat….het is een grote leugen! De KLM in deze vorm, is niet meer van deze tijd en ronduit a-sociaal!
    Omdat ze het niet willen begrijpen, doen zij zichzelf uiteindelijk de das om.
    Dan blijkt “het blauw” alleen nog een kleur te zijn. Kom maar door… wij zijn van goede wil.

    56
  5. Bianca

    En wanneer Harbers op zou stappen, op wat voor manier dan ook, staat “Harbers” 2.0 alweer te trappelen om zijn (v)liegbende uit te breiden.
    Ik begrijp nog steeds niet dat zowel Schiphol als andere vliegvelden het steeds maar voormekaar krijgen wat o.a. de omwonenden juist niét willen! Gewoon doordrammen, ze hebben lak aan de overheid en lak aan de burgers die vliegherrie ondervinden!

    36
  6. Hans

    Ambtenaren en Schiphol lachen in hun vuistje over de trucjes die zij elke keer weer uithalen om hun eigen doelen door te drijven. “Die omwonenden hebben er toch geen verstand van”.

    34
    • W Lieverst

      De mensen hebben er geen verstand van? Er zijn een groot aantal burgers die zich genaaid (sorry voor het woord) voelen, maar door de waterdichte wetgeving is het moeilijk om een vuist te maken.

      4
  7. Maaike

    Ik ging eens spitten in die internetconsultaties en kwam net zo’n tijdelijke regeling tegen voor 2023 (zie link: https://www.internetconsultatie.nl/tijdelijke_regeling_groot_baanonderhoud_schiphol_2023/b1). Als ik van die consultatie het resultaat lees, valt ten eerste op dat veel mensen ook dat jaar aangaven dat ze tegen het oprekken van de geluidsgrenzen waren. Daarnaast valt op dat er helemaal niets met die opmerkingen is gedaan. Er wordt alleen maar rechtgepraat wat ze toch al in gang wilden zetten. Het gevoel dat dit soort consultaties voor de bühne zijn, wordt in mijn ogen bevestigd.

    52
  8. Jan

    Precies wat je kan verwachten van mensen zonder empatisch vermogen en narcistische persoonlijkheids kenmerken. De enige manier is juridisch aanpakken want inzicht hebben deze mensen niet.

    34
  9. BEDENKELIJK

    Het laatste Groot Baanonderhoud van de Kaagbaan was in 2019 en dat is 5 jaar geleden, maar gecorrigeerd met het lagere gebruik tijdens de Coronaperiode is dat ongeveer 3,5 jaar.
    Hoe nodig is dit Baanonderhoud echt? Of is het gewoon een excuus om de grenswaarden te verhogen? Hoezo nieuwe balans met de omwonenden? Totale onleefbare situatie in 2019 zowel overdag als in de nacht!!!!!

    En als er te veel meldingen worden gedaan, dan stuur je de melders het volgende bericht
    Oktober 2019:
    U ontvangt deze e-mail omdat u zich eerder heeft aangemeld bij BAS – Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Wij zijn gewezen op een kwetsbaarheid van onze website http://www.bezoekbas.nl en het bijbehorende registratiesysteem voor meldingen. Wij hebben direct het registratiesysteem offline gehaald en de mogelijkheid tot inloggen geblokkeerd.

    Het duurde maanden voordat er weer soepel gemeld kon worden.

    47
  10. 442.000 in 2023

    Hele sterke brief, helaas verdwijnt die meteen in de la bij Harbers en consorte.
    Kan er geen kort geding worden gestart vanwege het korte tijdsbestek?
    Op nu.nl staat dat er in 2023 442.000 vlb zijn geweest. Daar zijn de privé jets nog niet bij geteld.
    https://www.nu.nl/economie/6296832/aantal-vluchten-op-schiphol-groeide-vorig-jaar-naar-bijna-442000.html

    46
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Er loopt inderdaad een procedure van MOB en SW. We verwachten binnenkort een zittingsdatum te ontvangen.

      53
      • Lenie

        In dit huishouden zijn alle petities tegen de snode plannen van Schiphol en het Rijk wel getekend. Er is bezwaar gemaakt tegen diverse zienswijzen. We melden ruim twee jaar bij vliegherrie.nl, steunen SW, Platform Vlieghinder Amsterdam (is voor alle omwonenden van luchthavens) en RBV, maakten met vele anderen het boek ’Kunst en vliegwerk’, spraken in op avonden van onze plaatselijke gemeente en liepen zelfs mee in een demonstratie op Schiphol zelf. (En dat wil heel wat zeggen!) Kijken we naar de to-do-lijst van SW dan is er slechts 1 punt afgestreept: aanleg tweede Kaagbaan voorkomen. Krimp Schiphol en sluiting van het vliegveld tijdens nachtelijke uren werd toegezegd, maar met dezelfde vaart van tafel geveegd. Voor 2024 is ons beloofd dat we in de zwaarst getroffen hoek wonen. Die belofte wordt ongetwijfeld wel ingelost. Per saldo boeren we ondanks alle inspanningen alleen maar achteruit. Sorry, beetje somber. Wij weten het niet meer.

        21
        • W Lieverst

          De directeur van Lelystad Airport zegt dat hij de nachtvluchten wil overnemen. In de Flevopolders zitten daar natuurlijk met smart op te wachten. Er wonen daar ook mensen.

          2

Geef een reactie

Translate